לתת מעמד קבע לצעיר פלסטיני הנרדף בשל נטייתו המינית

האגודה עתרה לבית המשפט לעניינים מנהליים נגד שר הפנים, בבקשה לא לגרש לשטחים צעיר פלסטיני הומוסקסואל ולהעניק לו מעמד קבע בישראל. אם יוחזר העותר לשטחים – צפויה סכנה לחייו

האגודה לזכויות האזרח עתרה ב-31.5.04 לבית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב נגד שר הפנים, בשמם של צעיר פלסטיני ובן זוגו, נגד הכוונה לגרש את בן הזוג הפלסטיני לגדה המערבית, לעזה או לכל מדינה העלולה לגרשו לשם. כן מתבקש בית המשפט לקבוע כי יינתן לצעיר הפלסטיני מעמד של תושב קבע בישראל, ולחייב את שר הפנים לקבוע נהלים ברורים, שלפיהם אין להחזיר אדם, הטוען שנשקפת לו סכנה במדינה שממנה הגיע, אלא לאחר בירור טענותיו. בנוסף מתבקש בית המשפט להורות על שינויו של "נוהל הסדרת הטיפול במבקשי מקלט בישראל", כך שיתאפשר לכל אדם לבקש מקלט בישראל, אף כאשר נציגות הנציב העליון לפליטים מטעם האו"ם בישראל אינה מוכנה לדון בבקשתו לגופה. את העתירה הגישה עו"ד מיכל פינצ`וק מהאגודה לזכויות האזרח.

העותר הפלסטיני א.ס. הינו כבן 25 והינו הומוסקסואל. מאז היותו כבן 17 הוא נמצא בישראל, כאשר בחמש השנים האחרונות הוא חולק את חייו עם בן זוגו הישראלי ד.ד., עמו הוא מתגורר בדירתם המשותפת. מגיל צעיר, עת נתגלתה ברבים נטייתו המינית של א.ס., הוא החל לסבול מרדיפות בידי גורמים שונים ברשות הפלסטינית, כשכבר בהיותו כבן 17 הוא נעצר מספר פעמים על ידי שוטרי הרשות בגין נטייתו זו. במסגרת מעצרים אלה הוא נלקח לתחנת המשטרה במקום מגוריו, נחקר על נטייתו המינית ועל קשריו עם ישראל ונדרש להלשין על חבריו ההומוסקסואלים. באחד ממעצריו הוא אף הוכה קשות בידי השוטרים, אירוע שבעקבותיו הוא חש כי חייו, בריאותו וכבודו נתונים בסכנה. בעקבות דברים אלה הוא החליט להימלט לישראל, תוך שהוא עוזב את משפחתו ואת חבריו מאחור. חיזוק להחלטה זו הוא מצא בעובדה, שאחד מידידיו, אשר נמלט לתל אביב לאחר שנטייתו המינית נחשפה ברבים, נרצח בעת שביקר בביתו בשכם.

יש לציין, כי כאשר הגיע א.ס. לישראל, היה בידיו אישור לעבודה בארץ, ובאמצעותו הוא נכנס אליה ושהה בה כדין. למרות חלוף השנים, הוא עדיין מבוקש והחיפושים אחריו בבית הוריו נמשכים עד היום, אם בידי שוטרי הרשות הפלסטינית ואם בידי התנזים. עו"ד פינצ`וק מציינת בעתירה, כי א.ס. ניסה להסדיר את מעמדו בישראל, כבן זוג של אזרח ישראלי, אך בעקבות החלטת הממשלה במאי 2002, להקפיא את הטיפול בבקשות התאזרחות של פלסטינים, אשר טרם זכו להחזיק אשרת שהיה בידם, נחסם מסלול זה בפניו. החלטה זו הפכה לימים לחוק, שעוגן בתיקון לחוק האזרחות והכניסה לישראל. נוכח הסכנה הנשקפת לכבודו של א.ס. ולגופו אם ישוב לעיר מולדתו, הוא ביקש להיות מוכר כפליט ושינתן לו מקלט בישראל, בהתאם לאמנת הפליטים. בהתאם לנוהל הסדרת הטיפול במבקשי מקלט הנהוג בישראל, פנה א.ס. אל נציגות האו"ם לפליטים, על מנת שזו תעביר את בקשתו לוועדה המייעצת לשר הפנים. אולם נציגות האו"ם לפליטים סירבה לטפל בבקשתו בשל היותו פלסטיני, ובקשתו למקלט לא נדונה. עו"ד פינצ`וק טוענת בעתירה, כי מדיניותה זו של ישראל מעמידה בסכנה את חייו ואת חייהם של אחרים במצבו ומנוגדת לאמנת הפליטים, עליה חתומה המדינה, ולערכי יסוד עליהם היא מושתתת. עו"ד פינצ`וק טוענת עוד, כי יש לתקן את הנוהל, כך שלא תחסם דרכם של מבקשי מקלט פלסטינים ובקשותיהם תבחנה לגופן.

יתרה מזו, בהיעדר נהלים ברורים, קיים חשש כי א.ס. יגורש חזרה לשטחים, למרות הסכנה הנשקפת שם לחייו. עו"ד פינצ`וק מבקשת בעתירה, כי ייקבעו נהלים ברורים, שלפיהם אין להחזיר אדם הטוען, כי נשקפת סכנה לחייו, לבריאותו או לכבודו במדינה שממנה הגיע, אלא לאחר בירור טענותיו.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אזרחות ותושבות,הזכות לחיים ולשלמות הגוף,הזכות לשוויון,זכויות אזרחיות,זכויות האדם בשטחים הכבושים,זכויות להט"ב,מבקשי מקלט ופליטים

סגור לתגובות.