הזכות לחשמל

ניתוק החשמל לדירות של מבקשי מקלט בפתח תקווה

לאחרונה פורסם כי לבקשת עיריית פתח תקוה, חברת החשמל תנתק את זרם החשמל לעשרות דירות מחולקות, שבהן מתגוררים בעיקר מבקשי מקלט מאריתריאה ומסודאן. בפרסומים תואר המהלך כחלק ממאבקו המתוקשר של ראש העירייה בקהילת מבקשי המקלט בעירו.

ביום 1.2.2017 פנינו לראש עיריית פתח תקוה ולמנכ"ל חברת החשמל, ותבענו שיימנעו מניתוק חשמל לשוכרים אך בשל צבע עורם. בפנייה לראש העירייה כתבה עו"ד טל חסין, מנהלת פניות הציבור באגודה, שאף שאין פסול במאבק בפיצול דירות ללא היתר, ניתוקן מחשמל של עשרות דירות המאוכלסות בילדים, נשים וגברים, מבקשי מקלט ואחרים, בעיצומו של החורף, הוא צעד לא מידתי, הלוקה בחוסר סבירות קיצונית ופוגע אנושות בזכויותיהם הבסיסיות של הדיירים. לא הם שעברו עבירות בנייה, ולא הם שצריכים לשאת בתוצאותיהן.

ראש העירייה השיב, כי ניתוק המשאבים לדירות מפוצלות לא נעשה נגד מבקשי המקלט אלא נגד עבירות בניה ונגד בעלי הדירות, בהתאם לחוות דעת משפטיות וכנעשה בערים אחרות.

במקביל פנינו למנכ"ל חברת החשמל, אשר הודיע בתגובתו לתקשורת כי "חברת החשמל איננה צד בהחלטה אלא גוף ביצוע […] המחויב בהתאם לחוק לפעול על פי הנחיית הצווים". בפנייה כותבת עו"ד חסין כי זוהי תגובה מיתממת: "אין כל מקור חוקי המסמיך את חברת החשמל לבצע ניתוקי חשמל גורפים לאוכלוסיות קונקרטיות אך בשל מוצאן, מעמדן בישראל וצבע עורן. חברת החשמל הינה גוף דו מהותי, הכפוף לנורמות של רשות ציבורית […] אנו מתקשים לראות כיצד ניתן יהיה להגן על צעדים אלה בהליך משפטי, בטענה של ציות עיוור וסירוב להפעיל שיקול דעת".

בעקבות המשך הניתוקים, ולאחר שהיו דירות שנותקו גם ממים, הגשנו עתירה לבית המשפט המחוזי בלוד.

פניית האגודה לראש עיריית פתח תקווה, 1.2.2017

תשובת ראש העירייה, 6.2.2017

פניית האגודה למנכ"ל חברת החשמל, 1.2.2017

 

קישורים: 

מיה איידן, עשרות דירות של מבקשי מקלט בפתח תקווה נותקו מחשמל בהוראת העירייה, 27.2.2017, nana10

"היא לא רוצה את הדיירים האלה בעיר שלה": עו"ד עודד פלר מהאגודה בתוכניתו של גבי גזית, 28.2.2017, 103fm

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחשמל,מבקשי מקלט ופליטים

סגור לתגובות.