חופש הביטוי

העליון הביע הסתייגות מהרשעה ב"העלבת עובד ציבור" בגין מאמר ביקורתי

By: Trillia Fidei-BagwelBy: Trillia Fidei-Bagwel

בדיון שהתקיים היום (26.1.2015) בבית המשפט העליון בערעור של הרב אליצור סגל, שהורשע ב"העלבת עובד ציבור" בגין מאמר ביקורתי שפרסם, מתחו השופטים ביקורת על שיקול הדעת של הפרקליטות, שהחליטה על הגשת כתב אישום במקרה זה, והציעו לה לשקול מחדש את עמדתה.

הנשיאה נאור והשופטים מלצר וברון דנו בשאלה אם ראוי להחיל את עבירת "העלבת עובד ציבור" בנסיבות של פרסום מאמר ביקורתי נגד משרת ציבור בכיר, והקצו למדינה 14 יום לשקול מחדש את עמדתה בנושא זה.

בסוף 2012 הורשע אליצור סגל בעבירה של "העלבת עובד ציבור", בשל מאמר שפרסם באתר "מנהיגות יהודית" ובו ביקורת חריפה ובוטה נגד הרב הצבאי הראשי דאז, תא"ל ישראל וייס, בשל כך שלא יצא נגד "תכנית ההתנתקות". על סגל נגזרו חצי שנת מאסר על תנאי, קנס בסך 3000 ש"ח, ופיצוי לרב וייס בסך 4000 ש"ח. הוא ערער לבית המשפט המחוזי באמצעות סנגורו עו"ד יצחק בם ונדחה, למעט קיצור תקופת המאסר על תנאי ל-30 יום. האגודה לזכויות האזרח הצטרפה לערעור במחוזי כ"ידידת בית משפט", והזהירה, כי ההרשעה במקרה זה "מהווה עליית מדרגה מדאיגה […] העלולה לערער את ההגנה על חופש הביטוי הפוליטי במדינת ישראל ואת זכות האזרח לבקר את התנהלותם של אנשי ציבור ללא מורא".

אתמול הוגש כתב אישום בגין עבירות "העלבת עובד ציבור" ו"הפרעה לשוטר במילוי תפקידו" נגד הפעיל החברתי עו"ד ברק כהן, בשל שיר שכתב ובשל ופרסומים ביקורתיים נוספים בדף הפייסבוק שלו, אותם כתב בגנות שוטר.

עו"ד לילה מרגלית מהאגודה לזכויות האזרח: "אני מקווה שההערות של בית המשפט העליון היום יביאו להפסקת המגמה הפסולה של שימוש ב'העלבת עובד ציבור' להשתקת ביקורת ציבורית, שהיא עניין חיוני במדינה דמוקרטית."

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.