הרחבת עילות המעצר עד תום ההליכים

הצעת חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה-מעצרים) (תיקון מס' 7) (חזקת הימלטות מן הדין וחזקת מסוכנות), התשס"ח-2008


הצעת החוק מבקשת לקבוע חזקה, ולפיה אנשים המואשמים בעבירות של התפרצות למקום מגורים או של  גניבת רכב מסכנים את ביטחון הציבור ועל כן צריכים, ככלל, להיעצר עד לתום משפטם. כן מבקשת ההצעה לקבוע "חזקת הימלטות מן הדין" ביחס לנאשמים זרים, המצויים בישראל שלא כחוק והמואשמים בעבירה מסוג פשע.

האגודה לזכויות האזרח מתנגדת באופן חריף להצעת החוק, מאחר והיא מאיימת לפגוע באופן קשה בעקרון חזקת החפות בישראל, ולהביא למעצרם של אנשים שטרם הורשעו בדינם, מבלי שיוכח הצורך בכך.

מעצר עד תום ההליכים יכול להרוס חייו של אדם: לגרום לפיטוריו ממקום עבודתו, להביא אותו ואת ביתו לפת לחם, לקלקל את התקדמותו המקצועית, לכפות עליו פירוד ממושך ממשפחתו ומילדיו, ועוד ועוד. כל זאת, טרם ניתן לו יומו בבית המשפט, וטרם נקבע כי אכן ביצע את העבירות המיוחסות לו.

הצעת החוק פוגעת בעקרון חזקת החפות, ובעקרון כי אין מענישים אדם אלא לאחר שאשמתו הוכחה מעל לכל ספק סביר בהליך משפטי הוגן. אכן, בנסיבות מסוימות אין מנוס משלילת חירותו של אדם במהלך משפטו, על אף המחיר הכבד הטמון בכך; אולם יש להבטיח, כי הדבר ייעשה רק כאשר הוא אכן נדרש באופן הכרחי כדי לאפשר קיום ההליך המשפטי או למנוע סכנה קשה לביטחון הציבור.

הסקת מסוכנותו האישית של אדם מסעיף העבירה בו הוא מואשם, תוך העברת הנטל אליו להראות שהוא אינו מסוכן לציבור, עלולה להביא לפגיעה בזכויותיו החוקתיות, בניגוד לפיסקת ההגבלה שבחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו; שכן הנאשם עלול להישלח למעצר, מבלי שהוכח לגביו, על סמך תשתית עובדתית אינדיווידואלית, כי קיימת הצדקה עניינית לכך.

חזקת ההימלטות מן הדין, המוצעת ביחס לנאשמים השוהים בישראל שלא כחוק והמואשמים בעבירות מסוג פשע, איננה סבירה. אכן, במקרים רבים עלולה העובדה שאדם שוהה בישראל שלא כחוק להגביר את החשש שהוא לא יתייצב להמשך משפטו; אולם שוב, יש לבחון כל מקרה לגופו, על פי התשתית העובדתית המונחת בפני בית המשפט.

סטטוס: הצעת חוק ממשלתית משנת 2008, עברה בקריאה ראשונה בכנסת ה-17, והוחל עליה דין רציפות בכנסת ה-18. נדונה בוועדת החוקה, חוק ומשפט להכנה לקריאה שנייה ושלישית.

הצעת החוק

הצבעה על החלת דין רציפות מאתר הכנסת, 20 במאי 2009

עמדת האגודה לזכויות האזרח, נובמבר 2011

 

הודעות לעיתונות:

הצעת חוק תגרום לפגיעה בחירותם של נאשמים שטרם הורשעו, נובמבר 2011

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במעצר ובחקירה

סגור לתגובות.