הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה

אפליית ערבים ברכישת דירות בפרויקט נדל"ן בעכו

אילוסטרציה: פטיש בית משפט

תא"מ 1749-12-12 הוארי נ' משה חדיף בנין והשקעות בע"מ

עו"ד: אדם פיש

 

ביום 2.12.12 הוגשה תביעה תקדימית לפי חוק איסור הפליה במוצרים, שירותים ובכניסה למקומות ציבוריים בעניין הפליה בדיור. התביעה הוגשה בשם סמי הוארי, תושב עכו, ובשם האגודה לזכויות האזרח ועמותת אליאטר מעכו, לאחר שמר הווארי ניסה לרכוש יחידת דיור בפרויקט הנדל"ן "גרין פאלאס" של חברת משה חדיף בעכו, וסורב.

המקרה תועד במצלמות נסתרות של חדשות ערוץ 10. בין השאר תועדו אנשי המכירות כשהם מודים בפני התחקירנית, שהתחזתה לרוכשת יהודיה, כי הם לא מוכרים יחידות דיור בפרויקט לערבים.

בתביעה נטען כי חוק איסור הפליה אוסר על מי שעיסוקו באספקת מוצר להפלות מחמת לאום. בכתב התביעה נטען כי מכירת דירות על ידי תאגיד נדל"ן נכללת בחוק, ומכאן שאפליתו של מר הווארי בשל היותו ערבי היא אסורה על פי החוק. באופן תקדימי הוגשה התביעה גם נגד רשות מקרקעי ישראל, וזאת בשל היותה שותפה לעוולה. הפרויקט נבנה על קרקע ציבורית, ששווקה במכרז, ומחובתה של הרשות לפקח כי יחידות הדיור לא משווקות באופן מפלה. הרשות לא נקטה כל צעד נגד החברה, גם לאחר שהראיות הברורות לאפליה הובאו בפניה. יצויין כי בתנאי המכרז נקבע במפורש, כי אסור לחברה להפלות בשיווק הדירות וכי אם תעשה כך רשאית הרשות לבטל את זכייתה במכרז.

ב-12.6.2013 נתן בית המשפט תוקף של פסק דין להסדר שהושג בין הצדדים, ועל פיו חברת חדיף תשלם 50,000 ש"ח, מחציתם לעמותת "אליאטר" ומחציתם לאגודה לזכויות האזרח, לטובת פעילות למאבק באפליה. החברה גם הודיעה כי פעלה למנוע הישנות מקרה מעין זה והצהירה כי אפליה מנוגדת למדיניותה. בעקבות ההליך הודיעה רשות מקרקעי ישראל, שנתבעה גם היא, על סנקציות חדשות נגד קבלנים מפלים, והתחייבה כי בתוך 90 יום יתווספו לכל מכרזי הקרקעות המיועדות לבנייה, סעיף שיאפשר למדינה לקנוס קבלנים שיפלו בין רוכשים בניגוד לחוק. לאור זאת הוסכם למחוק את התביעה נגד הרשות.

עו"ד אדם פיש ייצג בהתנדבות את התובעים בסיוע המשפטן פרופ' משה פיביך ממשרד רחל בן ארי, אדם פיש ושות'.

 

התביעה

כתב הגנה מטעם הנתבעת מס' 1, פברואר 2013

פסק הדין, 12.6.2013

 

הודעות לעיתונות:

לראשונה: קבלן שהפלה במכירת דירות – ישלם, יוני 2013

 

קישורים:

הוצאת הגזענות משוק הנדל"ן, 12.6.2013, TheMarker

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,דיור, תכנון וקרקעות,הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.