חופש הביטוי

שלילת תמיכה מסינמטק תל אביב בשל פסטיבל סרטי נכבה ושיבה

סינטק תל אביב, צילום: פארוק (CC-BY-SA)סינטק תל אביב, צילום: פארוק (CC-BY-SA)

האגודה לזכויות האזרח ועדאלה פנו לשר האוצר בבקשה שידחה על הסף את הפנייה של משרד התרבות לפתוח בהליך שלילת תמיכה מסינמטק תל אביב בשל קיום פסטיבל סרטי נכבה ושיבה.

בתיקון לחוק יסודות התקציב משנת 2011 (הידוע בכינויו "חוק הנכבה") נקבע ששר האוצר רשאי לשלול תמיכה מגוף נתמך בין היתר בשל ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל. שיעור התמיכה שניתן לשלול הוא עד פי שלושה מהסכום שהוצא לקיום האירוע. בסמוך לאחר קבלת התיקון לחוק הגישו עדאלה והאגודה עתירה לבג"ץ לביטולו בשל פגיעתו בחופש הביטוי ובזכות לשוויון. בג"ץ דחה בשנת 2012 את העתירה בשל כך שאין מקום לדון בעניין בטרם הופעל החוק הלכה למעשה, אך בית המשפט ציין כי "העתירה שלפנינו מעוררת שאלות מורכבות בעלות חשיבות ציבורית. אדגיש ואומר כי שאלות אלה עלולות בנסיבות מסוימות לרדת לשורש הבעיות המפלגות את החברה בישראל."

לאחרונה פנה משרד התרבות למשרד האוצר בעקבות פסטיבל סרטי נכבה ושיבה של עמותת זוכרות בשיתוף עם סינמטק תל אביב. היועצת המשפטית של משרד התרבות ציינה בפנייה, שגם אם הסינמטק לא שילם על זכויות ההקרנה של הסרטים שיוקרנו בפסטיבל או על הדפסת התכנייה, עדיין הוא נושא בהוצאות נוספות הנובעות מקיום הפסטיבל כגון: עלויות שימוש במבנה, סדרנים, קופאים, תחזוקה ואבטחה, השימוש באתר האינטרנט, סליקת כרטיסי אשראי, תקורה וויתור על הכנסה מסרטים חלופיים.

בפנייה לשר האוצר מציינים עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה ועורכי הדין חסן ג'בארין וסאוסן זהר מעדאלה, כי התיקון לחוק אינו חוקתי בהיותו פוגע בחופש הביטוי ובזכות לשוויון, וכי הטענה שאירוע כזה משמעו ציון יום הקמת המדינה כיום אבל היא פרשנות מופרכת של החוק. עוד הם מדגישים כי עצם הפנייה של משרד התרבות, אף אם בעקבותיה לא יינקט הליך כלשהו, משדרת מסר מרתיע ומאיים כלפי קהילת האמנים ומוסדות התרבות כולה: הישמרו לכם מפני עיסוק בנושאים רגישים ושנויים במחלוקת שמא תסכנו את התמיכה הממשלתית.

לפיכך ביקשנו משר האוצר להודיע בהקדם האפשרי כי הוא דוחה את פניית משרד התרבות, וכי אין בכוונת משרד האוצר לפתוח בהליך של בדיקת האפשרות לשלול תמיכה מסינמטק תל אביב.

פניית האגודה לעדאלה לשר האוצר

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.