"חוק ההסתננות2"

הצעת חוק למניעת הסתננות (עבירות שיפוט) (תיקון מס' 4 והוראת שעה), התשע"ד-2013

ב-16.9.2013 קיבל בית המשפט העליון, בהרכב מורחב של תשעה שופטים, את עתירתם של מבקשי מקלט אריתריאים ושל ארגוני זכויות אדם, ופסק כי תיקון מספר 3 לחוק למניעת הסתננות ("חוק ההסתננות") אינו חוקתי ובטל. התיקון איפשר מעצר מִנהלי ללא משפט של מבקשי מקלט מסודן ומאריתריאה לפרק זמן של שלוש שנים לפחות. בפסק הדין נקבע על המדינה להתחיל לשחרר את הכלואים לאלתר על פי העילות שבחוק הכניסה לישראל, ולסיים את שחרורם של מי שאין עוד עילה להחזיקם בתוך 90 יום.

רשות האוכלוסין וההגירה עיכבה ככל האפשר את שחרורם של מי שאמורים היו להשתחרר בהתאם לפסק הדין, ובמקביל העבירה הכנסת בחקיקת בזק תיקון חדש לחוק, המרוקן את פסק הדין מתוקף. התיקון החדש מאפשר לכלוא מבקשי מקלט המגיעים לישראל מאפריקה למשך שנה ללא משפט, ולהחזיק מבקשי מקלט לתקופה שאינה מוגבלת בזמן ב"מתקן שהייה פתוח". מה שמכונה על ידי המדינה "מתקן שהייה פתוח" אינו אלא מחנה מעצר מבודד בלב המדבר, בניהול שירות בתי הסוהר, הכולל ספירות שלוש פעמים ביום, תוך הטלת עונשים כבדים על אי ציות לנהלים.

משמעותה התיקון לחוק הוא המשך כליאת מבקשי מקלט ללא משפט, כאשר האפשרות היחידה עבורם להשתחרר היא יציאה מן הארץ וחזרה למדינה שבה נשקפת להם סכנה. ארגוני זכויות אדם, ובהם האגודה לזכויות האזרח, הגישו עתירה נגד החוק.

סטטוס: החוק עבר בכנסת בקריאה שניה ושלישית ב-10.12.2013.

נוסח החוק

הערות האגודה לזכויות האזרח, מוקד סיוע לעובדים זרים וא.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט לתזכיר החוק, נובמבר 2013

פניית האגודה וארגונים עמיתים לחברי הכנסת, נובמבר 2013 (תקציר)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: זכויות אזרחיות,מבקשי מקלט ופליטים

סגור לתגובות.