המוסד לביטוח לאומי ישלם גמלאות לעובדים זרים

בעקבות עתירתם של ארגוני זכויות אדם בפברואר 2003 הודיעו משרד האוצר והמוסד לביטוח לאומי, כי לסעיף בחוק ההסדרים במשק לשנת 2003, שעניינו שלילת גמלה משוהה שלא כדין, תינתן פרשנות ליברלית ומקלה, שתמנע את הפגיעה בעובדים זרים

בעקבות עתירתם של האגודה לזכויות האזרח, קו לעובד, רופאים לזכויות אדם ומוקד הסיוע לעובדים זרים נגד שר האוצר, היועץ המשפטי לממשלה והמוסד לביטוח לאומי, ישלם המוסד לביטוח לאומי גמלאות לעובדים זרים. העתירה הוגשה בתביעה לבטל את הסעיף בחוק ההסדרים במשק לשנת 2003, שעניינו שלילת גמלה משוהה שלא כדין, בשל פגיעתו החמורה בזכויות האדם. העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין ד"ר רענן הר זהב ויחיאל שמיר, ונדונה בפני השופטים ברק, דורנר וטירקל.

על פי חוק, עובדים זרים זכאים לגמלאות, שמטרתן להבטיח זכויות אדם מינימליות: ביטוח נפגעי עבודה, ביטוח אמהות וביטוח זכויות עובדים בפשיטת רגל ובפירוק תאגידים. סעיף 324ב לחוק ההסדרים לשנת 2003 קבע כי הגמלאות לא ישולמו לעובדים זרים השוהים בארץ ללא היתר. חלק ניכר מן העובדים, השוהים בישראל ללא היתר, הם עובדים, אשר היו בידיהם אשרות שהייה ועבודה כחוק ואף שולמו עבורם דמי ביטוח לאומי, אך בשלב מסויים, לרוב מסיבות שאינן תלויות בהם, הפכו לשוהים בלתי חוקיים: עובדים שפוטרו, עובדים שעזבו את מעסיקם, כיוון שהוא פגע בזכויותיהם, עובדים שמעסיקיהם נפטרו (בעיקר בתחום הסיעוד), עובדת שהפסיקה לעבוד עקב שמירת הריון, ועוד.

בעתירה הודגש, כי התיקון בחוק ההסדרים פוגע בזכויות אדם בסיסיות ביותר – לשלמות הגוף, לחיים, לקבלת טיפול רפואי בסיסי ולכבוד של האזרחים הזרים העובדים ושוהים בישראל שלא כדין, וכי הוא מנוגד לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ולאמנות בינלאומיות שישראל חתומה עליהן. משמעות התיקון לחוק, שנגדו הוגשה העתירה, היא שעובד זר, שעבד בארץ בבניין ללא היתר ובמהלך עבודתו נפל מפיגום ונעשה משותק, לא יוכל לקבל גמלה מהביטוח הלאומי וייוותר ללא כל מקור הכנסה אשר יבטיח את קיומו באופן הבסיסי ביותר. כמו כן, העותרים הביעו חשש, כי עובדת זרה, השוהה בארץ שלא כדין ועומדת ללדת, לא תוכל לעשות זאת בבית חולים, שכן הוצאות האשפוז והלידה לא ישולמו לה על ידי המוסד לביטוח לאומי. דבר זה, נטען בעתירה, יגרור לידות בית רבות ובלתי מפוקחות, שעלולות לגרום לפגיעות קשות ביולדות ובתינוקותיהן, ובכלל זה גם מקרי מוות.

בעקבות העתירה הודיעו משרד האוצר והמוסד לביטוח לאומי כי לחוק תינתן פרשנות ליברלית ומקלה, שתמנע את הפגיעה בעובדים זרים. בתגובה לבית המשפט הודיעה פרקליטות המדינה, כי עובד ששהייתו הבלתי חוקית מסתיימת משום שקיבל אשרה או משום שעזב את ישראל יהיה זכאי לגמלאות. עוד הודיעה הפרקליטות, כי החוק אינו שולל זכאות לטיפולים רפואיים ולמענקי כסף חד פעמיים, וכי שאריו של עובד יהיו זכאים לגמלאות ללא קשר למעמדו החוקי בישראל.

באשר לנפגעי תאונות עבודה, פרקליטות המדינה הודיעה כי אלה יקבלו אשרות שהיה בישראל, אם יש צורך בקבלת טיפולים רפואיים חיוניים, על פי חוות דעת של רופא המוסד לביטוח לאומי. עובד שיקבל אשרה יהפוך שוהה כדין ויהיה זכאי לקבל גמלאות. באשר ליולדות, המוסד לביטוח לאומי ממשיך לשלם מענקי אשפוז ומענק לידה. משמעות הדבר היא, כי המוסד לביטוח לאומי מממן את הוצאות האשפוז והלידה. לעומת זאת, באשר לדמי הלידה, נאמר בתשובת הפרקליטות, כי אלה משולמים רק לשוהות כדין.

בדיון שנערך ב-9.11.03 הסכימו העותרים למחוק את העתירה, בהתאם להצעת בית המשפט לעגן את הפרשנות לחוק ואת ההסכמות אליהן הגיעו הצדדים בפסק דין.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות אזרחיות,זכויות חברתיות,מהגרי עבודה

סגור לתגובות.