זכויות האדם בשטחים הכבושים

הכפר זנוטה – עוד קהילה פלסטינית בדרום הר חברון בסכנת גירוש

שפיק אטל מהכפר זנוטה עם נכדיו. צילום: ג'מילה ביסושפיק אטל מהכפר זנוטה עם נכדיו. צילום: ג'מילה ביסו

 

 

ביום שני, 14.10.13, ידון בית המשפט העליון (הש' ארבל, דנציגר, סולברג) בעתירת האגודה לזכויות האזרח ותושבי הכפר זנוטה נגד הכוונה להחריב את הכפר ההיסטורי השוכן בדרום הר חברון ומונה כ-130 תושבים (27 משפחות). בדיון הקודם בעתירה הורה בית המשפט למדינה להציע לתושבים פתרון חלופי לבתיהם באם יהרסו. בתגובתה, התעלמה המדינה מבקשה זו והתבצרה בעמדתה שיש להתייחס לכפר כאל אוסף אקראי של מבנים שנבנו שלא כדין בשטח של אתר ארכיאולוגי. המדינה הצהירה כי אין לה כל כוונה לקדם פתרון תכנוני או אחר לכפר ולתושביו.

 

בהשלמת הטיעון, שהגישה לבית המשפט עו"ד משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח, מודגש כי העתירה אינה מכוונת נגד אוסף של צווי הריסה, אלא נגד החרבתו של כפר שלם, הכחדתה של קהילה וגירוש חבריה מביתם, באמצעות הנפקת צווי הריסה למרבית מבניו.

 

 

בחוות הדעת התכנונית, שהכינה עמותת במקום – מתכננים למען זכויות תכנון ושצורפה להשלמת הטיעון, מוצע מתווה תכנון לכפר שיאפשר לתושבים להתגורר בו תוך כדי הגנה על האתר הארכיאולוגי. חוות הדעת הארכיאולוגית מאת ד"ר אבי עופר, שצורפה אף היא לכתבי בית הדין, מפרטת כיצד מגורים בשטח הכפר יכולים לסייע לשימור המבנים ההיסטוריים שבו. שתי חוות דעת נוספות, של אנשי מקצוע בתחום תכנון ושימור אתרים, מחזקות את טענת העותרים כי הסירוב הקטגורי של המדינה לתכנן את הכפר בשל הימצאותו של אתר ארכיאולוגי היא שרירותית, שכן הדבר נעשה במקומות רבים אחרים כאשר המדינה רצתה להכשיר ישוב.

 

 

בהשלמת הטיעון מובאות עדויות וראיות לכך שהכפר קיים עשרות רבות של שנים, הרבה לפני שנת 1967. בניגוד לטענת המדינה, כי מדובר בתושבים חדשים בשטח, הציגה האגודה תצלום אוויר משנת 1989 בו ניתן לראות בבירור כי מדובר בישוב קיים ובו מבנים רבים למגורים ולחקלאות. סקר ארכיאולוגי שערכה המדינה עצמה בשנת 1968 מחזק גם הוא עובדה זו.

 

 

לדברי עו"ד משכית בנדל, "לאורך ההליך המדינה נאחזה בטענה לפיה מדובר בקומץ של מבנים בלתי חוקיים ותו לא. היא סירבה לראות את הכפר מבעד למבנים ואת התושבים מבעד לצווי ההריסה. המעגל השוטה שיצרה המדינה בתחום התכנון והבנייה בשטח c אינו מאפשר לתושבי הכפר, ולתושבים הפלסטיניים ככלל, לבנות כחוק. אנו מקווים שעמדתה של המדינה תשתנה לקראת הדיון והיא תודה בחובותיה כלפי התושבים ותועיל להיענות להוראת בית המשפט".

 

 

מידע נוסף

דף מידע על הכפר ח'רבת זנוטה

 תצלום האוויר של הכפר משנת 1989

הודעת המדינה, אוקטובר 2012

השלמת הטיעון של האגודה לזכויות האזרח, דצמבר 2012

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.