ליישם לאלתר את חוק חקירת החשודים

האגודה לזכויות האזרח לשרים לפיד והנגבי בעקבות שיחרור החשודים ברצח החייל אולג שייחט: יש ליישם לאלתר את חוק חקירת החשודים כדי למנוע הישנותם של מקרים כאלה

האגודה לזכויות האזרח פנתה בסוף השבוע שעבר אל השר לביטחון פנים ואל שר המשפטים, בבקשה ליישם ללא דיחוי את חוק חקירת החשודים, שמחייב תיעוד מסודר של חקירות משטרה. כן מבקשת עו"ד מרגלית מהאגודה לזכויות האזרח, אשר כתבה את המכתב, כי חובת התיעוד תחול לא רק על המשטרה, אלא גם על גופי חקירה נוספים, כגון שירות הביטחון הכללי. מכתבה של עו"ד מרגלית נכתב בעקבות פרסום דרך גבייתה של ההודאה מתושבי כפר כנא ברצח החייל אולג שייחט ז"ל. מקרה חמור זה, שבעקבותיו נשללה חירותם של החשודים לתקופה ארוכה ונגרם להם סבל רב, מצטרף למקרים קודמים של גביית הודאות באמצעים פסולים, שהמפורסמים ביניהם הם אלה של פרשות מע"ץ ושל עמוס ברנס, שבהן הורשעו ונענשו חשודים בגין הודאה שנגבתה מהם שלא כדין.

בשנת 2003, מציינת עו"ד מרגלית בפנייה לשרים, נכנס לתוקף חוק חקירת חשודים, המחייב את המשטרה לתעד את חקירותיה תיעוד מלא באופן חזותי, קולי או בכתב באופן כזה, שיתועדו כל חילופי הדברים בין חוקר לחשוד וכן תגובות ותנועות גוף, המהוות תחליף לחילופי דברים כאלה. החוק קובע גם, כי חקירת חשודים בעבירות חמורות, שעונשן 10 שנות מאסר ומעלה, תתועדנה ככלל תיעוד חזותי במצלמת וידאו. תיעוד שכזה הינו בעל חשיבות מכרעת על מנת למנוע שימוש באמצעי חקירה פסולים וגביית הודאות באמצעותם. החוק קבע עוד, כי השר לבטחון הפנים יקבע כללים לניהול החקירות, תוך התייעצות בשר המשפטים ובאישורה של ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת. כן נקבע, כי השר יוציא צווים למימושה של חובת התיעוד החזותי בתוך 3 שנים מכניסת החוק לתוקף, לגבי עבירות שעונשן מאסר של 15 שנים ויותר, ותוך ארבע שנים, לגבי עבירות, שדינן בין 10 ל-15 שנות מאסר. לנוכח הפרשה החמורה האחרונה קוראת האגודה לזכויות האזרח לקבוע את התקנות ללא דיחוי ולא להמתין למועד האחרון שנקבע בחוק. כן נקראים השרים להחיל את חובת התיעוד לא רק על חקירות משטרה, אלא גם על חקירות המנוהלות בידי גורמים אחרים, ובראשם השב"כ. צעדים אלה, מדגישה האגודה, חיוניים על מנת למנוע הישנותם של מקרים חמורים, שבהם מאולצים חשודים להודות בעבירות שלא ביצעו, כתוצאה משימוש בשיטות חקירה פסולות.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במעצר ובחקירה

סגור לתגובות.