שעון נוכחות ביומטרי: היועץ המשפטי לממשלה מצטרף לעמדת האגודה

אתמול (22.3.2015) הגיש היועץ המשפטי לממשלה וינשטיין חוות  דעת בנושא כפיית שעון נוכחות ביומטרי במקום העבודה. חוות הדעת הוגשה במסגרת הדיון בערעור שהגישו ההסתדרות וועד העובדים של עיריית קלנסואה על פסק דין שקבע, כי מעביד יכול להתקין שעון נוכחות ביומטרי ולכפות אותו על העובדות והעובדים. האגודה לזכויות האזרח וקו לעובד הצטרפו לדיון במעמד של "ידידות בית המשפט". דיון בערעור צפוי להתקיים מחרתיים.

בחוות דעתו מצטרף היועץ המשפטי לממשלה לעמדת האגודה וקו לעובד, ומותח ביקורת על הפגיעה בפרטיות שגורם שעון הנוכחות הביומטרי. בהודעה לעיתונות שפרסם היום משרד המשפטים, ובה הוא מודיע על חוות הדעת שהוגשה לבית המשפט, נכתב:

"כפיית השימוש במערכת נוכחות ביומטרית […] אינה עולה בקנה אחד עם חובת תום הלב המוגברת של המעסיק ועם חובת ההוגנות המוטלת עליו, נוכח הפגיעה בזכות היסוד לפרטיות ובזכות לאוטונומיה […]. 

את הפגיעה באוטונומיה ובפרטיות יש לראות על רקע אופיו המיוחד של המידע הביומטרי, המהווה 'מפתח אוניברסלי' לזיהויו של אדם. המידע הביומטרי מהווה אמצעי לזיהוי של אדם באופן שאינו תלוי מקום או נסיבות, ולפיכך יכול לשמש כמפתח למידע אישי רב ובלתי מסוים. לכך מצטרף הסיכון הרב הכרוך בפוטנציאל לשימוש לרעה במידע הביומטרי, שכן ככל שמידע כזה ייחשף או ייעשו בו שימושים אחרים שלא כדין – בהתאם לתמונת המצב הטכנולוגית הנוכחית, לא ניתן לבטלו או לשנותו (בשונה מסיסמא, למשל). 

יחד עם זאת, עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי הן האוטונומיה של הפרט והן הזכות לפרטיות אינן זכויות מוחלטות, וניתן לפגוע בהן כל עוד הדבר נעשה בהסכמת העובד או ארגון העובדים, ככל שמדובר במקום עבודה מאורגן. 

ככל שתינתן הסכמת העובדים לשימוש במערכת מסוג זה במקרה מסוים, עליה להיבחן במבחנים המתאימים על מנת לוודא כי מדובר בהסכמה מדעת ומרצון חופשי, וזאת תוך שימוש בכלי הניתוח החוקתיים המפורטים בעמדה (עמידה במבחני "פיסקת ההגבלה" ובעיקר במבחן המידתיות)."

יש לציין כי לעמדת האגודה לזכויות האזרח המבחנים שבודקים את תוקף ההסכמה של העובד/ת לפגיעה בפרטיות צריכים להיות מחמירים עוד יותר. כמו כן, בשונה מעמדת היועץ, לעמדת האגודה הסכמה של נציגות עובדים אינה יכולה לבוא במקום הסכמה אישית של העובד/ת. אין להתיר לוועד עובדים לוותר על זכות הפרט לכבוד ולפרטיות ולאוטונומיה גופנית.

עס"ק (ארצי) 7541-04-14

 

פעילות קודמת של האגודה בנושא שעון נוכחות ביומטרי:

פיטורי עובדים בעקבות הכנסת שעון נוכחות ביומטרי בתיאטרון חיפה, מאי 2008

הלנת שכר של עובדות שמתנגדות לשעון נוכחות ביומטרי, אוקטובר 2013

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לפרטיות,זכויות עובדים

סגור לתגובות.