לבטל את ההכרזה על מצב חירום

בדיון שנערך ב- 23.3.03 בעתירת האגודה לביטול מצב החירום איפשר בג"ץ לאגודה לתקן את עתירתה בהתאם למציאות הבטחונית המשתנה ולהגישה מחדש בתוך חודשיים

בג"ץ דן ב-23.3.03 בעתירת האגודה לזכויות האזרח, הדורשת לבטל את מצב החירום, אשר מוכרז באופן קבוע במדינת ישראל. בדיון פסקו השופטים ביניש, לוי וחיות, כי יינתנו לאגודה 60 ימים על מנת לתקן את עתירתה, וכי המדינה תוכל להשיב על העתירה המתוקנת בתוך 60 ימים נוספים. זאת לנוכח הנסיבות הבטחוניות, שהשתנו מאז הוגשה העתירה, בשנת 1999. היועץ המשפטי של האגודה, עו"ד דן יקיר, טען בדיון, כי דווקא שעת החירום הנוכחית מעידה, שישנו צורך בביטול ההכרזה על מצב חירום קבוע, וכי יש הצדקה אך ורק לחקיקה, שתגביל פגיעה בזכויות האדם ובמשטר הדמוקרטי למצבי חירום קיצוניים בלבד.

בדיון בבג"צ ביוני 2001 האיצו השופטים במשרד המשפטים לקדם את תיקוני החקיקה הדרושים, שיאפשרו את ביטולו של מצב החירום. במרץ 2002 קיים נשיא בית המשפט העליון דיון, כדי לבדוק את התקדמות החקיקה, אך הוא ציין בהחלטתו, שהתברר כי לא נעשה הרבה. בדיון נוסף שהתקיים מאז לא השתנתה התמונה. גם בדיון, שהתקיים היום, התברר כי מעט מאוד נעשה מאז הדיון הקודם בתחום החקיקה החלופית לחוקים, שתוקפם מותנה בהכרזה על שעת החירום. עם זאת, כאמור, בשל הנסיבות הבטחוניות במדינת ישראל, שהשתנו מאז הגשת העתירה, קבעו השופטים, כי יש לאפשר לאגודה לזכויות האזרח לתקן את עתירתה ולהגישה מחדש בתוך 60 ימים. למדינה יינתנו 60 ימים, על מנת להשיב על העתירה מתוקנת.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דמוקרטיה,זכויות אזרחיות,מצב חירום

סגור לתגובות.