חוק המישוש הוא ניצול ציני של המצב הביטחוני

צילום: יואב לףצילום: יואב לף

הממשלה אישרה היום את חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור (תיקון: סמכות חיפוש לשוטר), המכונה "חוק המישוש". על פי הצעת התיקון לחוק, שוטרים יוכלו לבצע חיפושים גופניים במקומות בילוי ובסביבתם הקרובה, גם ללא חשד קונקרטי נגד האנשים שבגופם או בכליהם יתבצעו החיפושים. הצעת חוק זו פותחת פתח עצום לחיפושים גופניים שרירותיים ומשפילים ולאפליה על רקע מוצא, לאום ועוד.

בעקבות אישור הצעת התיקון לחוק בידי הממשלה, הסביר עו"ד אבנר פינצ'וק, ראש תחום מידע ופרטיות באגודה לזכויות האזרח, כי "הצעת חוק המישוש מסמיכה שוטר לעכב אדם ברחוב ולבצע על גופו חיפוש פולשני מבלי שיש חשד כלשהו או הצדקה אחרת. זוהי הצעה שהמשרד לביטחון פנים מנסה לקדם כבר שנים בתירוצים שונים, כדי לתת לגיטימציה לפרקטיקה משטרתית שנפסלה על ידי בתי המשפט, ושבפועל היא משמש בעיקר כלפי אנשים כהי עור ובעלי חזות מזרחית.

"כבר היום יש למשטרה סמכויות חיפוש נרחבות – די בכך שאדם מעורר חשד כדי ששוטר יוכל לערוך עליו חיפוש. בדרך זו, למשל, סוכל לפני כמה ימים פיגוע במגדל העמק. הצעת חוק המישוש קודמה במשך שנים כמענה, כביכול, לאלימות במועדונים. רק עכשיו מלבישים עליה 'שיקולי ביטחון' תוך ניצול ציני של המצב, ואפילו בלי לטרוח ולתת הסבר, כיצד בדיוק היא תועיל כדי לצמצם ולו במעט את הסכנות הביטחוניות. לעומת זאת, הניסיון בארץ ובעולם מלמד, ששוטרים שפועלים לפי "תחושת בטן" וללא קריטריונים ברורים נאלצים להסתמך על סטיגמות ועל דעות קדומות, דבר שמחמיר את שיטור היתר ואת האכיפה הסלקטיבית שקיימות ממילא נגד מיעוטים: בארה"ב – אפרו-אמריקאים ולטינים, ובישראל – מזרחים, יוצאי אתיופיה וערבים.

"ראוי לציין שסמכות דומה, שניתנה למשטרה בבריטניה, נפסלה על ידי בית הדין האירופי לזכויות אדם בשל פגיעתה בפרטיות ובכבוד האדם. בית הדין הדגיש כי כאשר שוטרים מוסמכים לעכב אדם ולערוך עליו חיפוש ללא כל דרישה לחשד אינדיבידואלי – הדבר מזמין שרירותיות, אפליה, ושימוש יתר בסמכויות הפוגעניות".

עמדת האגודה בעניין חוק המישוש, נובמבר 2015

 

למאבק בחוק המישוש שותפים: אחותי – למען נשים בישראל, אנו, האגודה הישראלית למען יוצאי אתיופיה, האגודה לזכויות האזרח, חדר המצב, לא נחמדים לא נחמדות, פורום החשיבה המשותף נגד גזענות, התא הפמיניסטי באוניברסיטת תל אביב.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לפרטיות,זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במגע עם המשטרה

סגור לתגובות.