להורות על סגירת תיק החקירה נגד העיתונאי ברוך קרא


האגודה לזכויות האזרח פנתה בערב ה- 22.1.03 ליועץ המשפטי לממשלה, מר אליקים רובינשטיין, בדרישה להורות על סגירת תיק החקירה נגד העיתונאי ברוך קרא, וכן להורות לכל גורמי החקירה להקפיד על השמירה על חופש הביטוי וחופש העיתונות, מאבני היסוד של כל חברה דמוקרטית.

בפנייה טוען עו"ד אבנר פינצ`וק מהאגודה, כי חקירתו של מר קרא מהווה צעד חסר תקדים, הפוגע בחופש הביטוי ובתפקודה החיוני של עיתונות חופשית.

לכבוד
מר אליקים רובינשטיין
היועץ המשפטי לממשלה
רחוב צלאח א-דין 29
ירושלים

שלום רב,


הנדון: חקירתו של העיתונאי ברוך קרא

נדהמנו, כמו כל שוחרי הדמוקרטיה במדינה, לנוכח חקירתו "באזהרה" של מר ברוך קרא.

כזכור, לאחרונה מילא מר קרא את חובתו העיתונאית וחשף בעיתונו את דבר קיומה המתמשך של חקירה כנגד ראש הממשלה בחשד לביצוע עבירות חמורות. בעקבות הפרסום הורית על הקמתו של צוות חקירה מיוחד שיחקור כיצד הגיעה הידיעה לידיו של מר קרא.

מסתבר שצוות החקירה המיוחד ביצע את תפקידו בחריצות ובהתלהבות יתרות ובלהט העשייה הוא התפנה אתמול ממטלתו המקורית גם על מנת לחקור חשד אחר, ולפיו גרם, כביכול, מר קרא לשיבוש הליכי החקירה בעצם פרסום המידע. חקירתו של מר קרא מהווה צעד חסר תקדים, הפוגע בחופש הביטוי ובתפקודה החיוני של עיתונות חופשית.

ככל שהזימון לחקירה נעשה במסגרת משימתו המקורית של צוות החקירה המיוחד, הרי שהניסיון לחלץ מפי מר קרא את מקור הידיעה שפרסם אינו אלא ניסיון לאלצו לוותר על החיסיון העיתונאי, ואגב כך להתנקש ב"כלב השמירה" של הדמוקרטיה ובעבודתה של העיתונות החוקרת במדינה. חמור מכך, החוקרים שידעו ידוע היטב, כי מר קרא יסרב לחשוף את מקורותיו, חיפשו, ככל הנראה, אחר אמצעי שישכנעו לעשות זאת, ובמסגרת זו פתחו את החקירה באזהרה השערורייתית, המעמידה את מר קרא בחזקת חשוד. בנוסף לכך, לא ברור כלל ועיקר, מדוע סברו האחראים על החקירה, כי אין מנוס מהפגיעה הבוטה בחופש העיתונות, שעה שגם בלעדיה עלה בידי החוקרים, על פי טענתם, לפענח את התעלומה שניצבה בפניהם.

כידוע, החיסיון העיתונאי הוא ערובה לתפקודה התקין של העיתונות ולחופש הביטוי בחברה דמוקרטית, ובתור שכזה הוא מהווה אינטרס ציבורי מן המעלה הראשונה. העמדתו של מר קרא תחת לחץ ו"אזהרה", בדרך שעלולה לאלצו לוותר על החיסיון העיתונאי מהווה צעד חמור, המסב נזק רב לחופש הביטוי – נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית.

הגם שלאיש אין מונופול על שורת ההיגיון – עדיין, הרעיון כאילו פעל מר קרא "בכוונה למנוע או להכשיל" את חקירתו של ראש הממשלה, הוא מרחיק לכת. כיוון שכך, קשה להשתחרר מן הרושם, שהחקירה הנחפזת והשערורייתית לא נועדה אלא כדי לפגוע במר קרא ולהענישו. וגם אם רושם זה מוטעה הוא, עדיין קיים חשש כבד שמהלך אירועי הימים האחרונים ירתיע עיתונאים אחרים בעתיד מלמלא את תפקידם העיתונאי ואת חובתם האזרחית – כפי שעשה מר קרא.

וזהו לוז העניין: בעוד שייחוס האשמה של שיבוש הליכי חקירה מותנה בקיומה של מחשבה פלילית, הרי שהפגיעה בחופש הביטוי נמדדת בראש ובראשונה על פי מבחן התוצאה. מחויבותם של אנשי החקירה והתביעה לחוק אינה עומדת בסתירה למחויבותם לחופש הביטוי, שהרי שלטון החוק והמשפט כוללים בחובם, בראש וראשונה, את זכויות היסוד. על כן, דווקא משום שאיש אינו חפץ לפגוע בחופש העיתונות, יש להצר על הפגיעה שאירעה בפועל ולהבטיח שלא תשנה.

בנסיבות העניין, אבקשך להורות על סגירת תיק החקירה נגד מר קרא ב"העדר אשמה", ולהורות לצוות החקירה המיוחד וליתר גורמי החקירה והתביעה להקפיד בכבודו של חופש הביטוי והעיתונות.

בכבוד רב ובברכה,
אבנר פינצ`וק עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.