פסילת הדגל הפלסטיני מתשדירי התעמולה – פגיעה קשה בזכות לחופש הביטוי

האגודה עתרה ב- 19.1.03 לבג"ץ נגד יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית: הנפת הדגל הפלסטיני אינה עבירה ואין אינטרס ציבורי שיכול להצדיק את הפסילה

האגודה לזכויות האזרח בישראל עתרה ב- 19.1.03 לבג"ץ נגד יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה- 16, השופט מישאל חשין, בדרישה לאפשר לשדר את הקטעים שנפסלו לשידור מתשדירי המפלגות רע"מ ובל"ד בהן נראה הדגל הפלסטיני, וכן בדרישה לחייב את יושב ראש הוועדה לנמק את החלטותיו לגבי פסילת קטעים בתשדירי התעמולה. העתירה הוגשה על ידי עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח בישראל.

בעתירה מתואר תשדיר הבחירות של מפלגת רע"מ, שנפסל לשידור. בתשדיר, העוסק בעיקרו באפליית הבדואים בנגב, נראים ארבעה צעירים מחזיקים את דגל פלסטין ומסמנים "וי" בידיהם, על רקע הופעה של חבר הכנסת טאלב א-סאנע. עו"ד יקיר מציין בעתירה, כי הנפת הדגל הפלסטיני אינה עבירה, ולפיכך לא ברור מה פסול נמצא בקטעים שנפסלו. עוד מצויין בעתירה, כי פסילת תשדיר תעמולה או קטע ממנו היא פגיעה קשה בחופש הביטוי הפוליטי.

האגודה פנתה לשופט מישאל חשין, יושב ראש ועדת הבחירות, בדרישה לאפשר את שידור הקטעים שנפסלו ביום רביעי האחרון, וביקשה נימוקים לפסילה. בתשובה ענה השופט חשין כי הוא עומד על דעתו שלא לאפשר את שידורם, וכי "הבחירות עתה בחירות הן לפרלמנט בישראל, וכי ישראל מצויה עתה במלחמה מרה ואכזרית (גם אם אין זו מלחמה כהגדרתה במשפט הבינלאומי)".

עו"ד יקיר מוסיף ומפרט בעתירה, כי אין אינטרס ציבורי כלשהוא שיצדיק את פסילת הקטעים, ולפיכך ברור, שהחלטתו של יושב ראש ועדת הבחירות חורגת ממתחם סבירות כלשהו. עוד מצויין בעתירה, כי במקרה זה של פסילת הקטעים חשובה על אחת כמה וכמה חובת הנמקת הפסילה, מאחר שיש לה השפעה רבה על זכויות היסוד לבחור, להיבחר ועל חופש הביטוי.

בעתירה מרחיב עו"ד יקיר בעניין משמעות הנפת הדגל הפלסטיני: דגל הוא סמל, וככל סמל אף לו משמעויות רבות ומשתנות. בדגל הפלסטיני נעשה שימוש החל מראשית שנות העשרים של המאה העשרים עם תחילת ההתעוררות הלאומית של הערבים בישראל. אמנם כיום דגל זה הוא דגלה של ישות מדינית, היא הרשות הפלסטינית, והוא אף מזה זמן דגלו של אש"ף. יחד עם זאת, מדגיש עו"ד יקיר, הדגל אף משמש את הפלסטינים אזרחי ישראל כביטוי למרכיב חשוב בזהותם הלאומית. בהקשר זה יכול הדגל לבטא משמעויות רבות: ביטוי לזהותם הלאומית של הפלסטינים אזרחי ישראל, ביטוי למאבקם לשוויון זכויות, ביטוי לדרישה לזכויות קבוצתיות ועוד. כל אלה הם נושאים מרכזיים בשיח הפוליטי, כפי שקבע בעבר השופט חשין עצמו, וברור שיש לאפשר דיון לגביהם במסגרת תעמולת הבחירות.

עו"ד יקיר ביקש מבג"ץ לקבוע מועד לדיון דחוף בעתירה.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבחור והזכות להיבחר,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.