הזכות למים

על רקע עליית מחירי המים: יש להבטיח מים גם לאוכלוסיות מעוטות יכולת

אילוסטרציהPhoto by dave at Morguefile.com

 ועדת הכלכלה של הכנסת דנה ביום חמישי, ה-13 בספטמבר, בעלייה במחירי המים. על פי הודעה שהופיעה באתר משרד התמ"ת, דווח כי העלייה האחרונה במחירי המים היא תוצאה של עליית מחירי החשמל.

באותה הודעה נמסר גם כיום, כי מחירי המים למשקי הבית גבוהים בכמעט מאה אחוזים בהשוואה ל- 2009. באגודה לזכויות האזרח מזכירים, כי על אף הנטל הכבד שמהווים תשלומי המים, הממשלה סירבה להסדיר בחוק הנחות בתעריפי המים עבור מעוטי יכולת.

על פי הצעת חוק המים (תיקון – הנחות לאוכלוסיות זכאיות), התשע"א-2011 אותה הגישו חברי הכנסת דוד אזולאי, דב חנין, אילן גילאון, אורי מקלב ואחרים, הוצע לקבוע תעריף מופחת לתשלום עבור מים לאוכלוסיות מעוטות יכולת: מקבלי קצבאות, אנשים שהכנסותיהם נמוכות ואנשים שנזקקים לכמות גדולה יותר של מים בשל מצבם הבריאותי.

המדיניות החדשה שבאה בעקבות הרפורמה במשק המים, נכתב בהצעת החוק, "הביאה לכך כי צרכנים רבים מצאו עצמם קורסים תחת הנטל הכבד של מחירי המים, דבר שהוביל לעליה חדה במספר ניתוקי המים שביצעו תאגידי המים. משפחות רבות, החיות בעוני נותקו מאספקת מים באופן חלקי או מלא לתקופות שונות. כמו כן, במהלך יישום הרפורמה התברר כי אוכלוסייה של אנשים עם מוגבלויות וחולים, אשר זקוקים לשימוש יומיומי בכמויות גדולות של מים מסיבות בריאותיות, נותרו ללא מענה, שכן בהעדר כללים להנחות, לא ניתן להתחשב בכך שצורכיהם בתחום זה גדולים מצורכי הצרכן הממוצע".

ביוני האחרון, דחתה ועדת השרים לענייני חקיקה את ההצעה.

לדברי עלוה קולן, מקדמת מדיניות וחקיקה באגודה לזכויות האזרח, "העלייה הדרמטית במחירי המים בשנים האחרונות הגבירה את הנטל על כולם, ובפרט על מעוטי יכולת ועל אנשים עם מוגבלויות. אף שהזכות למים היא זכות יסוד, כיום, משפחות החיות בעוני ואינן עומדות בתשלומים, נקלעות לחובות כבדים ונאלצות להתמודד עם ניתוקים חוזרים ונשנים של זרם המים."

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: הזכות לבריאות,הזכות למים,זכויות אנשים עם מוגבלות

סגור לתגובות.