הצעת חוק תגרום לפגיעה בחירותם של נאשמים שטרם הורשעו

צילום: יואב לףצילום: יואב לף

הצעת חוק חדשה מבקשת לאפשר להעניש נאשמים בפריצה ובגניבת רכב לפני שהוכחה אשמתם

מחר (7.11.11) יתקיים בוועדת חוקה דיון בהצעת חוק המבקשת להרחיב את המקרים בהם נקבעת "חזקת מסוכנות" לנאשמים בעבירות פליליות. שינוי זה יאפשר להחזיק במעצר עד תום ההליכים נאשמים בעבירות פריצה לבית וגניבת רכב, מבלי שמסוכנותם הוכחה באופן ספציפי על ידי התביעה. האגודה לזכויות האזרח קוראת לחברי הוועדה שלא לאשר את ההצעה – היא תגרום לפגיעה קשה בחירותם של נאשמים שטרם הורשעו ובעקרון חזקת החפות.

הצעת חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה-מעצרים) (תיקון מס' 7) (חזקת הימלטות מן הדין וחזקת מסוכנות), התשס"ח-2008 מבקשת לקבוע "חזקת מסוכנות" לנאשמים בפריצה למקום מגורים ובגניבת רכב. כלומר, לעצור ולכלוא אנשים אלה ככלל עד תום משפטם, מבלי שיהיה צורך להוכיח שהם מסכנים את ביטחון הציבור באופן ספציפי. כיום אין חזקת מסוכנות ביחס לעבירות רכוש, אלא רק ביחס לעבירות המסכנות באופן חמור במיוחד את ביטחון הציבור – כגון רצח, עבריינות מין, עבירות אלימות קשות, סחר בסמים וכו'. בנוסף, מבקשת ההצעה לקבוע "חזקת הימלטות מן הדין", לפיה אפשר יהיה להחזיק במעצר זרים המצויים בישראל שלא כחוק והמואשמים בעבירות חמורות, מחשש שימלטו מן הדין אם ישוחררו ממעצרם, בלי שחשש זה הוכח באופן אינדיבידואלי.

באגודה לזכויות האזרח מתנגדים להצעת החוק משום שהיא מאיימת לפגוע באופן קשה בעקרון חזקת החפות בישראל, ולשלול את חירותם של נאשמים לחודשים ארוכים ואף לשנים, עוד טרם הוכחת אשמתם.

עו"ד לילה מרגלית, ראש תחום זכויות בהליך הפלילי באגודה: "הצעת החוק מנוגדת לפסיקת בית המשפט העליון, ונראה שכל מטרתה להפוך את המעצר עד תום ההליכים לאמצעי ענישה והרתעה עבור עברייני רכוש, בלי כל קשר להיותם מסוכנים לציבור או לא. צעד זה נוגד עקרונות חוקתיים ועלול להביא להענשת אנשים חפים מפשע. חשוב לזכור שמעצר עד תום ההליכים יכול להימשך חודשים רבים ועלול להרוס חייו של אדם ואת חייהם של הקרובים לו. עבירות פריצה וגניבה הן עבירות קשות, הראויות לענישה משמעותית, אולם יש להמתין ולהעניש אדם רק לאחר שאשמתו הוכחה במשפט פלילי הוגן."

עוד על הצעת החוק ועמדת האגודה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במעצר ובחקירה

סגור לתגובות.