צה"ל מפר צו בית משפט בעניין יושבי המערות בהר חברון

האגודה הגישה לבג"ץ בקשה על פי פקודת בזיון בית המשפט : צה"ל מוסיף להתאמן בשדות החקלאות של יושבי המערות בדרום הר חברון בניגוד לצו בית המשפט

האגודה לזכויות האזרח הגישה לבג"ץ ב-17.2.04 בקשה על פי פקודת בזיון בית המשפט, אשר מופנית אל שר הביטחון ואל מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה ושומרון. בבקשה זו מתבקש בג"ץ לאכוף את צו הביניים, אשר ניתן ביום 29.3.00, ואת החלטת בג"ץ מיום 9.5.02, אשר מחייבים את צה"ל לאפשר לתושבי אזור המערות בדרום הר חברון להתגורר באזור כבעבר, לרעות בו את צאנם ולקצור את יבול שדותיהם. למרות זאת, נאמר בבקשה, נוהגים כוחות צה"ל לבצע, כדבר שבשגרה, אימונים על גבי שדותיהם המעובדים של תושבי ח`רבת ג`ינבה, המצויה באזור זה. במהלך אימונים אלה מסיעים החיילים שוב ושוב טנקים וכלי רכב משוריינים אחרים על שדותיהם של התושבים, תוך זריעת הרס כבד למקור מחייתם של התושבים. את הבקשה הגישה עו"ד נעה שטיין מהאגודה לזכויות האזרח.

האגודה לזכויות האזרח עתרה לבג"ץ בשנת 2000, בעקבות צו פינוי שהוצא נגד כל תושבי המערות בדרום הר חברון. צו הפינוי הוצא בעקבות הכרזתו של האזור כשטח צבאי סגור לצורך אימוני צה"ל. בעקבות העתירה נתן בג"ץ את צו הביניים ואת ההחלטה, שהופרו ברגל גסה בידי כוחות צה"ל. כך, למשל, מצוין בבקשה, כי כוחות הצבא קיימו ביום 23.12.03 תרגיל אימונים, שנמשך כ-48 שעות. על-פי דברי התושבים, הסיעו חיילי צה"ל את כלי רכבם המשוריינים הלוך ושוב על גבי שדותיהם, כשהם רומסים אותם במשך 48 שעות תמימות. מדובר בשדות, אשר נזרעו ימים ספורים קודם לכן, על מנת לגדל בהם שעורה, חיטה ועדשים, תבואה שהיתה אמורה לשמש לפרנסת התושבים, לשמש כמזונם העיקרי ולשמש למאכל הצאן, המהווה אף הוא מקור מחייה לתושבים. בסיום התרגיל, נאמר בבקשה, נותרו שדותיהם של התושבים במצב של חורבן, כשל התבואה שנזרעה בהם ירדה לטמיון, ועמה – מקור המחייה העיקרי של התושבים. צילומים, המראים בבירור את עקבות הטנקים על גבי השדות, צורפו גם הם לבקשה.

בעקבות פנייתה של האגודה לזכויות האזרח בשם תושבי המקום אל צה"ל מסר סרן גיל לימון, עוזר היועץ המשפטי ליהודה ושומרון, כי היחידה המתאמנת בשטח הונחתה להימנע מפגיעה בשטחים חקלאיים מעובדים במהלך האימונים, וכי "בעלי המקרקעין שניזוקו כתוצאה מהאימונים רשאים לתבוע פיצויים בגין נזקיהם". על אף דבריו של סרן לימון בעניין ההנחיה להימנע מפגיעה בשדות, שבו החיילים והתאמנו, תוך נסיעה בטנקים, שגרמה נזק רב לשדות עצמם, וכן לעצים צעירים, אשר ננטעו בשולי השדות. יש לציין כי אימונים אלה נערכו ימים אחדים לאחר שנשלחה תשובתו של סרן לימון.

עו"ד שטיין מבהירה בבקשה, כי על אף שצו הביניים קבע כי אימוני צה"ל באזור יימשכו, מדובר בצו שאמור לשמר סטטוס-קוו, שמאפשר לתושבים להוסיף ולעבד את קרקעותיהם במקום. אימונים אשר גורמים הרס לשדות, היא מדגישה, אינם משמרים את המצב הקיים, אלא מרוקנים את צו הביניים מתוכן. זאת ועוד, אימונים שכאלה אינם מותירים לתושבים כל ברירה, אלא לנטוש את אדמותיהם, אותן עיבדו משפחותיהם במשך מאות שנים, דבר אשר יהווה פינוי שלהם מאדמותיהם באופן המנוגד לצו בית המשפט, תוך ריקונה מתוכן של העתירה התלויה ועומדת.

יש לציין עוד, כי תושבי ח`רבת ג`ינבה סבלו לאחרונה גם מהתקפה לילית אלימה מידיהם של ישראלים חמושים (לא ברור אם היו אלה חיילים, שוטרים או אזרחים), אשר איימו עליהם לבל יגיעו אל חלק מאדמותיהם, הסמוכות להתנחלות זעירה הממוקמת באזור. במהלך התנכלות לילית זו הוצאו הגברים מבתיהם, וחלקם הוכה נמרצות בידי החמושים, אשר גם הזהירו אותם מפני פניה אל ארגוני זכויות אדם ואל עורכי דין. עו"ד שטיין פנתה בעניין זה בשבוע שעבר אל שלטונות צה"ל והמשטרה בדרישה לחקור מקרה חמור זה. הפניה טרם נענתה.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.