לפתוח את דרך הכניסה החסומה לעיסאוויה

החסימה בעיסאוויה. צילום: מוחמד אבו אלחומסהחסימה בעיסאוויה. צילום: מוחמד אבו אלחומס

לפני כעשרה ימים חסמה המשטרה את הכניסה המזרחית לכפר עיסאוויה שבירושלים המזרחית, בתגובה ליידוי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כביש מעלה אדומים. כניסה נוספת לכפר סגורה מאז אירועי הקיץ שעבר, מה שמותיר ל-15,000 תושבותיו ותושביו דרך אחת ויחידה לצאת מן הכפר ולהיכנס אליו. בדרך הגישה היחידה נוצרו עומסי תנועה כבדים, ונוסף על כך התושבים מדווחים כי בכניסה יחידה זו הוצבו שוטרי תנועה וכוחות מג"ב שמעכבים רכבים לבדיקות פתע ורושמים דוחות לנהגים. סגירת הכביש הראשי המוביל לכפר משבשת לחלוטין את חיי התושבים, והדברים מקבלים משנה תוקף ביחס לפגיעה בזכות לחינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים ביום שלישי הבא.

האגודה פנתה למפקד מחוז ירושלים בבקשה לפתוח לאלתר את דרך הכניסה המזרחית לכפר. בפנייה טוענת עו"ד נסרין עליאן כי הטלת "סגר" חלקי על שכונות וכפרים שלמים למשך פרק זמן ממושך, תוך פגיעה כה קשה בחופש התנועה, כפי שנעשה מספר פעמים בירושלים המזרחית בשנה האחרונה, אינה יכולה לשמש כאמצעי ראשון בהתמודדות עם הפרות סדר. חסימת הכניסה לכפר עיסאוויה בפני 15,000 תושביו בגין יידוי אבנים שביצעו לכאורה אחדים מתושבי הכפר אינה חוקית, והיא בבחינת ענישה קולקטיבית של כלל תושבי הכפר. ענישה כזו אסורה על פי הדין הישראלי והבינלאומי, שקובעים כי אין להעניש אדם על עבירה שהוא עצמו לא ביצע.

"אנו ערים לעובדה כי על המשטרה מוטלת האחריות להתמודד עם אירועי הפרות הסדר בירושלים המזרחית ועליה לפעול לשמירת השקט ולאפשר חיים תקינים בעיר", כותבת עו"ד עליאן, "אולם דווקא בעתות כאלה על רשויות אכיפת החוק להקפיד ביתר שאת על כך שאכיפת החוק כלפי מפרי הסדר תיעשה באופן סביר ומידתי בהתאם לכללי המשפט הפלילי, ולא תפגע, מעבר למינימום ההכרחי, בתושבי העיר שאינם מעורבים באירועים. במקום להתמודד עם האירועים בדרכים החוקיות הרבות שעומדות לרשותה, ובחקירת מפרי הסדר והעמדתם  לדין, בוחרת משטרת ירושלים בדרך של פגיעה חמורה ומתמשכת בזכויות היסוד של אלפי תושבים".

 

27 באוגוסט 2015

 

לכבוד
ניצב משה אדרי
מפקד מחוז ירושלים
משטרת ישראל
בפקס: 02-5898988

 

דחוף

 

שלום רב,

 

הנדון: הסרת החסימה בכניסה המזרחית לכפר עיסאוויה

 

1. אנו פונים אליך בבקשה להתערבותך הדחופה להסרה מיידית של החסימה בכניסה המזרחית של הכפר עיסאוויה. בעוד שבוע תפתח שנת הלימודים, והפגיעה המתמשכת שחסימה זו כבר מייצרת צפויה להחריף החל מה-1 בספטמבר.

2. לפני כעשרה ימים, ביום 16.8.2015, חסמה המשטרה את הכניסה המזרחית לכפר עיסאוויה. בהפגנת מחאה שנערכה נגד החסימה ביום 20.8.2015, הסביר קצין משטרה שנכח במקום  לתושבים כי החסימה הוקמה בתגובה ליידוי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כביש מעלה אדומים.

3. כידוע, לכפר בסך הכל שלוש יציאות. אחת מהן, לכיוון האוניברסיטה העברית ובסמוך לקפה "ארומה", סגורה מאז אירועי הקיץ שעבר. בחסימת הכניסה המזרחית הותירה המשטרה דרך גישה יחידה לכפר המונה כ-15,000 תושבים.

4. בנוסף, תושבי השכונה מדווחים כי בכניסה היחידה שפתוחה  הוצבו שוטרי תנועה וכוחות מג"ב אשר מעכבים רכבים לבדיקות פתע ורושמים דוחות לנהגים. הדבר כמובן מכביד על עומסי התנועה הרבים שנוצרו גם כך עקב חסימת שתי הכניסות הנוספות לכפר. המשטרה ביודעין הוסיפה פגיעה נוספת בחופש התנועה של התושבים, על גבי הפגיעה הראשונה שנוצרה מחסימת הדרכים.

החסימה אינה סבירה, אינה מידתית ואינה חוקית

5. לצערנו, הגבלת חופש התנועה של תושבי שכונות שלמות בירושלים המזרחית הפכה לשיטה. בשנה האחרונה נחסמו כבישים ראשיים וכניסות לשכונות עיסאוויה, א-טור, ג'בל מוקבר וראס אל-עמוד. הכביש הראשי בראס אל-עמוד חסום כבר למעלה מחודשיים.

6. הטלת "סגר" חלקי על שכונות וכפרים שלמים למשך פרק זמן ממושך, תוך פגיעה כה קשה בחופש התנועה אינה יכולה לשמש כאמצעי ראשון בהתמודדות עם הפרות סדר. חסימת הכניסה לכפר עיסאוויה בפני 15,000 תושביו בגין יידוי אבנים שביצעו לכאורה אחדים מתושבי הכפר אינה חוקית, והיא בבחינת ענישה קולקטיבית של כלל תושבי הכפר. ענישה כזו אסורה על פי הדין הישראלי והבינלאומי, שקובעים כי אין להעניש אדם על עבירה שהוא עצמו לא ביצע.

7. אנו ערים לעובדה כי על המשטרה מוטלת האחריות להתמודד עם אירועי הפרות הסדר בירושלים המזרחית ועליה לפעול לשמירת השקט ולאפשר חיים תקינים בעיר. אולם דווקא בעתות כאלה על רשויות אכיפת החוק להקפיד ביתר שאת על כך שאכיפת החוק כלפי מפרי הסדר תיעשה באופן סביר ומידתי בהתאם לכללי המשפט הפלילי, ולא תפגע, מעבר למינימום ההכרחי, בתושבי העיר שאינם מעורבים באירועים. במקום להתמודד עם האירועים בדרכים החוקיות הרבות שעומדות לרשותה, ובחקירת מפרי הסדר והעמדתם  לדין, בוחרת משטרת ירושלים בדרך של פגיעה חמורה ומתמשכת בזכויות היסוד של אלפי תושבים.

8. מעבר לחסימה ולפגיעה הקשה שהיא מייצרת בחיי התושבים, מקוממת במיוחד ההחלטה לבצע מבצע אכיפת תנועה בכניסה הראשית היחידה שנותרה פתוחה, ובכך לייצר ביודעין הכבדה נוספת על חיי התושבים.

9. תכלית חסימת כבישי הגישה והכניסה לכפר באופן קבוע אינה ברורה לנו. ככל שהחסימות נועדו להגביל או למנוע את הפרות הסדר, הרי שלא נראה כי קיים קשר בין חסימת צירי התנועה המרכזיים אל השכונות ומחוצה להן לבין תכלית זו, שהרי המשתתפים בהפרות הסדר הם, רובם ככולם, הולכי רגל. לעומת זאת, דווקא התושבים הנוסעים ברכביהם לעבודה ובחזרה לביתם בכפר, והתלמידים והתלמידות שנדרשים להגיע לבתי ספר מחוץ לכפר, הם הנפגעים העיקריים מחסימת הכביש.

10. מעבר לכך, חסימה זו אינה מידתית. חסימה הכניסה המזרחית של הכפר עיסאוויה והצבת מחסום משטרתי בדרך הגישה היחידה שנותרה פתוחה, יש בה מעין הטלת סגר חלקי על תושבי הכפר ועל כן אינה עומדת בדרישת המידתיות:

ראשית, החסימה אינה משיגה את מטרתה. המטרה המוצהרת של הצבת המחסום היא, כאמור, מניעת הפרות סדר, בעוד שבפועל אין בחסימה הכניסה המזרחית כדי למנוע זריקת אבנים, אלא רק למנוע תנועת רכבים.

שנית, מדובר בצעד קיצוני שיש לנקוט בו אך ורק במקרים חריגים, לזמן קצר ככל הניתן וכאמצעי אחרון לאחר שכלו כל הקיצין ולא נמצאה חלופה אחרת, שפגיעתה בתושבי הכפר פחותה. וגם אז, יש לעשות זאת באופן נקודתי בלבד. בפועל, החסימות ננקטות באופן תכוף וכעניין של מדיניות שיטתית מאז אירועי הקיץ שעבר. המשטרה חסמה וחוסמת כניסות של שכונות שונות משך שבועות וחודשים[1].

שלישית, על רקע הפגיעה הקשהבחיי היום יום של תושבי הכפר, לא נראה שנעשה האיזון סביר בין הזכויות והאינטרסים של הנפגעים מן החסימה לבין השיקול הביטחוני. ידוע שמרכז החיים העירוני של רוב תושבי עיסאוויה מצוי מחוץ לכפר, החל מפרנסה, טיפול רפואי, גישה למשרדי ממשלה, שירותי דואר, וכלה בחינוך. חסימות הכבישים מונעות מאלפי תושבי ותושבות הכפר מלקיים אורח חיים תקין, על לא עוול בכפם ומשך זמן רב.       

הפגיעה בזכות לחינוך

11. סגירת הכביש הראשי המוביל לכפר משבשת לחלוטין את חיי התושבים כמתואר לעיל, אולם הדברים מקבלים משנה תוקף ביחס לפגיעה בזכות לחינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים ביום שלישי הבא. בכפר ישנם חמישה בתי ספר. אחד מהם הוא גם בית ספר לחינוך מיוחד, אליו מגיעים תלמידים מכל רחבי ירושלים בהסעות מסודרות, שייאלצו להתמודד עם עומסי התנועה הקשים. ארבעה בתי הספר האחרים הם יסודיים וחטיבות ביניים לבנים ובנות. בעיסאוויה אין תיכון, לא לבנים ולא לבנות.

12. אלפי התלמידים שיוצאים מדי יום ללמוד מחוץ לכפר, תלמידי התיכונים ותלמידים שלא נותרו להם מקומות לימוד בבתי הספר בתוך עיסאוויה – יאלצו להגיע ברגל או בהסעה עד למחסום המוצב בכניסה לכפר ומשם לעלות על אוטובוסים אחרים שייקחו אותם לבתי הספר בשכונות האחרות בירושלים המזרחית. לחלופין יצטרכו להקדים מאד את יציאתם לדרך בכדי להספיק להימנע מעומסי התנועה הקשים שייווצרו בכפר, בכדי להגיע בזמן ללימודים. תושבי הכפר מכירים את התרחיש הזה היטב, כשידור חוזר לפתיחת שנת הלימודים הקודמת.

13. גם באשר לתלמידים שלומדים בתוך הכפר – בעבר הורים שהסיעו את ילדיהם לבתי הספר המשיכו בדרכם לעבודה דרך הכניסה המזרחית, אשר רוב בתי הספר מצויים בסמוך אליה. בשל החסימה יאלצו כל הורי התלמידים לעשות עיקוף ארוך עד לכניסה היחידה שפתוחה בפניהם, לעמוד בפקקי תנועה ויתכן שאף לעבור בידוק של שוטרי תנועה.

14. במצב הנוכחי, יום הלימודים לתלמידי עיסאוויה יתחיל במסע ארוך, מותח, מתסכל ומסורבל, עוד בטרם הגעתם לפתח בית הספר. מצב זה הוא בבחינת חטא על פשע, בהתחשב מצב החינוך המקרטע בירושלים המזרחית. אין צורך להכביר במילים על מעמדה של הזכות לחינוך והגישה לחינוך בדין הישראלי ועל חובת שלטונות המדינה במימוש זכות זו גם עבור הילדים בעיסאוויה.

15. לאור כל האמור לעיל, אנו סבורים כי יש לפתוח לאלתר את החסימה בכביש הגישה לכפר, ולאפשר קיום חיים תקינים לכלל תושבי ותושבות הכפר, ולתלמידים ולתלמידות בפרט .

16. נודה לתשובתך בהקדם האפשרי ועוד בטרם פתיחת שנת הלימודים.

 

בכבוד רב,

נסרין עליאן, עו"ד

 

העתקים:
רפ"ק מיכאל פרנקנבורג, עו"ד, יועמ"ש מחוז ירושלים במשטרת ישראל, בפקס 02-5898921
משה (קינלי) טור-פז, ראש מינהל חינוך, עיריית ירושלים, בפקס 02-6296268
לארה מובאריכי, ממונה על חינוך מז' י-ם בעיריית י-ם, בדוא"ל mblara@jerusalem.muni.il
דוד קורן, יועץ  ר' העיר לענייני ערבים וירושלים המזרחית, בפקס 02-6296014

 

[1]ראה פניית האגודה לזכויות האזרח למפקד מחוז ירושלים בעניין חסימת עיסאוויה מיום 28.10.2014, ופניית האגודה לזכויות האזרח למפקד מחוז ירושלים מיום 10.11.2014.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,חופש התנועה והגדר

סגור לתגובות.