מפגע חולדות בשכונת ענאתא החדשה שמעבר לחומת ההפרדה בירושלים

CC BY-NC-SA: Matthieu Aubryאילוסטרציה. CC BY-NC-SA: Matthieu Aubry

האגודה פנתה למנכ"ל עיריית ירושלים בדרישה לטפל במפגע חולדות קשה שתקף את שכונות ענאתא החדשה (דאחיית א-סלאם), הנמצאת מעבר לחומת ההפרדה. זאת לאחר שתושב השכונה שפנה למוקד העירייה בעניין, נענה כי עובדי יחידת ההדברה אינם נכנסים לשכונה הממוקמת מעבר לגדר, ועל כן לא יוכלו לטפל במפגע.

בפנייה הדגישה עו"ד טל חסין מהאגודה כי סירובה של עיריית ירושלים לטפל במפגע תברואתי ובריאותי אקוטי בשטחה המוניציפלי, אך בשל כך שהסובלים ממנו הם פלסטינים החיים מעבר לחומת ההפרדה, נטול כל הצדקה, לוקה בחוסר סבירות קיצוני וסותר את חובות העירייה מכוח החוק. במכתב תואר מצבן התברואתי הקטסטרופלי של כלל השכונות שמעבר למחסום מ.פ שועפאט: הררי זבל פזורים בכל עבר, פחים גדושים גולשים אל הרחובות וביוב שלעתים קרובות עולה על גדותיו. תנאים שכאלה, כתבנו, מהווים כר פורה להתרבותן של חולדות, ונדרש טיפול כולל ונמרץ בחולדות בפרט ובתנאי התברואה בכלל.

זמן קצר לאחר פנייתנו התקבלה תשובת העירייה, ועל פיה מנהל יחידת ההדברה סבר בטעות שהשכונה אינה חלק משטחה המוניציפלי של העיר, וצוות הדברה יישלח במועד נקוב וקרוב לשכונה, וכך היה.

המקרה הזה טופל מהר, אך הוא דוגמה נוספת להפקרתם של תושבי השכונות שמעבר לחומה על ידי העירייה – עד כדי כך שעובדיה טועים לחשוב שאינן חלק משטחה המוניציפלי של העיר.

להלן פניית האגודה.

 

20 ביולי 2015

 

לכבוד
מר אמנון מרחב
מנכ"ל
עיריית ירושלים
בפקס': 02-6296021

 

שלום רב,

 

הנדון: סירוב עיריית ירושלים לטפל במפגע חולדות בענאתא החדשה (דאחיית א-סלאם)

 

אנו פונים אליך בעקבות סירוב העירייה לטפל במפגע חולדות קשה שתקף את שכונות ענאתא החדשה, בבקשה כי תורה לאלתר לשלוח לשכונה צוות הדברה. סירובה של העירייה לטפל בחולדות, המהוות מפגע בריאותי ותברואתי קשה, אך בשל כך שהשכונה ממוקמת מעבר לגדר ההפרדה נעשה בחוסר סמכות, סותר את חובתה לספק שירותים לכלל תושבי העיר ולוקה בחוסר סבירות קיצוני, כמפורט להלן:

1. ביום 13 ביולי 2015 פנה מר ח' ע', תושב השכונה, לעיריית ירושלים באמצעות מוקד 106, התריע כי השכונה סובלת ממכת חולדות, וביקש כי הנושא יטופל במהרה. מר ע' הוסיף  כי מדובר בעשרות רבות של חולדות, הנצפות בעיקר בשעות הלילה והבוקר המוקדמות, ברחובה הראשי של השכונה. מספר פנייתו של מר ע' ברישומי העירייה הינו 1081.

2. יום למחרת שב אליו מר משה גבריאל, אחראי הדברה  בעירייה, והשיב לו שעובדיו אינם נכנסים לשכונה הממוקמת מעבר לגדר, ועל כן לא יוכלו לטפל במפגע. מספר ימים לאחר מכן התקשרה עובדת עירייה נוספת למר ע', והודיעה לו שפנייתו בנושא מכת החולדות נסגרה, מאחר ומדובר ב"עניין פרטי ולא בעניין של העירייה".

3. חולדות, חיות ומתות, מהוות מפגע תברואתי קשה וסכנה בריאותית ממשית. נשיכת חולדות, שאיפת אבק מהול בגללי המכרסמים, בשתן שלהם או מגע בהם, וצריכת מזונות ומשקאות אשר חולדות היו בקרבתם, עשויים לגרום לקשת רחבה של מחלות, חלקן קטלניות. בין היתר עשוי מגע עם חולדה, ישיר או עקיף, לגרום למחלות זיהומיות קשות, למחלות ריאה, למחלות דם עם השלכות כלייתיות ולמגוון רחב של וירוסים, חלקם קשים (בהם Lassa fever,  האחראי למותם של אלפים באפריקה).[1]

4. סירובה של עיריית ירושלים לטפל במפגע תברואתי ובריאותי אקוטי בשטחה המוניציפאלי, אך בשל כך שהסובלים ממנו הנם פלסטינים החיים מעבר לחומת ההפרדה, נטול כל הצדקה, לוקה בחוסר סבירות קיצוני וסותר את חובות העירייה מכוח דין. ענאתא החדשה מצויה בגבולותיה המוניציפאליים של ירושלים. רוב תושביה מחזיקים בתעודות זהות ישראליות ונדרשים לשלם לה מסים עירוניים. למנהל אגף הדברה בעירייה, כמו לכל גורם אחר בה, אין כל סמכות לסרב להעניק לתושביי השכונה שירותים עירוניים.

5. תמוהה בעינינו אף התשובה הנוספת שקיבל מר ע', לפיה מדובר ב"עניין פרטי ולא בעניין של העירייה". בענאתא החדשה מתגוררים אלפי בני אדם (בהם קשישים וילדים רבים, הרגישים ביתר שאת לסכנה הבריאותית שבחולדות). קצב התרבותן הגבוה של חולדות, כמו גם סמיכותה של ענאתא לשכונות נוספות מעבר לגדר, מעורר חשש, כי בהעדר טיפול דחוף תהפוך מכת החולדות – שאינה עניין פרטי כבר כעת – למגיפה של ממש ולמפגע המוני, אשר יתפשט לאזורים נוספים בירושלים.

6. נוסיף, כי מצבן התברואתי של כלל השכונות שמעבר למחסום מ.פ שועפאט הינו קטסטרופאלי. הררי זבל פזורים בכל עבר, פחים גדושים גולשים אל הרחובות ולעתים קרובות גם הביוב עולה על גדותיו. תנאים שכאלה מהווים כר פורה להתרבותן של חולדות, וברי כי  נדרש טיפול כוללני ונמרץ בחולדות בפרט ובתנאי התברואה בכלל.

לאור האמור לעיל נבקשך לדאוג לכך שיישלח לענאתא בדחיפות צוות הדברה, ולוודא כי עבודתו לא תיפסק עד אשר המפגע יחוסל כליל.

נודה לעדכוננו בהקדם.

 

בכבוד רב,

טל חסין, עו"ד

 

העתקים:
ד"ר דוד קורן, יועץ ראש העירייה לענייני מזרח ירושלים (בפקס' 02-6296014)
מר ציון שטרית, מנהל אגף תברואה (בפקס'  02-6295935)
מר ח' ע' (בפקס' ——)

 

[1]  להרחבה בנושא, לרבות דרכי הדבקה, סימפטומים וטיפול,  ר' באתר Center of  Disease and Prevention של משרד הבריאות האמריקאי, בכתובת  http://www.cdc.gov/rodents/diseases/direct.html

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,זכויות תושבי ירושלים המזרחית,תברואה

סגור לתגובות.