החל מאפריל: מחוסרי אמצעים לא ינותקו מהמים בגין חובות

אילוסטרציהPhoto by Alvimann at Morguefile.com

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את הכללים שמטרתם למנוע ניתוק מהמים של מי שאין באפשרותם לשלם

 

14 שנה לאחר שנקבע בחוק כי את הניתוק מהמים בגין חוב כספי יש להגביל באמצעות כללים, התכנסה היום (12.2.2014) ועדת הכלכלה של הכנסת לדיון פגרה מיוחד כדי לאשר כללים להגבלת הניתוק מהמים. מטרת הכללים להגן על משקי בית מפני ניתוק כפוי, לאחר שלא עמדו בתשלומי המים. חברי הוועדה, בראשות ח"כ ברוורמן, שבו והבהירו כי כלל היסוד הוא כי אין לנתק מהמים אנשים שאינם עומדים בתשלומים בגין עוני.

על פי הכללים שאושרו היום, החל מה- 31.3.2015, תאגידי מים שיבקשו לנתק חייבים מהזרם לא יוכלו עוד לעשות זאת על דעת עצמם, ויהיה עליהם לקבל לצורך כך אישור מיוחד של ועדה ציבורית שתפעל ברשות המים. ניתוק מהזרם יאושר רק במקרה של צרכנים בעלי אמצעים כלכליים שיוגדרו כ"סרבני תשלום", ולא יינתן אישור לניתוק בגין חוב נמוך מסכום של 1000 ש"ח.

תהליך ניסוח הכללים ארך למעלה משלוש שנים. ב-2011 פנתה עו"ד טלי ניר מהאגודה לזכויות האזרח ודרשה מרשות המים לעצור את הניתוקים עד להשלמת הכללים, כמתחייב מהחוק. בהמשך אף עתרה האגודה לזכויות האזרח לבג"ץ בעניין זה, יחד עם אנשים שנותקו מהמים בגין חובות כספיים שלא היה באפשרותם לשלם. האגודה ליוותה את תהליך ניסוח הכללים וחלק מהמלצותיה אף הופיע בנוסח הסופי.

עו"ד דבי גילד-חיו, מהאגודה לזכויות האזרח,שהשתתפהבדיון בכנסת: "קביעת הכללים היא צעד חשוב בחיזוק ההכרה בזכות היסוד למים זורמים. למרות הביקורת שיש לנו על חלק מהכללים, אני מקווה שהם יביאו לשינוי משמעותי ויעצרו את החרפה שבניתוק מהמים בגין עוני".

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות למים,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.