הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה

לראשונה: קבלן שהפלה במכירת דירות – ישלם

by: Emily Schneiderby: Emily Schneider

חברה שנתבעה על אפליית ערבים בפרויקט דיור תשלם פיצוי בגובה 50,000 ש"ח לאגודה ולעמותת אליאטר

 

 

בית משפט השלום בחיפה נתן הבוקר (12.6.2013) תוקף של פסק דין להסדר בתביעה תקדימית על פי חוק איסור אפליה במוצרים ושירותים נגד קבלן שהפלה רוכש ערבי. חברת משה חדיף, הנתבעת, תשלם פיצוי בגובה 50,000 ש"ח לתובעים. בנוסף, הודיעה כי היא מתנגדת לאפליה ופועלת למניעת הישנותה בעתיד. רשות מקרקעי ישראל, שגם היא נתבעה, תחייב קבלנים שיפלו בין רוכשים בתשלום פיצויים.

הסיפור נחשף לראשונה בפינת הבירוקרטיה של מהדורת חדשות השבת של ערוץ 10. סמי הווארי, תושב עכו ומנכ"ל עמותת אליאטר לפיתוח חברתי ותרבותי בעיר, התעניין ברכישת בית בפרויקט "גרין פאלאס" של חברת חדיף ונענה בתשובות מתחמקות. כאשר תחקירנית ערוץ 10 התחזתה ללקוחה פוטנציאלית, נאמר לה במפורש שבפרויקט לא יהיו ערבים. בעקבות זאת, הגיש הוארי, יחד עם אליאטר והאגודה לזכויות האזרח תביעה נגד הקבלן על פי חוק איסור הפליה במוצרים ושירותים. את התובעים ייצג בהתנדבות עו"ד אדם פיש ממשרד עו"ד רחל בן ארי, אדם פיש ושות'.

בהסדר שהושג היום וקיבל תוקף של פסק דין על ידי בית המשפט השלום החיפה (השופט אייל דורון), הוחלט כי חברת חדיף תשלם 50,000 ש"ח, מחציתם לעמותת "אליאטר" ומחציתם לאגודה לזכויות האזרח, לטובת פעילות למאבק באפליה. סמי הוארי, התובע שביקש לרכוש דירה, ויתר על פיצוי אישי.

רשות מקרקעי ישראל, שנתבעה גם היא, בטענה שלא פיקחה על החברה, הודיעה על סנקציות חדשות נגד קבלנים מפלים, והתחייבה כי בתוך 90 יום יתווספו לכל מכרזי הקרקעות המיועדות לבנייה, סעיף שיאפשר למדינה לקנוס קבלנים שיפלו בין רוכשים בניגוד לחוק. עד כה, הסנקציה היחידה שעמדה לרשות המינהל נגד קבלנים מפלים היתה ביטול זכייתם במכרז, אלא שבמקרים רבים, לא ניתן היה להפעיל אותה מחשש לפגיעה במי שכבר רכשו דירות בפרויקט. לאור זאת הוסכם למחוק את התביעה נגד הרשות.

סמי הוארי, מנכ"ל אליאטר: "פסק הדין החשוב חיזק את האמון שלי במערכת המשפטית. אני מקווה שההישג שלנו יפתח עידן חדש של צדק ושמירה על כבוד האזרח וזכויותיו וקורא לכל אדם שחווה אפליה או התעמרות מנותני שירות לא לשתוק יותר, לצאת ולהיאבק. עם ארגונים כלכליים יש להיאבק דרך הכיס. אני שמח שהפיצויים ישמשו לפעילות נגד אפליה וגזענות."

עו"ד גיל גן-מור, ראש תחום הזכות לדיור באגודה לזכויות האזרח: "בעקבות ההליך, חברות נדל"ן, קבלנים, ויזמים שיפלו בשיווק הדירות ידעו כי הם חשופים לתביעה נזיקית לפי חוק איסור אפליה במוצרים ובשירותים, ואם יעשו זאת בפרויקט בניה על קרקעות מדינה, הם מסתכנים בביטול הזכייה במכרז או בתשלום קנס גבוה. אזרחים שנפלו קורבן לאפליה פסולה מצד קבלנים או יזמי נדל"ן יכולים להגיש תביעות ואף לקבל פיצוי גבוה מ- 50,000 ₪ ללא הוכחת נזק. האגודה לזכויות האזרח תמשיך לפעול כדי למגר את התופעה הפסולה של אפליה בדיור".

תא"מ 1749-12-12

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,גזענות ואפליה,דיור, תכנון וקרקעות,הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,הזכות לשוויון,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.