הגורם האנושי

עו"ד טלי ניר

 

טלי ניר

 

" כל אדם זכאי לחינוך. החינוך יינתן חינם, לפחות בשלבים הראשוניים".

סיון מאשדוד לא הצליחה השנה לעמוד בתשלום שכר הלימוד לבית הספר של בתה. היא ספגה מסכת של לחצים והשפלות מצד הורי תלמידים אחרים, שכינו אותה "טפילה" ו"פרזיטית" וקראו לה להוציא את בתה מבית הספר.

במציאות שבה משרד החינוך מאפשר זה שנים גבייה פרועה של תשלומים, מוצאים עצמם יותר ויותר הורים במצב של חוסר אונים משום שאינם יכולים להעניק לילדיהם חינוך ראוי. במקום להיאבק בתופעה, חוזר שהוציא השנה משרד החינוך התיר גבייה נוספת ורחבה של תשלומי הורים.

"כל אדם זכאי לרמת חיים נאותה, לרבות טיפול רפואי".

מירי חולת כליות משדרות, נאלצת לנסוע מדי שבוע לבית החולים שיבא, כי אין באזור בית חולים שבו ניתן לעבור את הטיפולים להם היא זקוקה. אם היא מרגישה לא טוב בערב, אין בשדרות מוקד לילה שאליו היא יכולה לפנות.

ועדת גרמן המליצה ביוני האחרון, מקץ שנה של דיונים אינטנסיביים, להגדיל את זמינות שירותי הבריאות בפריפריה, להקצות תקציבים לקיצור תורים ולהוסיף כוח אדם למערכת הבריאות הציבורית. בינתיים הממשלה התפזרה; ההמלצות לא יושמו.

"כל אדם זכאי לרווחתם שלו ושל בני ביתו".

משפחת מזרחי מירושלים נותקה שוב מאספקת מים לאחר שלא הצליחה לעמוד בתשלומי החשבונות הגבוהים. שבועיים של מקלחות אצל קרובי משפחה וריצות בין גורמי רווחה ותאגיד המים הסתיימו לבסוף בהסדר תשלום, שהמשפחה אינה יודעת אם תצליח לעמוד בו לאור הכנסתה הנמוכה.

בשנה האחרונה דנו רשות המים וועדת הכלכלה של הכנסת בניתוקי המים של חייבים שהתקשו לעמוד בתשלומים. לפני כחודש התחייבה רשות המים כי ניתוקים יצטרכו לקבל אישור ועדה מיוחדת שתוקם. כיוון שהחקיקה בנושא טרם הושלמה, יש חשש כי תעוכב עקב פיזור הממשלה.

"לכל אדם הזכות לחיים, חופש ובטחון אישי".

בעווג'אן, כפר בדווי לא מוכר, לא היו במהלך "צוק איתן" אזעקות. וגם אם היו, לא היה לתושביו לאן לברוח. רסיסי טיל פצעו את מראם בת ה-10 באורח קשה, ואת אחותה אסיל בת ה-13 באורח בינוני. כמה ימים אחר כך נהרג עודה אל-וודג', גם הוא תושב כפר לא מוכר בנגב, מפגיעה ישירה. אשתו וילדיו נפצעו.

כמו כל תושבי הנגב, גם תושבי הכפרים הבדווים חיו בחרדה במהלך "צוק איתן". לאפליה בכל תחום כמעט נלוותה גם ההכרה הכואבת שאפילו בזכות לביטחון אינם שווים לשאר אזרחי המדינה.

"ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם" אומצה על ידי האו"ם היום לפני 66 שנה. במובנים רבים זה היה לפני שנות אור, בעולם שרק התחיל להתאושש מאימי השואה ומלחמת העולם השנייה, עולם שמסך הברזל רק הוקם בו, שנשלט על ידי גברים באופן כמעט מוחלט.

ישראל 2014 מוכיחה שהמסמך המהפכני הזה רלוונטי גם היום לחיי כולנו. זכויות היסוד – לכבוד, לשוויון, לחינוך, לבריאות ועוד – מזכירות לנו מהם תנאי מחיה בסיסיים. הן מחייבות אותנו לראות  מעבר להשתייכות המגדרית, הלאומית, הדתית או המעמדית – מחייבות אותנו לראות את האדם.

 

עו"ד טלי ניר היא מנהלת המחלקה לזכויות חברתיות באגודה לזכויות האזרח

המאמר פורם בידיעות אחרונות ב-10.12.2014 לציון יום זכויות האדם הבינלאומי 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,הזכות לחיים ולשלמות הגוף,הזכות לחינוך,הזכות למים,הכפרים הבלתי מוכרים,זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות,שוויון בשירותי בריאות

סגור לתגובות.