סיכום מושב הקיץ של הכנסת: גזרות כואבות, פוליטיקה ישנה

CC-BY-NC: fabcomCC-BY-NC: fabcom

לקראת סוף מושב הקיץ מפרסמת האגודה סיכום של הצעות החוק שנדונו במהלך המושב, ויש להן נגיעה לזכויות האדם בישראל

 

הסיכום המלא

 

במרכז סדר היום והפעילות של מושב הקיץ של הכנסת עמדו התקציב וחוק ההסדרים. על אף שנדמה היה שסדר היום המרכזי של החברה בכלל והכנסת והממשלה בפרט הוא חברתי, הדבר לא בא לידי ביטוי בתקציב, שכולל שורה ארוכה של גזרות חברתיות קשות ואינו מבטא שינוי תפיסה חברתית ו/או של סדרי עדיפויות. בין השאר, הוא כולל פגיעה בקצבאות הילדים, הקפאת הרפורמה ברפואת השיניים, העלאת המע"מ, העלאת מיסים לכל שכבות האוכלוסייה, קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה ועוד. במסגרת התקציב הוחלט גם על החזרת תכנית ויסקונסין. בחוק התקציב נכלל גם תיקון חקיקה המתיר החרמת כלי רכב במעין "משפט שדה", של מי שנטען שיש להם חובות לרשויות המס. הצעה זו תקודם, על פי התכנון, במהלך המושב הבא.

כמו קודמתה, הכנסת קידמה שורה של חוקים והצעות בנושא תכנון ובניה – בראש ובראשונה הארכת חוק הוד"לים ואף הרחבתו, רפורמה מקיפה בתחום התכנון והבניה, תכנית דיור ממשלתית גדולה להקמת 150 אלף יחידות דיור ועוד. תיקונים אלו יידונו על פי התכנון במהלך המושב הבא של הכנסת. על אף חשיבות הטיפול בנושא הדיור, באגודה לזכויות האזרח ובמטה לתכנון אחראי מתריעים כי בכל ההצעות הללו לא הוטמעה חשיבה חברתית – הן לא מקדמות דיור בר השגה ואינן כוללות מנגנונים להבטחת האינטרסים הציבוריים בתכנון.

ממשיכים בדרכה של הכנסת הקודמת:

  • התכנית להתיישבות הבדואים (מתווה פראוור / בגין) אושרה על ידי הממשלה, והצעת החוק שנועדה לאפשר אותה אושרה בקריאה ראשונה. התכנית זכתה לביקורת חריפה מצד האוכלוסייה הבדווית וארגוני זכויות האדם, המתריעים כי היא פוגעת בזכויות האדם ומאיימת להביא לפינוי של עשרות אלפי אזרחים/ות מבתיהם, תוך הריסת יישוביהם ופגיעה באורחות חייהם.

 

עו"ד דבי גילד-חיו, מקדמת מדיניות וחקיקה באגודה לזכויות האזרח: "אחרי מחאה חברתית נרחבת ומערכת בחירות שהביאה להחלפת כמעט מחצית מחברי הכנסת, מאכזב לראות כי לפחות במושב הראשון שלה, הכנסת לא שינתה את פניה. רבים מהמהלכים שקודמו במושב האחרון, ובכלל זה מהלכים רחבי טווח, אושרו בחיפזון, מבלי לשקול את כל ההשלכות החברתיות שלהם על הציבור".

הסיכום המלא

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דמוקרטיה,הזכות לבריאות,הזכות לדיור,הזכות לעבוד,הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),הכפרים הבלתי מוכרים,זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות,יוזמות אנטי-דמוקרטיות,מבקשי מקלט ופליטים,מדיניות חברתית-כלכלית,תוכנית ויסקונסין

סגור לתגובות.