לבטל את תקנות שר המשפטים שמגבילות עיון בתיקי בית משפט

מחר הדיון בעתירת האגודה לזכויות האזרח ועו"ד יעקב שמשי נגד שר המשפטים ומנהל בתי המשפט, בדרישה לאפשר לכל אדם לעיין בתיקי בית המשפט.

מחר, 7.1.04, יתקיים דיון בעתירה, שהגישו האגודה לזכויות האזרח ועו"ד יעקב שמשי נגד שר המשפטים ומנהל בתי המשפט, בדרישה לאפשר לכל אדם לעיין בתיקי בית המשפט. הדיון יתקיים בפני השופטים דורית ביניש, אדמונד לוי ואשר גרוניס.

בג"צ ידון בגלגול שלישי של עתירות, שהגישה האגודה לזכויות האזרח בעשור האחרון. בשנת 1993 הגישה האגודה את העתירה הראשונה, בה דרשה לבטל את תקנות הארכיון, 1935 ולאפשר לכל אדם לעיין בתיקי בתי המשפט. בעקבות הגשת העתירה מינה שר המשפטים דוד ליבאי ועדה ציבורית, בראשות השופט גרוס, שהמליצה להתקין תקנות חדשות, שיבטיחו את זכות העיון.

למרות שכל שרי המשפטים מאז – דוד ליבאי, צחי הנגבי ויסי ביילין – אימצו את המלצות הוועדה, לא נעשה דבר ליישומן. לפיכך עתרה האגודה לזכויות האזרח לבג"צ בשנית בשנת 1997.

עוה"ד דן יקיר ודוד אנוך מהאגודה ציינו בעתירה, כי זכות העיון בתיקי בית המשפט היא זכות יסוד, הנגזרת מעיקרון פומביות הדיון בבתי המשפט, כמו גם מזכותו של הציבור לקבל מידע מרשויות השלטון. בעתירה אף התבקש ביטולן של תקנות הארכיון משנת 1935.

באפריל 1999 הוציא בג"צ צו על תנאי, לפיו על המדינה לנמק מדוע לא ייושם דו"ח ועדה ממשלתית, לפיו יתאפשר לכל אדם לעיין בפסקי דין ובתיקי בתי המשפט. כמו כן הורה בג"צ לשר המשפטים לנמק מדוע לא יבוטלו תקנות הארכיון משנת 1935, המגבילות את העיון בתיקי בית המשפט.

במהלך הדיונים בעתירה הגיש משרד המשפטים לבג"צ טיוטת תקנות, שבאות להבטיח את זכות העיון בתיקי בית המשפט. אך בטרם הושלמה התקנת התקנות, ועם כניסתו של השר מאיר שטרית למשרד המשפטים חל מהפך, לאור עמדתו, כי מתן זכות העיון בתיקים מהווה פגיעה בפרטיות. לפיכך בתחילת 2003 הותקנו תקנות חדשות, שמנציחות את ההגבלות על זכות העיון.

בעתירה המתוקנת, שהגישה האגודה לזכויות האזרח באפריל 2003, מתבקש בג"צ לבטל את התקנות החדשות, ולחייב את הנהלת בתי המשפט לקבוע הסדרים, שיבטיחו את זכות העיון.

עוה"ד דן יקיר ודוד אנוך מהאגודה לזכויות האזרח טוענים בעתירה, כי זכות העיון בתיקי בית המשפט היא זכות יסוד, הנגזרת מעיקרון פומביות הדיון בבתי המשפט, כמו גם מזכותו של הציבור לקבל מידע מרשויות השלטון. כיום, הלכה למעשה, אין לציבור גישה לרוב פסקי הדין, הניתנים בבתי המשפט ברחבי הארץ, לפרוטוקולים של הדיונים, ולתיקי בית המשפט. האגודה לזכויות האזרח מוסיפה וטוענת בעתירה, כי כיבוד זכותו של הציבור לעיון בתיקי בית המשפט יש בו גם כדי לשפר את פעולתה של הרשות השופטת: ציבור עורכי הדין ידע יותר ויוכל להיטיב ולעזור לבתי המשפט לעשות משפט, ואמון הציבור במערכת השיפוטית יגבר ככל שפעולותיה תהינה גלויות יותר לעיניו.

עוד מציינת האגודה בעתירה, כי את הזכות לפרטיות יכול כל בעל דין להבטיח על ידי הגשת בקשה לבית המשפט למנוע עיון במסמכים, שכוללים מידע אינטימי, כגון חוות דעת רפואיות.

כיום, על פי התקנות החדשות, אפילו קורבן העבירה נזקק לאישור משופט על מנת שיוכל לעיין בכתב האישום, שהוגש נגד מבצע העבירה. אדם, שאין לו נגיעה ישירה לנושא הדיון המשפטי, יוכל לעיין בתיקי בתי המשפט רק אם ישכנע בקיומם של נימוקים מיוחדים לבקשתו.

עוה"ד יקיר ואנוך מציינים, כי בין הפניות שהגיעו לאגודה, התלונן ארגון נשים, כי נמנע ממנו לערוך מעקב אחר שיפוט בעבירות של אלימות נגד נשים. מהארגון נמנעה האפשרות לעיין בפסקי דין ובפרוטוקולים של משפטים. פניה נוספת, שהגיעה לאגודה בנושא זה, היתה מהמועצה לשלום הילד, והצביעה על קושי לקבל פסקי-דין בעבירות הנוגעות לילדים. עורך דין אחר נתקל בקושי בקבלת פסקי-דין הנוגעים לעבירות, שביצעו ישראלים בשטחים. כל הדוגמאות האלה, יש להדגיש, נוגעות לתיקי בית המשפט, שלא חל לגביהם כל איסור פרסום.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש המידע

סגור לתגובות.