פניה למפקד מחוז ירושלים בעניין חסימת שכונות בירושלים המזרחית

החסימה בג'בל מוכאבר. צילום: חוסאם עאבדהחסימה בג'בל מוכאבר. צילום: חוסאם עאבד

מדיווחים שהגיעו לאגודה לזכויות האזרח עולה כי דרכי הגישה המרכזיות לשלוש שכונות בירושלים המזרחית – אבו תור, ג'בל מוכאבר ועיסאוויה – נחסמו כליל ובאופן רצוף מאז יום חמישי למעבר כלי רכב. חסימות אלה מאלצות את התושבים לבחור במסלולי נסיעה חלופיים, ארוכים ועמוסים, או להימנע משימוש בכלי רכב, ומשבשות כליל את חיי היום יום באותן שכונות.
 
בעקבות דיווחים אלה פנתה היום (שני) האגודה למפקד מחוז ירושלים, ניצב משה אדרי, בדרישה להורות על הסרת החסימות לאלתר. בפניה מציינת עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה כי "הגבלת חופש התנועה של תושבי שכונות שלמות בירושלים המזרחית הפכה לשיטה. מזה ארבעה ימים, כ- 50,000 תושבים בשלוש שכונות בירושלים המזרחית אינם יכולים לנוע בחופשיות בכבישים המרכזיים המשמשים אותם לצאת משכונותיהם ולהיכנס אליהן. מדובר באמצעי לא לגיטימי היוצר פגיעה גורפת, מתמשכת וקשה בזכויותיהם של כלל תושבי השכונות לחופש תנועה ולקיום חיים תקינים".

להלן פניית האגודה. ראו גם תשובת המשטרה מיום 20.11.2014.

 
10 בנובמבר 2014

לכבוד
ניצב משה אדרי
מפקד מחוז ירושלים
משטרת ישראל

 
 
דחוף

הנדון: חסימת דרכי גישה לשכונות בירושלים המזרחית

 
1. הרינו לפנות אליך בעניין חסימת דרכי הגישה המרכזיות בשכונות שונות בירושלים המזרחית על ידי המשטרה. מדיווחים שהגיעו אלינו עולה, כי דרכי הגישה המרכזיות לשלוש שכונות, אבו תור, ג'בל מוכאבר ועיסאוויה, נחסמו כליל ובאופן רצוף מאז יום חמישי למעבר כלי רכב. חסימות אלה מאלצות את התושבים לבחור במסלולי נסיעה חלופיים, ארוכים ועמוסים, או לחלופין להימנע משימוש ברכבים, ומשבשות כליל את חיי היום יום בשכונה.

2. ביום 27.10.2014 פנינו אליך בדחיפות בעניין חסימת דרכי הגישה לשכונת עיסאוויה שיצרו "סגר" חלקי על כלל השכונה למשך חמישה ימים. במכתבנו דרשנו את הסרת החסימות לאור הפגיעה הקשה בחופש התנועה ושיבוש חייהם של כלל התושבים באופן בלתי סביר ובלתי מידתי. למחרת, 28.10.14, הוסרה החסימה בדרך הגישה המרכזית לעיסאוויה, אולם מאז יום חמישי, 6.10.14, חזרה המשטרה וחסמה אותה תוך הותרת כ- 15,000 תושבים עם דרך גישה יחידה, עמוסה וקטנה בדרום-מזרח השכונה (לכיוון כביש מעלה אדומים), המאלצת את התושבים לבצע עיקוף ארוך ופקוק כדי להגיע ליעדם.

3. כעת מתברר כי הגבלת חופש התנועה של תושבי שכונות שלמות בירושלים המזרחית הפכה לשיטה. מזה ארבעה ימים, כ- 50,000 תושבים בשלוש שכונות בירושלים המזרחית אינם יכולים לנוע בחופשיות בכבישים המרכזיים המשמשים אותם לצאת משכונותיהם ולהיכנס אליהן. מדובר באמצעי לא לגיטימי היוצר פגיעה גורפת, מתמשכת וקשה בזכויותיהם של כלל תושבי השכונות לחופש תנועה ולקיום חיים תקינים ומשכך אנו דורשים ממך להורות על הסרת החסימות לאלתר.

4. בג'בל מוכאבר נחסם בבלוקים מבטון ציר הנסיעה המרכזי, ברח' אל מדארס, מאז יום חמישי דרך זו היא דרך הגישה המרכזית עבור תושבי השכונה המבקשים לנסוע לשכונות במערב העיר וכן לשכונות במזרחה כגון צור באהר ואום טובא. חסימת הכביש גורמת לשיבושים קשים בחיי היומיום של תושבי השכונה המונה כ- 20,000 איש. כך, לדוגמה, לדברי יו"ר ועד ההורים בשכונה, הכביש שנחסם משמש חלק גדול מ- 1500 התלמידים שיוצאים מדי יום ללמוד בבתי ספר מחוץ לשכונה.

5. בשל החסימה נאלצים כלל התושבים המבקשים לצאת מהשכונה או להיכנס אליה לנסוע דרך שכונת סילוואן, ולהשתמש בכביש גישה משובש וצר. מלכתחילה מדובר בכביש פנימי עמוס ביותר, וכעת, משנוספו אליו גם הנוסעים המבקשים לצאת מג'בל מוכאבר או להיכנס אליה, הפך הכביש לעמוס ופקוק באופן קיצוני.

6. גם באבו תור נחסם מאז יום חמישי לתנועת כלי רכב כביש הגישה המרכזי המשמש את תושבי השכונה המונה כ- 13,000 תושבים. חסימות בטון הוצבו ברח' נעמי המחבר את השכונה לדרך חברון. דרך זו משמשת את מרבית התושבים היוצאים מהשכונה למערב העיר וכן את אלפי התלמידים שיוצאים מדי יום ללמוד מחוץ לשכונה. מאז שהוצבה החסימה נאלצים גם תושבי אבו תור, בדומה לתושבי ג'בל מוכאבר, לעשות שימוש בדרכים הצפופות והעמוסות של סילוואן, שכן אין להם דרכי גישה אחרות לשכונה.

7. סגירת צירי הנסיעה המרכזיים מקשה מאוד על היכולת לפנות בדחיפות חולים לבתי החולים וכן עשוי למנוע הגעתם המהירה של שירותי כיבוי אש במקרה הצורך. התוצאה עשויה לעלות, חלילה, אף בחיי אדם.

8. התכלית של סגירת כבישי הגישה לשכונות באופן קבוע אינה ברורה לנו. ככל שהחסימות נועדו להגביל או למנוע את הפרות הסדר, הרי שלא נראה, כי קיים קשר בין חסימת צירי הנסיעה המרכזיים אל השכונות ומחוצה להן לבין תכלית זו, שהרי המשתתפים בהפרות סדר הם, רובם ככולם, הולכי רגל. לעומת זאת, דווקא התושבים הנוסעים ברכבם לעבודה ובחזרה לביתם בשכונה הם הנפגעים העיקריים מחסימת הכביש הראשי. אף אם קיימת תכלית עניינית להצבת החסימות, הרי שמדובר באמצעי בלתי מידתי לאור הפגיעה החמורה בזכותם של כלל תושבי השכונות הללו לחופש תנועה, שיבוש חיי היום יום שלהם, וכאמור, העמדתם בסכנה במקרה שהם נזקקים לשירותי חירום.

9. אין ספק, כי על המשטרה מוטלת אחריות כבדה להתמודד עם אירועי הפרות הסדר הקשים בירושלים המזרחית ועליה לפעול להחזרת השקט על מנת לאפשר חיים תקינים בעיר. אולם דווקא בעיתות כאלה על רשויות אכיפת החוק להקפיד ביתר שאת כי אכיפת החוק כלפי מפרי הסדר תיעשה באופן סביר ומידתי ולא תפגע, מעבר למינימום ההכרחי, בתושבי העיר שאינם מעורבים באירועים. הטלת סגר חלקי על שכונות שלמות למשך זמן ארוך כל כך ופגיעה כה קשה בחופש התנועה אינה יכולה לשמש אמצעי לגיטימי.

10. לאור האמור לעיל, נבקשך לפעול להסרת החסימות לאלתר.
 
בכבוד רב,
אן סוצ'יו, עו"ד
 
העתק:
רב ניצב יוחנן דנינו, מפכ"ל המשטרה
מר רז נזרי, המשנה ליועמ"ש לממשלה (פלילי)
תנ"צ שאול גורדון, היועץ המשפטי, משטרת ישראל
עו"ד מיכאל פרנקנבורג, היועץ המשפטי, משטרת מחוז ירושלים

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית,חופש התנועה והגדר

סגור לתגובות.