חופש התנועה

צה"ל הודיע כי יסיר את ההגבלות על תנועת פלסטינים בבקעת הירדן

קמפיין פעולה אחת ביום: לפתוח את החסימות בבקעת הירדן

צה"ל החליט כי הגבלות התנועה של פלסטינים בין בקעת הירדן לשאר חלקי הגדה המערבית יבוטלו, בעקבות דרישת האגודה לזכויות האזרח. ההחלטה התקבלה בתאריך 3.10.2012, כשנה וחצי לאחר שהאגודה פנתה לשר הבטחון בדרישה להסיר מגבלות אלה, שפגעו קשות באוכלוסייה הפלסטינית ובכלכלתה ללא כל הצדקה בטחונית. 

בכך הוסרו המגבלות הקבועות האחרונות על תנועת רכבים פלסטיניים בתוך הגדה המערבית – מלבד מגבלות המוטלות על כניסתם של פלסטינים למרחב התפר של גדר ההפרדה, ומגבלות התנועה החמורות בחברון.

במאי 2011 עו"ד משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח פנתה לשר הבטחון בדרישה לבטל את ההגבלות השרירותיות החלות על תנועת פלסטינים אל בקעת הירדן וממנה. זאת לאחר שבשנת 2007, בעקבות פנייה קודמת, הוחלט כי כל הגבלות התנועה בבקעה יוסרו, אולם הדבר לא בוצע במלואו.  

ארבעה מחסומים מוצבים בין צפון ומרכז בקעת הירדן לבין גב ההר – תיאסיר, חמרה, מעלה אפרים וייט"ב. בהתאם למדיניות צה"ל עד כה, רכב שנהגו אינו בעליו הרשום כתושב בקעת הירדן לא הורשה לעבור את המחסומים הללו על מנת להיכנס לבקעה או לצאת ממנה. 

מגבלות התנועה הללו מיררו את חייהם של עשרות אלפי בני אדם – בעיקר של תושבי בקעת הירדן ושל ישובי גב ההר הקרובים לבקעה – ופגעו קשות בזכויותיהם:

  • הקשו על מעבר סחורות בין ההר לבקעה ולמעבר הגבול הבינ"ל היחיד של הגדה המערבית לירדן.
  • ייקרו באופן משמעותי סחורות ושירותים חיוניים כגון מכולות מים עבור תושבי צפון ומרכז הבקעה, שרובם מתגוררים בישובים קטנים נטולי תשתיות.
  • הקשו על הסעת תלמידים מישובי הבקעה הקטנים לבתי ספר בגב ההר ובחזרה.
  • הקשו על חקלאיי גב ההר, שקרקעותיהם נמצאות בבקעה, להגיע ולעבד את אדמתם.
  • הטילו מגבלות קשות על קבלת טיפול רפואי במרכזים העירוניים בטובאס ושכם ועל פינוי חירום רפואי.
  • לא אפשרו לתושבי גב ההר להגיע למעבר אלנבי וממנו ברכביהם הפרטיים ובכך הקשו על יציאתם לירדן.


מעבר לפגיעה הקשה בתושבים, מגבלות התנועה בבקעת הירדן בלטו בחוסר הרציונליות שלהן, שהגיעה עד כדי אבסורד: בשנים האחרונות מחסומי ייט"ב ומעלה אפרים (בהם התנועה דלילה יחסית) היו מאוישים רק לפרקים. כלומר, בחלק מהזמן כל פלסטיני יכול היה לעבור בהם באופן חופשי וללא כל בדיקה בטחונית. זאת ועוד: אין כל מניעה לפלסטינים להיכנס לבקעה ברכב מהדרום – דרך כביש מספר 1 בואך העיר יריחו, וממנה לכל מקום בבקעה.

עו"ד משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח הדגישה: "המגבלות בבקעה פגעו קשות בתושבי הגדה המערבית שעה שכלל לא ברור איזה צורך בטחוני הן שירתו. הרי דרכי גישה אחרות לבקעה וממנה היו פתוחות לחלוטין ולא נתבצעה בהן בדיקה בטחונית כלשהי. הסרת המגבלות מבורכת, כמובן, אך השאלה היא מדוע הייתה צריכה להתעכב שנים רבות כל כך על חשבונם של התושבים, ורק בעקבות פניות חוזרות ונשנות של האגודה לזכויות האזרח הוחלט להסירן".

פנייה לשר הבטחון בדרישה להסיר את מגבלות התנועה, מאי 2011

פנייה לנציב תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה בעקבות אי מענה ממשרד הבטחון, אוגוסט 2012

הודעת משרד הבטחון על הסרת מגבלות התנועה, אוקטובר 2012

* בתמונה: "לפתוח את מחסומי הבקעה" – פעולה במסגרת קמפיין "פעולה אחת ביום" למען זכויות אדם בבקעת הירדן, קיץ 2011

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה

סגור לתגובות.