חוק שיאפשר למדינה להחליט על סגירת עיתון – בלתי-דמוקרטי

לקראת הדיון מחר (9.4.2008) בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא החלפת פקודת העיתונות הממשלתית מתקופת המנדט בחוק העיתונות, פנתה האגודה לזכויות האזרח ליו"ר הוועדה ולחבריה והתריעה, כי על אף החשיבות שבביטול פקודת העיתונות והחלפתה בחוק מודרני, החוק המוצע משמר חלק מן העקרונות הבלתי-דמוקרטיים שבפקודת העיתונות הישנה, יפגע בחופש הביטוי וחופש העיתונות, ויש לשנותו.

היוזמה החשובה להחלפת פקודת העיתונות המנדטורית בחוק עיתונות חדש היא תוצאה של שתי עתירות שהגישה האגודה לזכויות האזרח בשנים האחרונות, בהן דרשה לבטל את פקודת העיתונות. במסגרת הדיונים בעתירות הללו, התחייבה המדינה לקדם את החלפת פקודת העיתונות בחוק חדש, ובמסגרת זו לבטל מגבלות שמטילה פקודת העיתונות המנדטורית. האגודה לזכויות האזרח מברכת על צעד זה, שיש לו חשיבות גדולה בקידום ערכי יסוד דמוקרטיים של חופש הביטוי וחופש העיתונות, אך עם זאת, מתריעה מפני "שרידים" בעייתיים לפקודה המנדטורית בחוק העיתונות המוצע.

הפגם המרכזי שבחוק העיתונות המוצע הוא בכך, שהחוק עדיין מאפשר לרשויות המדינה לסגור עיתון. להבדיל מהטלת איסור על פרסום ידיעה מסוימת, קשה להעלות על הדעת נסיבות, בהן המשך קיומו של העיתון כולו מהווה סכנה ביטחונית. מדובר בפגיעה חמורה  בחופש הביטוי. יתרה מכך, הצעת החוק מאפשרת את סגירת העיתון לתקופה בלתי מוגבלת, מבלי שהרשויות יידרשו לבחינה מחודשת של ההחלטה, ומבלי שאפילו יידרשו לחשוף את הראיות שעליהן הסתמך השופט בהחלטה על סגירת העיתון.

האגודה לזכויות האזרח קוראת לחברי ועדת הכלכלה של הכנסת לפעול לשינוי הצעת חוק העיתונות, כך שיגן על חופש הביטוי וחופש העיתונות – זכויות יסוד בכל דמוקרטיה.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.