הכי דחוף לישראלים: הזכות להתפרנס בכבוד

אילוסטרציה

ממצאי סקר האגודה על עמדות הציבור בנושאי זכויות אדם

 

הדאגה מספר אחת של הישראלי/ת היא הפרנסה, כך עולה מסקר חדש של האגודה לזכויות האזרח לכבוד יום זכויות האדם הבינלאומי (10.12). 24% מהנשאלות והנשאלים ענו שדחוף להם לשפר את הזכות להתפרנס בכבוד. לאחר מכן הזכות לשוויון (22%), הזכות לדיור (21%) והזכות לשירותי בריאות וחינוך (20%). הזכויות החברתיות, שתופסות שלושה מתוך ארבעת המקומות הראשונים, מעידות על הביטחון התעסוקתי הרעוע והמצב הכלכלי טעון השיפור במדינה.

ממצאי הסקר: גרסת אינטרנט | pdf | word

הסקר העלה ש-65% מהיהודים ו-85% מהערבים סבורים שקיים חוסר שוויון בין יהודים לערבים. עם זאת, רק 49% מהיהודים שמזוהים עם הימין חושבים כך, לעומת 90% ממצביעי השמאל ו-76% ממצביעי המרכז. רוב ברור של הנשאלים – כ-75% – סבורים שמדינת ישראל צריכה לשפר את רמת השוויון בין כלל אזרחיה. 26% מהיהודים ו-12% מהערבים ענו שאי אפשר לצפות שישראל תשפר את רמת השוויון הכללית במציאות המורכבת שבה היא נמצאת.

השסעים החברתיים מתבטאים בתמיכה יחסית גדולה באפליה במרחב הציבורי: 30% תומכים בהפרדה בין יהודים לערבים במקומות ציבוריים, ו-18% תומכים בצמצום נוכחות של נשים באירועים ציבוריים.

האפליה בישראל אינה רק בתיאוריה, אלא באה לידי ביטוי גם בחוויות שעובר הציבור – 39% מהנשאלים ענו שחוו אפליה כלשהי. 64% מהיהודים ממוצא רוסי, 61% מהמתנחלים, 51% מהדתיים ו-46% אחוז מהמזרחים. 19% מהנשאלים חוו אפליה במקום עבודה, 15% במוסד ממשלתי או עירוני, 13% בעת קבלת שירות, 10% במוסד חינוכי ו-7% במקום בילוי.

חופש הביטוי, אחת מהזכויות הבסיסיות ביותר בדמוקרטיה, אינו קונצנזוס בציבור הישראלי. מיעוט יחסית גדול, 28% מהנשאלים, חושב שהמשטרה לא צריכה לאפשר הפגנות שנויות במחלוקת. בנוסף, 44% מהיהודים תומכים במגבלות על חופש ביטוי בנושאים רגישים כמו השואה או זהותה היהודית של המדינה. 61% מהימנים תמכו במגבלות אלו.

הפתעה נוספת נמצאת בתפיסת זכויות האדם בשטחים: 86% מהיהודים סבורים שישראל שומרת על זכויות האדם של הפלסטינים, לעומת 15% בלבד מהערבים. 95% מהימין ו-80% ממצביעי המרכז סבורים שישראל לא מפרה זכויות פלסטינים, לעומת 40% מהשמאל. כמו כן, 89% מהיהודים אמרו שמצדיקים מגבלות על חופש תנועה של פלסטינים בשטחים והריסת בתי משפחות של מפגעים. לעומת זאת, 52% מהיהודים חושבים שמגבלות על בניית ישובים, מעצר מינהלי של יהודים והאפשרות לפינוי ישובים מהווה הפרה של זכויות אדם, ו-46% מתוכם סבורים שפעולות אלו לא מוצדקות.

לפי התפיסה הבסיסית של זכויות אדם, כל אדם זכאי להן ללא קשר למילוי חובותיו. למרות זאת, חלק ניכר מהישראלים לא חושבים כך, ו-82% מהיהודים מסכימים שאזרח שלא ממלא את כל חובותיו לא צריך לקבל את מלוא הזכויות. 53% מהערבים סבורים כך, וגם 61% מהחרדים, למרות שבציבור הישראלי נטען נגדם לעתים קרובות שהם לא ממלאים את חובותיהם.

"הנתונים מלמדים אותנו שמדינת ישראל צריכה להשקיע יותר בחינוך לדמוקרטיה ולזכויות אדם, כדי לכבד כל אדם באשר הוא. אנחנו צריכים גם להיאבק באפליה וגם לחנך נגד אפליה, על מנת להגביר את השוויון ולאפשר לכל אחת ואחד מאיתנו לחיות בישראל בכבוד", אומרת מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח, עו"ד שרון אברהם-ויס.

הסקר כלל 500 יהודים/ות ו-200 ערבים/ות, ובוצע על ידי ד"ר דליה שיינדלין לרגל יום זכויות האדם הבינלאומי. איסוף הנתונים בוצע על ידי חברת הגל החדש. טעות הדגימה עומדת על 4.4 אחוז.

לממצאי הסקר: גרסת אינטרנט | pdf | word

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,גזענות ואפליה,הזכות לבריאות,הזכות לדיור,הזכות לחינוך,הזכות לעבוד,הזכות לשוויון,זכויות האדם בשטחים הכבושים,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות,חופש הביטוי,עוד,שונות

סגור לתגובות.