ילדי עובדים זרים יקבלו מעמד בישראל

כך החליט השר פורז ברגע האחרון לפני כניסת פיטוריו לתוקף.

ברגע האחרון לפני שנכנסו לתוקף פיטוריו מתפקיד שר הפנים החליט אברהם פורז להיענות לדרישתה של האגודה לזכויות האזרח לעשות שימוש בסמכויותיו ולהעניק מעמד לילדיהם של מהגרי עבודה, אשר נולדו או גדלו בישראל. לפיכך הורה פורז למנהל מינהל האוכלוסין, ששי קציר, להעניק מעמד של תושב קבע לארבעה בנים של עובדים זרים אשר נולדו ובגרו בישראל ואשר עתרו בבית המשפט המחוזי בתל אביב לקבלת מעמד כזה, באמצעות האגודה לזכויות האזרח. בנוסף לארבעת העותרים, הורה פורז, בהתאם לסמכותו בחוק, להעניק מעמד בישראל גם לילדיהם של עובדים זרים אחרים, אשר הם או הוריהם נכנסו לישראל כחוק, בהתאם לשורה של תנאים, המפורטים להלן. יודגש, כי החלטה זו התקבלה בעקבות עתירה, שהגישה עו"ד מיכל פינצ`וק מהאגודה לזכויות האזרח בראשית שנת 2003, בבקשה להעניק מעמד לארבעה הילדים הבוגרים ולאחרים, שמצבם דומה. הדיון בעתירה זו התארך, לאחר שהנושא הועבר, בהוראת ראש הממשלה, לוועדת שרים, שהדיונים בה נתקלו בקשיים.

השר פורז הודיע, כי הענקת מעמד לילדיהם של עובדים זרים תיעשה בהסדר חד-פעמי ובתנאים הבאים:
א) ילד או מבוגר הנמצא בישראל 5 שנים לפחות והוא בהווה או היה בעבר תלמיד בבית ספר תיכון יקבל מעמד של תושב קבע. מתן מעמד כזה, הדגיש פורז בהחלטתו, מותנה למי שכשיר לשרת שירות צבאי וכן בהעדר הרשעה פלילית או כתב אישום בעברה שיש עמה קלון.
ב) ילד הנמצא בישראל 5 שנים לפחות והוא בן 10 ומעלה, יקבל מעמד של תושב ארעי למשך שנתיים, ובהעדר נסיבות מיוחדות, יקבל לאחר מכן מעמד של תושב קבע. עוד הורה פורז, כי הוריו של ילד, שיקבל מעמד מכוח החלטה זו, יקבלו מעמד של תושב ארעי עד שיגיע הילד לגיל 21. אם להורים אלה יש ילד נוסף, יהיה זכאי ילד זה להישאר בישראל עם הוריו כל עוד ההורים זכאים לכך. השר פורז הדגיש עוד בהחלטתו, כי לא יינתן מעמד בארץ בהתאם להחלטה זו למי, שיש לו הרשעה פלילית או שלדעת גורמי הביטחון הוא מהווה סכנה לציבור.

כאמור, האגודה לזכויות האזרח עתרה בראשית 2003 בשמם של ארבעה ילדיהם של מהגרי עבודה, אשר נולדו ובגרו בישראל. האגודה הדגישה בעתירתה, כי כל הארבעה גדלו והתחנכו בישראל, שפתם היא עברית, והתרבות הישראלית היא תרבותם. עם הגיעם לבגרות נמנע מהם מעמד חוקי של תושבי קבע בישראל. הם אינם זכאים לעבוד באורח חוקי ואינם זכאים לזכויות רבות, השמורות רק לתושבי קבע ולאזרחים, כגון ביטוח בריאות ממלכתי. למעשה, הם חיים במולדתם ובביתם היחיד בלא כל מעמד חוקי, וסכנת גירוש מן הארץ היחידה המהווה בית עבורם מרחפת תדיר מעל ראשיהם. בעתירה נטען, כי מדיניותו של משרד הפנים, המסרב להעניק לארבעה, ולאחרים במצבם, מעמד של תושבי קבע, מתעלמת מנסיבות חייהם הייחודיות וכי היא פוגעת פגיעה קשה בזהותם ובתחושת השייכות שלהם, משפילה אותם, ופוגעת בכבודם.


האגודה לזכויות האזרח מברכת על החלטתו זו של פורז ומקווה, כי יימצא בעתיד הסדר הולם לכלל ילדיהם של מהגרי עבודה, אשר מרכז חייהם בישראל ואינם נכללים בקריטריונים של החלטה זו.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אזרחות ותושבות,זכויות אזרחיות,ילדים ישראלים,מהגרי עבודה

סגור לתגובות.