הזכות לבריאות

לתקן את רשת הביטחון בבריאות: המלצות לקראת הבחירות

לשמור על רשת הבטחון בבריאות

רשת הביטחון החברתית שאמורה לשמור על בריאותנו נפרשה לפני שני עשורים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי. מאז היא הולכת ונמתחת, הולכת ונקרעת.

נטל הבריאות על הכיס הפרטי עולה, המערכת הציבורית נתונה בעומס יתר, הרפואה הפרטית מפוררת את הרפואה הציבורית, המעמד הבינוני בורח מהמערכת הציבורית בעוד המעמד הנמוך וקבוצות חברתיות חלשות מתקשים לממש את זכותם השווה לבריאות. כל אלה תורמים להעמקת הפערים בבריאות.

מאז מחאת קיץ 2011, גברו הקולות בציבור הרחב הקוראים לשינוי כיוון בתחום ההשקעה בשירותים חברתיים ובתוכם בריאות. וועדת מומחי הבריאות של תנועת המחאה כינסה את הקולות השונים לנייר מסכם.

על נייר זה מבוססת הקריאה של המטה הציבורי לשוויון בבריאות (25.10), כי על המפלגות מכל הקשת הפוליטית להתחייב באופן ברור במצעיהם ליעדים הבאים:

1) חיזוק התשתיות הציבוריות במערכת הבריאות

2) החזרת המשאבים מהפרטי לציבורי

3) הקלת נטל יוקר הבריאות על המעמד הבינוני והנמוך

4) טיפול במפגעים סביבתיים המסכנים את הבריאות

5) מודעות לקשר שבין מגדר ובריאות

6) צמצום הפערים בבריאות, חיזוק שירותי בריאות הציבור

מחויבות למערכת בריאות ציבורית, מתוקצבת ואיכותית באמצעות מספר צעדי מדיניות, יכולה לאחות את הקרעים. מפלגות הרצות לכנסת ונבחריהן צריכים להטות אוזן לציבור הרחב, לארגונים המייצגים סקטורים, במיוחד לקבוצות מוחלשות, ולמומחי בריאות הציבור.

חלק מהצעדים המפורטים במסמך כבר מונהגים על ידי משרד הבריאות, חלקם מעלים אבק במגירות הממשלה, אחרים מצריכים שינויי תפיסה עמוקים בממשלה ובציבור. כל הצעדים נשענים על מחקרים אקדמיים מבוססים, ידע מצטבר על ארצות אחרות או ניסיון ישראלי.

זה מה שצריך כדי להציל את מערכת הבריאות הציבורית.

לתקן את רשת הביטחון החברתית בבריאות: הבחירות הכלליות לכנסת 2013 (המסמך המלא)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: זכויות חברתיות,שוויון בשירותי בריאות

סגור לתגובות.