האגודה במכתב דחוף למפקד מחוז ירושלים: שכונת עיסאוויה תחת מתקפה

שוטרים רעולי פנים בירושלים המזרחית. צילום: חוסאם עאבדאילוסטרציה: שוטרים רעולי פנים בירושלים המזרחית. צילום: חוסאם עאבד

במכתב דחוף שנשלח אמש מתריעה עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח, כי בשבועות האחרונים מפעילה המשטרה אמצעים קיצוניים ובלתי מידתיים נגד אלפי תושבי עיסאוויה, באופן שפוגע בחופש התנועה של כלל התושבים וגורם לפגיעות גופניות ברבים, בהם ילדים, לפגיעות ברכוש ולשיבוש מוחלט של חיי התושבים.

במכתב מצוין כי המשטרה עושה שימוש נרחב ברימוני הלם ובגז מדמיע בשכונה הצפופה. בידי האגודה מצויות מספר עדויות בדבר השלכת רימוני גז מדמיע אל תוך בתי מגורים, שבהם שהו משפחות עם ילדים ותינוקות. בחלק מהמקרים נזקקו הילדים לטיפול רפואי. בנוסף, חוששים תושבי השכונה כי השימוש ברימוני גז מדמיע שפג תוקפם עשוי להגביר את הסכנה לבריאותם. לידי האגודה הגיעו תרמילים של רימונים שנזרקו בשכונה בשבוע האחרון ועליהם מוטבע תאריך הייצור משנת 2001 ומצוין "לשימוש 5 שנים מתאריך הייצור".

מלבד ירי גז מדמיע, מזכירים באגודה כי המשטרה עושה בעיסאוויה שימוש נרחב בירי כדורי "ספוג" מסוג חדש, שפגיעתם קשה הרבה יותר, ושכתוצאה מפגיעתם נהרג בספטמבר, על פי החשד, הנער בן ה-16 מוחמד סונקרוט. בעת האחרונה אירעו כמה מקרי פציעות קשות לתושבים כתוצאה משימוש בכדורים אלה.

בשבועיים האחרונים עושה המשטרה שימוש נרחב ברכב "הבואש" בתוך השכונה, לא פעם – אל תוך חנויות ובתי מגורים, תוך גרימת נזק רב לרכוש ופגיעה בשגרת היומיום במכתב מובאות עדויותיהם של אנשים שבתיהם או חנויותיהם נפגעו מנוזל הבואש.

באגודה מציינים גם כי במשך חמישה ימים – מיום רביעי בלילה ועד אתמול, יום שני (27.10.14), חסמה המשטרה את דרך הגישה המרכזית לשכונה, ובהמשך, שתי יציאות נוספות. השכונה, המונה 15,000 תושבים, נותרה עם נתיב יציאה אחד – דרך גישה קטנה בדרום מזרח השכונה. באותו נתיב בודד הוצבו בבוקר יום שני ניידות של משטרת התנועה ומג"ב שעיכבו מכוניות לבדיקות פתע.

חסימת הדרכים שיבשה לחלוטין את חיי התושבים, הקשתה על נסיעת תלמידים לבתיה"ס ואף הקשתה על כניסתם של שירותי חירום והצלה אל תוך השכונה. אתמול, לאחר חמישה ימי חסימה, נפתחה הכניסה הראשית לשכונה.

לדברי עו"ד אן סוצ'יו, "האמצעים שננקטו לאחרונה כלפי תושבי עיסאוויה הם בלתי סבירים ופגיעתם בחפים מפשע קשה ביותר. אין ספק שהמשטרה צריכה להתמודד עם הפרות הסדר הקשות, אולם היא לא יכולה לעשות זאת תוך שימוש באמצעים, שבפועל מהווים ענישה קולקטיבית של כלל תושבי השכונה."
 
פניית האגודה לזכויות האזרח למפקד מחוז ירושלים, 27.10.2014

תשובת המשטרה, 17.11.2014

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.