לשנות את נהלי המשטרה בעניין שימוש באקדחי טייזר

האגודה לזכויות האזרח פנתה למפכ"ל המשטרה בבקשה לבחון מחדש את נהלי המשטרה באשר לאופן השימוש באקדחי טייזר. במכתב מפרטת עו"ד לילה מרגלית את הסכנות ואת הבעיות בשימוש באמצעי זה, וממליצה להתייחס אל אקדחי הטייזר כאל נשק מסוכן לכל דבר, ולשנות בהתאם את נהלי השימוש בהם.

במכתב מציינת עו"ד מרגלית כי השימוש באקדחי טייזר שנוי במחלוקת ברחבי העולם. על פי נתונים שאסף ארגון אמנסטי אינטרנשיונל בארה"ב, בעשור האחרון מתו למעלה מ-390 אזרחים לאחר שנורו באמצעות אקדח טייזר. במרבית המקרים המוות לא יוחס באופן ישיר לירי אקדח הטייזר, אלא לגורמים אחרים כגון שימוש בסמים, אולם ברי כי לירי הטייזר היה לכל הפחות תרומה – אם לא קשר ישיר – למרבית מקרי המוות. אמנסטי אינטרנשיונל קרא להשעיה מוחלטת של השימוש באקדחים אלה עד להשלמת מחקר מעמיק ובלתי תלוי אודות השפעותיהם הרפואיות.

על רקע זה בולטת במיוחד הבעייתיות הטמונה בכך שהנוהל המשטרתי העדכני לשימוש באקדחי טייזר בישראל מקבל כעובדה שאינה נתונה במחלוקת את הדיווחים (ככל הנראה של חברת טייזר אינטרנשיונל), לפיהם הסיכוי לפציעות מסכנות חיים ופציעות חמורות כתוצאה מן השימוש באקדח הטייזר הינו נמוך מאד.

ללא ספק, אקדחי הטייזר מהווים אמצעי מסוכן פחות מנשק חם. אולם, במקום שאקדח הטייזר ישמש כתחליף מסוכן פחות לנשק חם ויביא לצמצום מקרי המוות והפציעות הנגרמות כתוצאה מהשימוש בנשק חם, מסווג אקדח הטייזר כ"נשק לא קטלני" או כ"אמצעי פחות מקטלני" ונעשה בו שימוש גם בסיטואציות שאינן מצריכות שימוש באמצעים כלשהם, או כתחליף לאמצעים שפגיעתם פחותה במידה ניכרת, כגון מכונת התזה או תרסיס פלפל.

הנוהל המשטרתי העדכני מתיר את השימוש באקדח הטייזר לא רק לצרכי הגנה עצמית או במקרים שבהם מותר לעשות שימוש בכוח קטלני, אלא גם "כסמכות נלווית לביצוע מעצר" ו"כאמצעי לריסון עצור(ים)" – וזאת ללא כל קשר לשאלה, אם החשוד מהווה כרגע סכנה לזולת. כלומר, אין כל קביעה אשר מגבילה את השימוש באקדח הטייזר למקרים קיצוניים של סכנה.

האגודה סבורה, כאמור, כי השימוש באקדח טייזר צריך להיות מוגבל אך ורק לנסיבות הקיצוניות, העשויות להצדיק שימוש בכוח קטלני. נוסף על כך, יש להחמיר את ההגבלות הקבועות בנוהל השימוש באקדחי טייזר באופן שיפחית את הסיכון למוות או לפציעה. בין היתר:

א. יש לאסור באופן מוחלט את השימוש באקדחי טייזר כלפי קבוצות אוכלוסיה רגישות ופגיעות כגון ילדים, קשישים, נשים בהריון, חשודים בעלי מוגבלויות פיזיות ומנטליות, חשודים במצב בריאותי ירוד ביותר, חשודים תחת השפעת סמים ועוד;

ב. יש לאסור את השימוש באקדחי טייזר בנסיבות שעלולות להגביר את הסיכון למוות או לפציעה, כגון שימוש באקדח נגד חשוד הנמצא בסביבת חומרים דליקים, במקום גבוה המועד לנפילה, בתוך או ליד מים, ותוך כדי נהיגה בכלי רכב;

ג. יש לאסור את השימוש ביותר מאקדח טייזר אחד בו זמנית כלפי חשוד או באקדח טייזר בשילוב עם אמצעים אחרים המגבילים את היכולת לנשום;

ד. יש להימנע ככל האפשר מירי באמצעות אקדח טייזר אל עבר בית החזה, הראש, הצוואר ואיברי המין;

ה. לאחר כל שימוש באקדח טייזר, יש להעניק לחשוד טיפול רפואי;

ו. על השוטרים המוסמכים להשתמש באקדחי טייזר לעבור אימונים קפדניים שאינם פחותים מאימוני ירי;

ז. אקדחי הטייזר צריכים להיבדק באופן תקופתי, על מנת לוודא שהם אינם פורקים מתח חשמלי במידה העולה על הוראות היצרן;

ח. יש לדווח, בפירוט רב מזה הנדרש כיום, על כל שימוש שנעשה באקדח טייזר. במקרה של מוות, יפקיד השוטר את האקדח לבדיקה.

פניית האגודה למפכ"ל המשטרה

תשובת המשטרה, מאי 2012

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אלימות שוטרים,הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי

סגור לתגובות.