יותר עניים – פחות רשת בטחון

כך עולה מנתוני הביטוח הלאומי ומתשובת המדינה לבג"ץ בעתירות האגודה, התנועה למלחמה בעוני ועמותת מחוייבות נגד הקיצוץ בקצבאות הבטחת הכנסה

ב-12.5.04 הגישה המדינה תצהיר תשובה לבג"ץ החתום בידי הממונה על אגף התקציבים באוצר, קובי הבר. תצהיר התשובה הוגש בהתאם לצו על תנאי של בג"ץ שהורה למדינה לנמק מדוע לא יבוטל הקיצוץ בגמלאות הבטחת ההכנסה, שהתקבל בחוק ההסדרים 2003. כזכור, צו זה הוצא בעתירותיהן של עמותת מחויבות לשלום ולצדק חברתי, האגודה לזכויות האזרח והתנועה למלחמה בעוני, בדרישה לבטל את הקיצוץ בגמלאות הבטחת הכנסה, אשר הפחית לכמאה אלף משפחות מעוטות הכנסה 600 ש"ח בממוצע לחודש (על פי נתוני הביטוח הלאומי).

בתשובתה טוענת המדינה, כי מחויבותה היא להגנה על אזרחיה מפני מחסור קיומי בלבד. מודל "המחסור הקיומי" אינו קובע שום סטנדרט המחייב את המדינה באחריותה כלפי האוכלוסיה החיה בעוני ולמעשה מאפשר למדינה להתחמק מאחריותה לקיום אנושי בכבוד של תושביה.

יתרה מזאת, המדינה מציינת בתשובתה בגאווה, כי מאז החלת הקיצוץ חלה ירידה במספר משקי הבית המתקיימים מהבטחת הכנסה (ר` פיסקה 46 בתצהיר המדינה). במקביל, באופן אבסורדי, מפרסם בימים אלה המוסד לביטוח הלאומי, שהוא אחד המשיבים בעתירה והתשובה לכאורה אמורה להיות על דעתו, תחזית לפיה בשנת 2003 ימדד גידול בשיעור המשפחות העניות במדינת ישראל. משמעות הדבר היא, שמשפחות רבות אינן יוצאות ממעגל מקבלי הבטחת ההכנסה בשל שיפור במצבן, אלא שיותר ויותר משפחות שוקעות לעוני קשה ללא רשת תמיכה מהמדינה.

את עמותת מחויבות מייצגים עו"ד אביגדור פלדמן ועו"ד אבישי בניש. את האגודה לזכויות האזרח והתנועה למלחמה בעוני מייצגת עו"ד שרון אברהם-ויס מהאגודה לזכויות האזרח. העותרים יגישו את תשובתם המפורטת לבג"ץ בתוך 45 יום.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות חברתיות,קצבאות קיום

סגור לתגובות.