דיווחים על אלימות משטרה קשה ומופרזת נגד תושבי ירושלים המזרחית

שוטרים נערכים בירושלים, יולי 2014. צילום: חוסאם עאבדשוטרים נערכים בירושלים, יולי 2014. צילום: חוסאם עאבד

האגודה לזכויות האזרח פנתה הבוקר (16.7.2014) אל מפכ"ל המשטרה בעקבות שורת דיווחים בדבר תקיפות אלימות של שוטרים נגד תושבים פלסטינים ממזרח ירושלים, בשבועיים האחרונים.

במכתב, אותו שלח עו"ד יוסף כראם מהאגודה לזכויות האזרח, דווח בין השאר על אלימות פיזית, שימוש בכדורי "ספוג", לכאורה בניגוד לנוהל ותוך גרימת פגיעות קשות, שימוש בלתי סביר בגז מדמיע בתוך שכונות מגורים, התזת "בואש" לעבר בתים וחנויות באופן שמעלה חשש לענישה קולקטיבית, וחבלה ברכוש.

כך למשל, מובא במכתב סיפורו של מאג'ד זיד רביע בן ה- 21, שחווה ניסיון דריסה מצד מי שלדבריו נראה כיהודי, בצומת הגבעה הצרפתית. הוא העיד כי אף שבמקום נכחו שוטרים, הם נמנעו מהתערבות בנעשה, ועשו זאת רק כאשר התושבים הפלסטינים במקום ניסו להיאבק בנהג. מאג'ד הוכה בכל חלקי גופו ופונה לבית החולים הדסה לצורך קבלת טיפול רפואי.

במכתב מובאות מספר עדויות על פגיעת "כדורי ספוג" במהלך פיזור הפגנות והפרות סדר. הנוהל המשטרתי מזהיר כי שימוש בנשק זה לעבר פלג הגוף העליון עלול להיות מסוכן, אולם ריבוי הפגיעות בפניהם של תושבים ועיתונאים מעלה חשש לשימוש בנשק זה בניגוד לנוהל. באחד המקרים, פגע כדור כזה בעינו של תייסיר סנדוקה בן ה- 30, תושב שועפאט אשר עוד לפני כן סבל מליקוי ראיה בעינו השנייה. כעת, הוא עלול לאבד את מאור עיניו לחלוטין.

לפחות שלושה עיתונאים נפגעו אף הם מנשק זה בשבועיים האחרונים בירושלים – צלמת העיתונות טלי מאייר שנפגעה בפניה, כתב CNN בן וודמן שנפגע בראשו וכתבת סוכנות הידיעות WAFA  כריסטין רינאווי, שנפגעה בפלג גופה העליון.

עו"ד יוסף כראם מהאגודה לזכויות האזרח: "הדיווחים המטרידים שהגיעו אלינו מעלים חשש לחריגה מנהלים וחריגה מסמכות, עד כדי התנהלות פלילית של ממש. הפחד מפני נקמנות המשטרה, מביא לכך שרבים מהתושבים אינם מתכוונים להגיש תלונה למח"ש, ולכן יש חשיבות רבה אף יותר למעורבות אקטיבית של המשטרה, במטרה לעקור תופעות אלה מן השורש."

פניית האגודה למפכ"ל המשטרה

תשובת המשטרה, 17.7.2014

פניית משרד המשפטים למשטרה בעקבות פניית האגודה, 30.7.2014

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אלימות שוטרים,התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.