לא לאשר את התיקון הגזעני לחוק האזרחות והכניסה לישראל

האגודה בקריאה לחברי הכנסת: התיקון לחוק האזרחות והכניסה לישראל, שיובא היום לאישור הכנסת – יום שחור לדמוקרטיה הישראלית. החוק המוצע שולל ממאות משפחות את הזכות לחיי משפחה ומופעל באופן מפלה וגזעני רק כלפי זרים ממוצא פלסטיני

האגודה לזכויות האזרח בישראל פונה בקריאה של הרגע האחרון לחברי הכנסת, שלא לתמוך בתיקון לחוק האזרחות והכניסה לישראל, אשר יובא היום לאישורה של מליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית. מדובר בתיקון לחוק, אשר נועד למנוע לחלוטין את האפשרות להתאזרחות של בני זוג פלסטינים הנשואים לאזרחים ישראלים. אם יתקבל החוק, הרי שאזרחי ישראל הנשואים לפלסטינים ייאלצו לבחור בין עזיבת מדינת ישראל ובין פירוק משפחותיהם. מדובר בהצעת חוק פסולה וגזענית, משום שהיא מפלה מטעמי לאום, פוגעת בזכות לחיי משפחה של חלק מאזרחי ישראל ומנוגדת לערכי מדינת ישראל, המעוגנים במגילת העצמאות.

החוק המועלה היום להצבעה אמור לקבע בחקיקה (אף שהיא מוגדרת כהוראת שעה) החלטת ממשלה, שהקפיאה, לפני כשנה וחצי, את הליכי ההתאזרחות של בני זוג פלסטינים הנשואים לישראלים, וזאת בשונה מבני זוג זרים שאינם פלסטינים. עד להחלטת ההקפאה יכלו בני הזוג הפלסטינים להתאזרח בהליך התאזרחות מדורג, בדומה לכל אזרח זר הנישא לישראלי. התאזרחות בדרך זו אינה אוטומטית, והתהליך להשלמתה אורך לכל הפחות ארבע שנים וחצי. במהלכו נדרשים בני הזוג להוכיח את כנות נישואיהם, וכן נבחנת כל מניעה בטחונית או פלילית הקשורה בבן הזוג הזר. מדובר בתהליך פרטני, הבוחן כל מקרה לגופו, על פי נסיבותיהם האישיות של בני הזוג. לפיכך, אין כל הצדקה לנימוק, שבשמו הוצע החוק, כאילו כוונתו למנוע סיכון בטחוני וביצוע פיגועים.

הצעת החוק פסולה דווקא עקב הנימוקים להצעתה, משום שהיא מטילה חשד קולקטיבי כבד על ציבור שלם ומונעת מציבור זה מימוש של זכויות יסוד בסיסיות. החוק המוצע מפלה את אזרחי ישראל הנשואים לפלסטינים ובכך פוגע בעקרון השוויון, מאחר שהוא מכוון אך ורק כלפי אזרחי ישראל שנישאו לבני זוג מאוכלוסיה המוגדרת על פי מוצאה הלאומי, ואשר מבקשים לממש את זכותם לחיי משפחה עם בני זוגם. למעשה מדובר בהחלטה גזענית, הפועלת בעיקר נגד אזרחי ישראל הערבים. יש לזכור, כי ישנם קשרי משפחה ותרבות בין ערביי ישראל והאוכלוסיה הפלסטינית המתגוררת בשטחים הכבושים, ולפיכך אך טבעי הוא שייווצרו קשרי נישואין בקרב אוכלוסיות אלה.

זאת ועוד, החוק שיובא היום להצבעה פוגע בזכות לחיי משפחה, שהיא זכות יסוד בסיסית, המוכרת במשפט הבינלאומי ובמשפט הישראלי ומוגנת על ידי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. פגיעה גורפת בזכות זו אינה ראויה. למעשה, מדובר בחוק שלא רק ימנע קשרי משפחה חדשים, דבר חמור בפני עצמו, אלא גם יביא בפועל לפירוק משפחותיהם של אזרחים ישראלים: בני זוגם של אזרחים פלסטינים וילדיהם המשותפים.

מכל הסיבות הללו, האגודה לזכויות האזרח קוראת שוב לחברי הכנסת להימנע מאישורו של חוק זה. אם החוק אכן יתקבל היום, האגודה תיאבק בו בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותה, כפי שנאבקה עד כה בהחלטת הממשלה שקדמה לחקיקתו.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אזרחות ותושבות,גזענות ואפליה,הזכות לחיי משפחה,הזכות לחיי משפחה,הזכות לשוויון,זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.