הנוהל החדש של המשטרה עדיין מתיר שימוש נרחב מדי בטייזר

באוגוסט 2013 התחוללה סערה ציבורית בעקבות שידור סרטון, ובו נראים שוטרים מפעילים אקדח טייזר נגד בעז אלברט, תושב יצהר, בביתו ומול משפחתו וילדיו. מקרה זה ומקרים נוספים עוררו ביקורת ציבורית חריפה, ובעקבותיה הודיעה המשטרה על בחינה מחודשת של נהלי השימוש בטייזר. יש לציין כי כבר בפברואר 2012 פנתה האגודה לזכויות האזרח למפכ"ל המשטרה, בבקשה לבחון מחדש את נוהלי המשטרה באשר לאופן השימוש באקדחי טייזר.

באוקטובר 2013, לאחר הבחינה שערכה המשטרה, גובש הנוהל החדש. הציפייה היתה שהנוהל החדש יכתיב זהירות רבה יותר של שוטרים בשימוש בטייזר, היות שמדובר בנשק שעשוי להיות מסוכן ומכיוון שהעדויות שהצטברו המחישו ששוטרים משתמשים בטייזר באופן נרחב מדי. אמנם בנוהל יש שיפורים מסויימים שבאו, בין היתר, בעקבות הערות האגודה (כמו ההנחיה שלא להפעיל את הטייזר נגד מי שמוגדרים "אוכלוסיות רגישות"); אולם הוא עדיין מתיר שימוש נרחב מדי בטייזר ומותיר בידי השוטרים מרחב שיקול דעת גדול, הפותח פתח לשימוש יתר במכשיר. מכמה בחינות הוא אפילו מתירני יותר בהשוואה לקודם:

  • בעוד שהנוהל הישן אסר על הפעלת הטייזר למשך יותר מ-10 שניות או שתי לחיצות של 5 שניות כל אחת, הנוהל החדש מתיר שימוש במכשיר של עד 15 שניות או שלוש לחיצות (סעיף 9ב לנוהל);
  • הנוהל הישן אסר בבירור על שימוש בטייזר לצורך טיפול בהפרות סדר, ואילו הנוהל החדש השמיט את האיסור הזה.

בפניה למפכ"ל המשטרה טוענת עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה, כי ראוי שהמשטרה תחזור ותבחן את הנהלים, ותגביל את השימוש בטייזר למקרים שבהם קיימת סכנה מוחשית לאדם. עמדה זו מבוססת הן על ממצאים מחקריים ואמפיריים המעידים על קשר בין השימוש בטייזר לבין פציעתם ומותם של אזרחים (בין באופן ישיר ובין באופן עקיף), והן על בחינה של נהלים מקבילים במדינות אחרות. אלה קובעים הגבלות נרחבות הרבה יותר מאלה שקיימות בנוהל הישראלי, ובפרט מתירים שימוש בטייזר רק כדי למנוע פגיעה באדם.

פניית האגודה למפכ"ל המשטרה, פברואר 2014

עדכון, יוני 2014: בעקבות פניית האגודה הסכימה המשטרה לשנות את הנוהל בשני עניינים:

  • להוסיף לנוהל איסור על השימוש בטייזר במסגרת טיפול בהפרות סדר (איסור שהושמט בטעות בנוהל המעודכן)
  • להוסיף לנוהל איסור להשתמש בטייזר במקרה שקיימת התנגדות פאסיבית בלבד למעצר.

בשאר העניינים לא הסכימה המשטרה עם הערותינו. בין היתר היא טוענת שנוהלי השימוש בטייזר המקובלים במדינות אחרות אינם מתאימים "לתנאי הארץ ותושביה".

תשובת המשטרה, מאי 2014

תשובת האגודה לראש אגף מבצעים במשטרה, יוני 2014

תשובת המשטרה, נובמבר 2014

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במגע עם המשטרה

סגור לתגובות.