חופש הביטוי

האגודה לעיריית באר שבע: לאפשר את הקרנת הסרט "רעד בעזה"

אילוסטרציה. CC-BY: Bombmanאילוסטרציה. CC-BY: Bombman

בשדרות ובבאר שבע נכנעו ללחצים פוליטיים, ומנעו הקרנת סרט שעוסק בקשיים של תושבי עזה, למרות שישראל כלל לא מוזכרת בו. האגודה לזכויות האזרח פנתה לעיריית באר שבע בדרישה לאפשר את הקרנתו.

 

ב-20.7.2015 פנתה האגודה לזכויות האזרח לעיריית באר שבע בדרישה שתחזור בה מהאיסור על הקרנת הסרט "רעד בעזה". הנימוק לפסילה הוא האיסור לביצוע פעילות פוליטית בנכסים שהעירייה מקצה בעלות סמלית, מכיוון שפעילות העמותה "פורום דו קיום בנגב לשוויון אזרחי", שרצתה להקרין את הסרט, מתקיימת במקלט עירוני בבאר שבע. אלא שלפי עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, הקרנת הסרט כלל איננה פעילות פוליטית.

חוזר מנכ"ל משרד הפנים אמנם קובע שאין לבצע פעילות פוליטית או מפלגתית במבנה עירוני שהוקצה ללא תמורה ממשית. עם זאת, באגודה לזכויות האזרח מבהירים כי יש לפרש את המושג בצורה מצומצמת כדי לא לפגוע בחופש הביטוי. אכן יש למנוע מצב בו מפלגות ישתמשו בנכסי הציבור כדי לקיים פעילות מפלגתית, אך באופן שבו עיריית באר שבע פועלת, מדובר למעשה בצנזורה ובפגיעה בחופש הביטוי של קבוצות מיעוט.

"רעד בעזה" הוא סרט הולנדי המתעד מפגשים של מומחה לטיפול בטראומה עם מטפלים ועובדי סיוע בעזה המתמודדים עם אבל וטראומה לאחר מבצע "צוק איתן". ארגון אמנסטי אינטרנשיונל יזם הקרנות של הסרט בתל אביב, בשדרות ובעזה, בשילוב דיון עם המומחה ועם הבמאי. הסרט הוקרן בסינמטק תל אביב, אך הקרנתו בסינמטק בשדרות בוטלה עקב קמפיין הודעות טקסט של פעילי ימין לראש העירייה. לאחר מכן, קמפיין דומה התבצע גם בבאר שבע. ב-12.7.2015, יום ההקרנה המיועד, הודיע היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד חיים טורקל, לפורום דו קיום בנגב לשוויון אזרחי, שאסור לו להקרין את הסרט. חיה נח, מנכ"לית העמותה, ביקשה מטורקל לצפות בסרט. לאחר שעשה זאת, הודיע לה שמדובר בסרט פוליטי. במכתב תשובה לארגוני היוצרים טען יועמ"ש העירייה, כי ההקרנה תפגע ברגשות לא רק של תושבי השכונה אלא של כלל תושבי העיר, ושהיא עלולה לגרום להפרת הסדר הציבורי.

לאור פניית הפורום לדו קיום בנגב לאגודה לזכויות האזרח, פנה עו"ד יקיר לעירייה במכתב שבו הזכיר לעו"ד טורקל כי לפי דבריה של נח "אין בסרט אזכור של מדינת ישראל או מעשיה או טרוניה כלשהי נגד ישראל, והוא עוסק אך ורק בדרך טיפול ייחודית במצבים פוסט טראומטיים". עו"ד יקיר הוסיף לגבי החלטת העירייה כי "מדובר בהוראה לא חוקית ובלתי סבירה בעליל, שפוגעת בחופש הביטוי ובזכותו של פורום דו קיום לקיים פעילות תרבותית וחברתית".

הפורום לדו קיום בנגב הוקם לפני 18 שנה במטרה לשמש כמסגרת לשיתוף פעולה בין יהודים לבין ערבים. ראש העירייה רוביק דנילוביץ, בעת שהיה סגן ראש עיריית באר שבע, הקצה את המקלט העירוני עבור פעילות העמותה כבר לפני תשע שנים. הטענה לפיה תושבי השכונה בה נמצאת המקלט התלוננו נגד ההקרנה הופרכה, וברור לחלוטין שיוזמת הקמפיין איננה מגיעה מתושבי העיר אלא מפעילי ימין. אחד מהנימוקים למניעת ההקרנה הייתה פגיעה ברגשות הציבור. "מי שרגשותיו עלולים להיפגע מהקרנת הסרט הוא ערל לב, שאוטם את עיניו ואת אוזניו לסבלו של האחר", השיב על כך עו"ד יקיר.

 

עדכון:
ביום 26.10.2015 נשלחה תשובה בעניין זה מטעם עו"ד אורית קורן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (חקיקה), ועו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ייעוץ). בתשובתן, הן מאמצות את פרשנותו של עו"ד דן יקיר, לפיה האיסור על קיום פעילות פוליטית בנכסים של עירייה צריך להיות מפורש בצמצום – כחל רק על פעילות מפלגתית – ואין כל מניעה להקרין את הסרט במקלט עירוני. עוד הן מציינות בתשובתן כי הן הבהירו ליועמ"ש עיריית באר שבע שגם הנימוקים האחרים במכתבו לאיגוד הבמאים (פגיעה ברגשות וחשש להפרת הסדר הציבורי) אינם מוצדקים.

 
נירית אנדרמן, "היועמ"ש: החלטת עיריית באר שבע לבטל הקרנת הסרט 'רעד בעזה' אינה מוצדקת", הארץ, 28.10.15

טלי קיים, "היועמ"ש קבע: ביטול הקרנת 'רעד בעזה' בבאר שבע לא תקין", וואלה, 28.10.15
 
 
המייל של יועמ"ש עיריית באר שבע לפורום לדו קיום בנגב, 12.7.15

המכתב של יועמ"ש עיריית באר שבע לארגוני היוצרים, 19.7.15

פניית האגודה לזכויות האזרח ליועמ"ש עיריית באר שבע, 20.7.15

תשובת המשנות ליועץ המשפטי לממשלה לפניית האגודה, 26.10.15

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.