לבטל את צווי הפינוי שניתנו למאהל בת-ים

אילוסטרציה. צילום: טל דהןאילוסטרציה. צילום: טל דהן

בפנייה דחופה לראש עיריית בת-ים וליו"ר המרכז לשלטון מקומי דורשת האגודה לבטל את הצווים ולא לשוב ולהורות על פינוי המאהל

באגודה לזכויות האזרח ממשיכים להיאבק למען חופש הביטוי במאהלים ויוצאים כנגד מה שמסתמן כפעולה מתואמת של ראשי רשויות המבקשים לפגוע במחאה החברתית ברחבי הארץ. במהלך היום התקבלו באגודה פניות רבות ממאהלי מחאה שונים ברחבי הארץ, שהופתעו לקבל צווי פינוי המורים למפגינים לפנות את האוהלים. כך, חברי מאהל המחאה בבת-ים הממוקם ברחבת העירייה קיבלו היום צווי פינוי המורים להם להתפנות תוך 24 שעות, בעילה של שמירה על הסדר והניקיון. המאהל בקרית-מוצקין פונה הבוקר זו הפעם השנייה מתחילת השבוע – הפעם נעזרה העירייה בשופל ולטענת הפעילים תוך שימוש בכוח לא סביר. גם בפרדס חנה קיבלו חברי המאהל צווי פינוי אך לעת עתה הם בוטלו, זאת לאחר הסכמה שהושגה עם סגן ראש העירייה בעניין.

עו"ד נירה שלו מהאגודה לזכויות האזרח: "נראה כי הדיבורים בתקשורת על פירוק האוהלים בגן הסוס בירושלים והפסקת הלינה במאהל בשדרות רוטשילד הם אלו שנתנו את האות לראשי הרשויות המקומיות להורות על פינוי המאהלים בתחומיהן. הוצאת הצווים בנסיבות אלו מהווה פגיעה קשה בחופש המחאה של המפגינים וניצול לרעה של סמכויות הרשות המקומית."

בפנייתה לראש עיריית בת ים מדגישה עו"ד שלו שהקמת מאהל מחאה הינה חלק מזכות היסוד לחופש ביטוי וחופש המחאה. משכך, ההחלטה על פגיעה בחופש המחאה על דרך פינוי מאהל חייבת להישען על אינטרס ציבורי כבד משקל ועל איזון ראוי בינו לבין מעמדו החוקתי של חופש המחאה. כך למשל, לא הייתה קודם ואין כעת כל הצדקה להורות על פינוי מאהלים הממוקמים ברחבת עירייה או בגנים ציבוריים. באופן מובהק, מאהלים כאלו אינם גורמים הפרעה לציבור המצדיקה פגיעה כה חריפה בזכות המחאה של המפגינים.

 

להלן הפנייה.

 

 

5 בספטמבר 2011

 

 

לכבוד
מר שלמה לחיאני
ראש עיריית בת ים
רחוב נורדאו 17, ת.ד 10
בת ים 59576

 

ד  ח  ו  ף

 

שלום רב,

 

הנדון: פינוי מאהלי מחאה

 

אנחנו פונים אליך בדרישה דחופה שתחדל מלפגוע בחופש ההפגנה של המפגינים במאהלי המחאה, ותבטל לאלתר את צווי הפינוי שהוצאו למאהלי המחאה שבתחומי יישובך.

1.       היום, 5.9.11, קיבלנו פניות רבות ממאהלי מחאה שונים ברחבי הארץ, לרבות המאהל בתחום יישובך, שהופתעו לקבל צווי פינוי המורים למפגינים לפנות את האוהלים תוך 24 שעות.

2.       על פני הדברים נראה, כי המניע להוצאת צווי הפינוי הינו העובדה שחלק ממנהיגי מחאת האוהלים הודיעו על פירוק מקצת האוהלים והפסקת הלינה במאהלים. שכן, מלבד ההודעה האמורה לא חל כל שינוי בנסיבות שמסביר את הוראות הפינוי הפתאומיות. יתרה מכך, הוצאת הוראות הפינוי במספר מאהלים שונים באותו מועד מעלה חשש, כי מדובר בפעולה מתואמת של ראשי הרשויות שמבקשים לפגוע במחאה החברתית ביישובם.

3.       במילים אחרות, נראה כי הדיבורים בתקשורת על פירוק האוהלים בגן הסוס בירושלים והפסקת הלינה בשדרות רוטשילד הם אלו שנתנו את האות לראשי הרשויות המקומיות להורות על פינוי המאהלים בתחומיהן. הא ותו לא. הוצאת הצווים בנסיבות אלו מהווה פגיעה קשה בחופש המחאה של המפגינים וניצול לרעה של סמכויות הרשות המקומית.

4.       כידוע, הקמת מאהל מחאה הינה חלק מזכות היסוד לחופש ביטוי וחופש המחאה. משכך, ההחלטה על פגיעה בחופש המחאה על דרך פינוי מאהל חייבת להישען על אינטרס ציבורי כבד משקל ועל איזון ראוי בינו לבין מעמדו החוקתי של חופש המחאה.

5.       ההחלטה להוציא צווי פינוי למאהל המחאה בתחום יישובך אינה עומדת בדרישות לעיל, ומשכך היא נגועה בחוסר סבירות קיצוני. כך, להבדיל ממאהל באזור מגורים, אין כל הצדקה להורות על פינוי מאהל הממוקם ברחבת העירייה או בגנים ציבוריים. שכן מאהל מהסוג האחרון אינו גורם הפרעה, או למצער אינו גורם הפרעה המצדיקה פגיעה בזכות המחאה של המפגינים.

6.       למעשה, נראה כי השיקול היחיד שגרם להטיית הכף לרעת חופש המחאה הוא החלטת חלק מהנהגת המחאה לסיים את הלינה באוהלים. שיקול זה אינו רלבנטי, למותר לציין שאין בו  כדי להצדיק את הטיית האיזון ולאפשר פגיעה בחופש המחאה של מי שמבקש להמשיך ולקיים את מאהלי המחאה.

7.       לאור האמור לעיל, אנו דורשים שתבטל לאלתר את צווי הפינוי שהוצאו למפגינים במאהל המחאה בתחומי יישובך, וכי לא תחזור להורות על פינויים.

8.       בשל העובדה שצווי הפינוי כבר נכנסו לתוקפם, הנך מתבקש להגיב למכתב זה עוד היום.

 

בכבוד רב ובברכה,

נירה שלו, עו"ד

 

העתקים:

עו"ד אלי פייל, היועץ המשפטי לעיריית בת ים

מר שלמה בוחבוט, יו"ר השלטון המקומי

 

עוד בנושא: כרוניקה של הטרדת המחאה – סקירת פעילות האגודה לזכויות האזרח להגנה על חופש הביטוי במאהלים, 15.8.11

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי,מחאת האוהלים 2011

סגור לתגובות.