חסימות ועיכובים לא חוקיים של אוטובוסים בדרכם להפגנות

צילום: טל דהןאילוסטרציה. צילום: טל דהן

בעקבות שורת מקרים שבהם עיכבה המשטרה מפגינים בדרכם לאירועי מחאה בנצרת, ובחלקם אף דרשה שישובו על עקבותיהם, פנתה ב-12.10.2015 האגודה לזכויות האזרח למ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב בנצי סאו, בבקשה שיורה לאלתר לפקודיו שלא לעכב או לחסום הסעות מפגינים.

"חסימת דרכם של מאות מפגינים מלהגיע להפגנה, כמו גם עיכוב אוטובוסים והטרדת הנהג והנוסעים כמתואר לעיל, נעשים בחוסר סמכות, אינם חוקיים ופוגעים באופן לא מידתי בחופש התנועה ובחופש המחאה", כותבות עורכות הדין של האגודה שרונה אליהו חי וטל חסין. "שוטר מוסמך לעכב אדם אשר קיים לגביו חשד כי הוא עומד לבצע עבירה המסכנת את שלום הציבור, ובנסיבות המתאימות הוא אף רשאי לדרוש ממנו להילוות אליו לתחנת המשטרה להגביל את תנועתו. החוק אינו מקנה למשטרה כל סמכות להטיל מגבלות גורפות על חופש התנועה של קבוצות שלמות ולא מזוהות של אנשים, למנוע מהם להגיע להפגנות או לעכבם בדרכם אליהן".

במכתב מצוין עוד כי אין חולק על כך שעל המשטרה לפעול למניעת הפרות סדר, אולם עליה לעשות זאת תוך שמירה על זכויות אדם ומבלי לחרוג מסמכויותיה החוקיות. "דווקא בימים סוערים אלה יש לנהוג משנה זהירות באמצעים המבקשים להגביל את הזכות החוקתית לביטוי ומחאה, ולהימנע מנקיטת צעדים המייצרים אפקט צינון על מימושה".

בתחילת ספטמבר 2016 פנינו למפקד מחוז המרכז במשטרה, לאחר שאוטובוס נוסעים עוכב כשעתיים בכניסה ליישוב אלעד ואחר כך בתחנת המשטרה בפתח תקווה. לאחר האירוע התברר לנוסעים מן התקשורת, שעיכובם היה בשל ניסיונה של המשטרה לסכל הפגנה נגד אירוע משותף של משטרת ישראל ועיריית אלעד, ובשל ה"חשש" שעל האוטובוסים נמצאים אנשים המבקשים להגיע להפגנה.

בפנייה הדגישו עודד רון וספיר סלוצקר-עמראן מהמחלקה המשפטית באגודה, כי עיכוב האוטובוס נעשה בחוסר סמכות ופגע באופן לא מידתי בחופש התנועה: "אכן בנסיבות מסוימות ובנסיבות המתאימות שוטר רשאי לדרוש מאדם להתלוות אליו לתחנת המשטרה ולהגביל את תנועתו. עם זאת, החוק אינו מקנה למשטרה כל סמכות להטיל מגבלות גורפות על חופש התנועה של קבוצות שלמות ולא מזוהות של אנשים, למנוע מהם להגיע לביתם או לעכבם בדרכם אליו. כאמור, במקרה זה לא מדובר בחשודים פוטנציאליים אלא במשפחות ובילדים שביקשו ככל יום להגיע לביתם ולא תיארו אף לא לרגע כי יקלעו על לא עוול בכפם לסיטואציה קשה מעין זו".

פניית האגודה למ"מ מפכ"ל המשטרה, אוקטובר 2015

פניית האגודה למפקד מחוז המרכז במשטרה, ספטמבר 2016

 

תכתובת קודמת של האגודה בנושא:

עצירת אוטובוסים בדרך להפגנות – תשובת האגודה לתשובת משרד המשפטים, נובמבר 2012

עצירת אוטובוסים בדרך להפגנות – תשובת משרד המשפטים, יוני 2012

עצירת אוטובוסים בדרך להפגנות – פנייה ליועץ המשפטי לממשלה, נובמבר 2011

חסימת אוטובוסים של מתפללים מוסלמים בדרך לירושלים – פנייה למפכ"ל המשטרה, מרץ 2010

חסימת אוטובוסים בדרך לעצרת נגד תוכנית ההתנתקות – פנייה למפכ"ל המשטרה, יולי 2005

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות במגע עם המשטרה,חופש הביטוי,חופש התנועה

סגור לתגובות.