התרת השימוש באש חיה כנגד מיידי אבנים וצעדי אכיפה נוספים

שוטרים רעולי פנים בירושלים המזרחית. צילום: חוסאם עאבדאילוסטרציה: שוטרים רעולי פנים בירושלים המזרחית. צילום: חוסאם עאבד

עורכות הדין אן סוצ'יו ונסרין עליאן מהאגודה לזכויות האזרח פנו היום (21.9) ליועץ המשפטי לממשלה, בעקבות דיווחים בימים האחרונים על הכוונה להחריף את התגובה של גורמי אכיפת החוק נגד מפרי סדר בירושלים המזרחית וכן בנגב, בין היתר באמצעות התרת השימוש ברובה "רוגר" כלפי מיידי אבנים והחמרת הוראות הפתיחה באש. במכתב צוין כי חובתה של מערכת אכיפת החוק למצוא דרכים להתמודדות עם אירועי הפרות סדר קשים מבלי לסטות באופן כה חד מעקרונות היסוד של הדין הפלילי, ותוך הקפדה על עקרונות המידתיות והסבירות.

התנגדות האגודה למהלך מגיעה בעקבות הניסיון שנצבר בירושלים המזרחית בשנה האחרונה, שמלמד כי החרפת אמצעי הנשק המותרים לשימוש בידי המשטרה במסגרת הפרות סדר הובילה לפגיעות קשות ואף קטלניות בתושבים רבים, שחלקם אף לא היו מעורבים בהפרות סדר. מאז יולי 2014 עושה המשטרה שימוש נרחב בכדורי ספוג חדשים ומסוכנים יותר, באופן בלתי מידתי ובחריגה שיטתית מנהלי השימוש. על אף שנהלי השימוש בכדורי הספוג אוסרים על ירי לעבר פלג הגוף העליון ועל פגיעה בילדים, מאז נהרג נער אחד ולפחות 12 תושבי ירושלים המזרחית איבדו את עיניהם מפגיעת כדורי ספוג, מחציתם קטינים.

רק בשבוע האחרון נפצעו שלושה מתושבי ירושלים המזרחית באופן חמור, ביניהם שני קטינים. ב-14 בספטמבר נפצע בראשו בן 67, למחרת נפגעה בת 14 בחזה, וב-19 בספטמבר נפצע בן 15 בראשו. בשלושת המקרים, הנפגעים סיפרו כי הירי בוצע לעברם על ידי צלפים שכיוונו את נשקם ישירות לעברם. זאת, על אף שכאמור ההוראות קובעות כי הירי יתבצע לפלג הגוף התחתון ולא לעבר ילדים.

עוד צוין במכתב כי: "אין ספק, כי חובתה של המשטרה לשמור על הסדר הציבורי ולפעול נגד יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה, אשר עשויים לסכן חיי אדם. אלא שהתרת שימוש בירי אש חיה כאמצעי לפיזור הפגנות והפרות סדר הינו בלתי חוקי בעליל", וכי "דווקא בתקופה של הסלמה באירועים, ראוי להקפיד ביתר שאת על גבולות השימוש בכוח בידי המשטרה ובמיוחד על עקרונות המידתיות והסבירות".

בנוסף, האגודה לזכויות האזרח הביעה בפנייתה גם התנגדות ליוזמה להטיל קנסות על הורי קטינים המעורבים ביידוי אבנים או לשלול מהם גמלאות ביטוח לאומי. מדובר בענישה קולקטיבית פסולה, שמשמשת להתעמרות בלתי חוקית בזכויות קטינים והוריהם ומנוגדת לרוח חוק הנוער – המבקש לשקם ולשלב קטינים בחזרה בחברה ולא להטיל עליהם עונשים מחמירים.

"אין אנו מתעלמים מהצורך של המשטרה ושל מערכת אכיפת החוק להצטייד באמצעים אפקטיביים להתמודדות עם אירועי הפרות סדר קשים, אולם מחובתם למצוא את הדרכים להגשמת מטרה זו מבלי לסטות סטייה כה חדה מעקרונות היסוד של הדין הפלילי", נכתב.
 
פניית האגודה לזכויות האזרח ליועץ המשפטי לממשלה, 21.9.15

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אלימות שוטרים,התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.