חופש הביטוי

לחקור חשדות לאלימות משטרתית מופרזת בהפגנות נגד תוכנית פראוור

הפגנה נגד התוכנית, מאי 2013. CC-BY-NC: Tal Kingהפגנה נגד התוכנית, מאי 2013. CC-BY-NC: Tal King

האגודה פנתה במכתב דחוף אל מפכ"ל המשטרה, לקראת ההפגנות מחר

 

לקראת ההפגנות המתוכננות מחר (19.7.2013) במחאה על תכנית פראוור ועל אלימות המשטרה, פנתה האגודה לזכויות האזרח במכתב דחוף אל מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, בדרישה לחקור את החשדות לאלימות קשה של שוטרים בחלק מההפגנות בתחילת השבוע, ובדרישה להנחות את השוטרים לנהוג במהלך ההפגנות באיפוק, על מנת לממש את זכות היסוד לחופש הביטוי.

במכתב, ששלחו חגי אלעד, מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח, ועו"ד שרונה אליהו חי מהאגודה, הם מתריעים כי מדיווחים שהגיעו אל האגודה לזכויות האזרח, עולה חשד כי בשניים ממוקדי ההפגנות שהתקיימו ביום שני האחרון (15.7.2013) נגד תכנית פראוור, בבאר שבע ובסכנין, פעלו השוטרים באלימות קשה ובלתי מידתית.

בבאר שבע דווח בין היתר על מכות, שימוש באלות וחניקת מפגינים. מפגינה תיארה כיצד אחזו בה שתי שוטרות, בעודה חשה כי הוכתה בראשה באמצעות כלי חד, ואילו מפגין שנעצר סיפר כי מספר שוטרים הדפו אותו אל הקרקע, וכמה מהם החזיקו בו בשעה שאחרים היכו אותו באגרופים ובאלות. לדבריו, לאחר שנלקח לרכב המשטרתי, סגרו השוטרים את וילונות הרכב, והמשיכו להפליא בו את מכותיהם. ההשערה היא כי חסימת ציר תנועה על ידי מפגינים היא שהביאה את המשטרה לעשות שימוש בכוח לפיזור המפגינים. אלא שהמפגינים מסרו כי כלל לא שמעו את הכרזת המשטרה על פיזור ההפגנה.

בסכנין דווח על שימוש ברימוני גז מדמיע ופצצות גז מטווח קצר, על אלימות פיזית כלפי מפגינים (מכות, חניקת מפגינים, הדיפת מפגינים בצורה כוחנית ואלימה לקרקע, גם באמצעות הסוסים), ועל ביצוע מעצרים רבים (ביניהם של נשים וקטינים). ההפגנה התנהלה ברובה ללא כל עימותים עם המשטרה, אולם זמן קצר לאחר מועד סיומה בשעה 18:00, כאשר המפגינים כבר החלו להתפזר, החל כוח מיוחד בליווי פרשים בפיזור האלים של ההפגנה.

עו"ד שרונה אליהו חי: "אין מחלוקת כי על המשטרה לפעול לשמירה על הסדר הציבורי, אולם מהדיווחים שבידינו נראה כי בחלק מההפגנות המשטרה פעלה באלימות מופרזת, שרק החריפה את המצב. באום אלפחם וביפו, שם נהגה המשטרה באיפוק, הסדר הציבורי לא הופרע באופן חריג. תפקידה של המשטרה הוא להגן על חופש הביטוי, לא לדכא מחאה."

חגי אלעד, מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח: "תכנית פראוור היא מהלך בעל השלכות דרמטיות, הצפוי לעורר הפגנות רבות, דוגמת אלה המתוכננות למחר. באירועי אוקטובר 2000, 13 מפגינים נהרגו בגלל יד קלה על ההדק והתנהלות משטרתית שראתה באזרחים ערבים אויב. מה שראינו השבוע מעלה חשש, שהלקחים המרים לא נלמדו."

להלן המכתב המלא. לתשובת המשטרה לחצו כאן.

                                                                                                18 ביולי 2013

 

דחוף

 

לכבוד
רב ניצב יוחנן דנינו, מפכ"ל
משטרת ישראל
המטה הארצי, ירושלים
בפקס: 02-5428118

 

שלום רב,

 

הנדון: אלימות משטרתית קשה כלפי מפגינים בהפגנות נגד הצעת חוק פראוור-בגין
והיערכות המשטרה לקראת הפגנות הצפויות מחר

 

אנו פונים אליך לנוכח עדויות שהגיעו לאגודה המדווחות על אלימות קשה ביותר של המשטרה כלפי מפגינים שהשתתפו בהפגנות שונות ברחבי הארץ ביום ב' האחרון (15.7.13) נגד הצעת חוק "פראוור-בגין". העדויות מצביעות על שימוש באמצעים בלתי מידתיים ומופרזים נגד המפגינים, לרבות שימוש בגז מדמיע וירי רימוני הלם ונקיטה באלימות פיזית כלפי מפגינים, חלקם נשים וקטינים, והכול כמפורט להלן:

1. ביום ב', 15.7.13, בעקבות אישור הצעת חוק פראוור-בגין להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב בקריאה ראשונה בכנסת, הוכרזה שביתה כללית על ידי הנהגת הציבור הערבי ונערכו מספר הפגנות נגד אישור ההצעה במוקדים שונים בארץ, ביניהם ירושלים, באר שבע, סכנין ואום אלפחם.

2. על פי עדויות שנמסרו לנו על ידי מפגינים שהשתתפו בהפגנות אלה, הנתמכות בחלקן בתיעוד מצולם, עולה תמונה חמורה לפיה השוטרים פעלו נגד המפגינים בצורה אלימה, כוחנית ובלתי מידתית בתגובתה לאירועים שהתרחשו במהלך ההפגנות:

i. ההפגנה בבאר שבע: מפגינים דיווחו לנו על הפעלת אלימות פיזית מצד שוטרים נגד מפגינים, בין היתר מכות, שימוש באלות וחניקת מפגינים. רבים מהמפגינים שספגו אלימות בהפגנה זו היו נשים. אחת מהמפגינות תיארה כיצד אחזו אותה שתי שוטרות, בעודה חשה שהוכתה בראשה באמצעות כלי חד. כן דווח על 14 עצורים בהפגנה זו, חלקם נשים וקטינים. עילות המעצר היו הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, תקיפת שוטר, תקיפת סוס משטרתי והתקהלות בלתי חוקית. ככל הידוע לנו, עשרה מן העצורים שוחררו לבסוף, ומעצרם של ארבעת הנותרים הוארך. אחד מהעצורים ששוחררו מסר כי מספר שוטרים הדפו אותו אל הקרקע, כמה מהם החזיקו בו בעוד שוטרים אחרים מכים אותו בעזרת אגרופיהם ואלותיהם. גם לאחר שנלקח לרכב המשטרתי, סגרו השוטרים את וילונות הרכב, והמשיכו להפליא בו את מכותיהם. על-פי המפגינים שעמם שוחחנו, שלא היו בין העצורים, אשר חשו את נחת זרועם של השוטרים או היו עדים להתנהגות אלימה של שוטרים כלפי מפגינים אחרים, לא התנהגו המפגינים באופן שמצדיק תגובה כה אלימה של המשטרה כלפיהם. ההשערה היא כי חסימת ציר תנועה על-ידי מפגינים היא שהביאה את המשטרה לפזר את ההפגנה ולעשות שימוש בכוח נגד המפגינים. עם זאת, המפגינים איתם שוחחנו מסרו כי לא שמעו כלל את הכרזת המשטרה על פיזור ההפגנה. להלן קישור לסרטון וידאו המתאר את עמידתם של המפגינים על המדרכה, כאשר לפתע, בלי שום סיבה הנראית לעין, חודרים שוטרים רכובים על סוסים לתוך המון המפגינים וכתוצאה מכך נוצרו עימותים קשים בין השוטרים למפגינים: http://www.youtube.com/watch?v=fhe5qo1ssuo

כך או כך, חסימת כבישים ודאי אינה מצדיקה את השימוש המופרז בכוח מצד השוטרים באותה ההפגנה.

ii. ההפגנה בכניסה לסכנין: מפגינים שהשתתפו בהפגנה זו סיפרו לנו כי היא ארכה כשעה והשתתפו בה כ-500 איש, ביניהם נשים בהריון וילדים. במהלכה היו במקום שוטרים שעמדו בקשר עם המפגינים ועם ראש עיריית סכנין. ההפגנה התנהלה ללא כל עימותים בין השוטרים למפגינים, גם כאשר אלה האחרונים חסמו את הצומת. בשעה 18:00 (המועד הפורמאלי שנקבע לסיום ההפגנה) החלו המפגינים להתפזר אט אט מן המקום. דקות ספורות בלבד לאחר מכן, הגיע כוח משטרתי מיוחד בליווי פרשים והחל לפזר את ההפגנה, תוך שימוש ברימוני גז מדמיע, שימוש באלימות פיזית כלפי מפגינים שעדיין שהו במקום (מכות, חניקת מפגינים, הדיפת מפגינים בצורה כוחנית ואלימה לקרקע, גם באמצעות הסוסים), וביצוע מעצרים רבים (ביניהם של נשים וקטינים). פצצות גז נורו לעבר מפגינים שעשו דרכם לרכבם (מטווח קצר ביותר). אחד מעובדי האגודה נפצע קלות אף הוא משאיפת עשן בדרכו אל רכבו. רימון אחר נפל בקרבת תחנת אוטובוס בה ישבה אישה עם שלושת ילדיה. רימון נוסף פצע את בתו של חבר הכנסת באסל גטאס בעודה מתרחקת מהמקום. לאחר הכניסה האלימה של המשטרה לתוך ההפגנה המתפזרת החלו מספר מפגינים ליידות אבנים. סרטונים ותמונות מההפגנה מעלים חשש כבד כי חלק מהמעצרים התבצעו בצורה שרירותית, ללא כל עילה חוקית. כך, למשל, מתעד הסרטון הבא את מעצרו של מפגין שעמד על אי תנועה בכביש: http://www.youtube.com/watch?v=znBc_eKiukc

iii. הפגנות באום אל פחם וביפו: בהפגנה באום אל פחם השתתפו כמה מאות מפגינים, וחסמו את ציר התנועה בכניסה לישוב. כוחות גדולים של משטרה נמצאו באזור, אולם לעומת ההפגנות בסכנין ובבאר שבע, בהן הגיבו השוטרים לחסימות הכבישים בצורה כוחנית, כפי שפורט לעיל, כאן הצליחה המשטרה להגיע להידברות עם המפגינים, אשר פינו את הכביש מרצון, וההפגנה הסתיימה ללא עימותים. בדומה, בהפגנה שהתקיימה ביפו, הפגינו כמה מאות מפגינים, אשר חסמו כביש הנמצא בסמוך לכיכר השעון בעיר. למרות זאת, כוחות המשטרה שהיו במקום החליטו שלא לפזר את ההפגנה ולא להתעמת עם המפגינים, ועל כן ההפגנה הסתיימה כעבור זמן קצר ללא הפרות סדר ועימותים.

3. אין חולק כי על המשטרה לפעול לשמירה על הסדר הציבורי, וכי היה עליה להתמודד עם אווירה טעונה ומורכבת בעת ההפגנות. אולם נדמה כי בחלק מההפגנות, במקום לנסות ולהימנע ככל האפשר מעימותים, לפעול באמצעים מידתיים ולהכיל הפרות קלות (כמו חסימה זמנית של ציר תנועה או צומת), הרי שבאופן התנהלותה גרמה המשטרה רק להחרפת המצב – השימוש בשוטרים רכובים על סוסים, השימוש ברימוני גז מדמיע וכמובן, האלימות הקשה שהופעלה כלפי המפגינים. ואכן, מן העדויות שהגיעו לידינו, בחלק מהמקרים, תפסו המפגינים את התנהלות המשטרה כפרובוקטיבית והגיבו ביידוי אבנים. אותן הפגנות הסתיימו בפצועים ובביצוע מעצרים רבים. לעומת זאת, בהפגנות שהתקיימו באום אל פחם וביפו, בחרה המשטרה לפעול בריסון – על אף חסימות הכבישים – ואירועים אלה הסתיימו בשלום, ללא זריקת אבנים והפרות סדר מצד המפגינים, וללא צורך בביצוע מעצרים.

4. עם התמשכות ההפגנות נגד תוכנית הממשלה לפינויים הכפוי של אלפי בדואים מיישוביהם בנגב, גוברת גם הדאגה מפני עוד תגובות משטרתיות בלתי הולמות, אשר עלולות להביא הן לפגיעה נוספת בחופש הביטוי של האזרחים המבקשים לממש את זכותם להפגין, והן – חלילה – לפגיעה קטלנית במפגינים, על-ידי כוחות המשטרה.

5. התבטאויותיו של השר לביטחון פנים בדיון בוועדת הכספים בכנסת אתמול (17.7.13), כפי שפורסמו בכלי התקשורת, "אני צופה בעיות, אש בדרום וחסימת צירים", מעלות את החשש כי כוחות המשטרה יונחו לפעול נגד המפגינים, במקום הנחיות כפי שקבעה ועדת אור לפני עשור: "חשוב להטמיע, בכל דרגי המשטרה, את חשיבותה של התנהלות שקולה ומתונה ביחסים עם המגזר הערבי. בתוך כך, חשוב לפעול על מנת לעקר תופעות של דעות קדומות שליליות שנתגלו, גם אצל קציני משטרה ותיקים ומוערכים, כלפי המגזר הערבי. המשטרה חייבת להטמיע בקרב שוטריה את התובנה, כי הציבור הערבי בכללו אינו אויב שלהם, וכי אין לנהוג בו כאויב."

6. החשש מפני תגובה משטרתית החורגת מן הנדרש בנסיבות העניין אינו חשש בעלמא, בפרט, כאמור, בהינתן האופן בו נהגו כוחות המשטרה בתגובה להפגנות שהתקיימו במספר מקומות במדינה ביום שני השבוע. כפי שפורט לעיל, כאשר נהגה המשטרה באופן לא שקול ולא מידתי, התוצאות היו קשות. ואילו כאשר ידעה המשטרה לנהוג באיפוק, גם למשל כאשר מפגינים חסמו צירי תנועה או צמתים, הסתיימו ההפגנות ללא עימותים או מעצרים מיותרים. איפוק זה הוא בדיוק התגובה המשטרתית המידתית המתבקשת בנסיבות העניין, והיעדרו הוא שעלול להביא לפגיעה קטלנית במפגינים.

7. הפגנות נוספות צפויות להתקיים מחר (19.7.13). הזמן להורות המשטרה לנהוג באיפוק מידתי הוא עכשיו, לפני שהתנהלות לא חוקית – ולא מקצועית – עלולה לגרום לפגיעה בחופש הביטוי וחלילה לפגיעה קטלנית באזרחים המבקשים לממש את זכותם להפגין. על מפכ"ל המשטרה לפעול חד-משמעית כעת, על מנת להבהיר לכל הכוחות שתחת פיקודו כיצד יש לנהוג על מנת לאפשר מימוש מלא ובטוח של חופש הביטוי, ובמיוחד בכל הנוגע להקפדה יתרה על תגובה משטרתית מידתית, זהירה וסבירה בנסיבות העניין.

8. האזרחים המבקשים להפגין נגד עקירת אלפי בדואים מיישוביהם בנגב אינם אויבים: הם אזרחי המדינה. תפקידה של המשטרה הוא להבטיח את חופש הביטוי שלהם.

9. אשר על כן, ולנוכח העדויות המטרידות שפרשנו לפניך, נבקשך להנחות את שוטרי משטרת ישראל לאמץ מדיניות ודפוסי פעולה שמגשימים את מטרות המשטרה בחברה דמוקרטית, כך שיובטחו זכויות היסוד לחופש הביטוי ולחופש המחאה, כמו גם הזכות לשמירה על שלמות גופם של המפגינים. נבקשך לפעול להטמעת החוקים והנהלים המסדירים את הטיפול בהפרות סדר בקרב שוטרי משטרת ישראל, ולהנחות אותם לנהוג באיפוק מירבי במהלך ההפגנות הבאות. אנו שבים ומתריעים מפני שימוש לא מידתי ומופרז בכוח, כולל שימוש בסוגי תחמושת שונים לרבות רימונים שונים, וזאת בפרט כאשר לא קדם לשימוש זה כל ניסיון להידבר עם המפגינים, ניסיון אשר עשוי היה עשוי, כפי שתואר לעיל, למנוע כל צורך בשימוש בכוח אלים נגד המפגינים.

10. שנית, נבקשך להורות על חקירה מיידית של התנהלות המשטרה בהפגנות נגד הצעת חוק פראוור-בגין בהן נעשה שימוש באמצעים בלתי מידתיים ומופרזים כאמור, ביום 15 ביולי, תוך מיצוי הדין עם השוטרים אשר פעלו בניגוד לחוק.

11. בשל חומרת האירועים המתוארת במכתבנו, נודה לתשובתך המהירה.

 

                                   בכבוד רב,

 

                        שרונה אליהו חי, עו"ד                                                    חגי אלעד, מנכ"ל

 

העתקים:
מר יצחק אהרונוביץ, השר לביטחון פנים
עו"ד יהודה וינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה
תנ"צ שאול גורדון, היועץ המשפטי למשטרת ישראל

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי,חופש הביטוי,עוד

סגור לתגובות.