משרד הפנים שולל מילדים והוריהם את הזכות לחיי משפחה

האגודה עתרה היום, 18.2.02, לבג"צ: משרד הפנים דורש מאזרחים זרים שהתגרשו מבני זוגם הישראלים לעזוב את הארץ ולהשאיר כאן את ילדיהם הקטנים

האגודה לזכויות האזרח בישראל עתרה היום לבג"צ נגד שר הפנים בעניינם של ארבעה אזרחים זרים שהיו נשואים לאזרחים ישראלים, ובעניין ילדיהם ובני זוגם לשעבר. בעתירה, שהוגשה ע"י עו"ד הדס תגרי, דורשת האגודה לזכויות האזרח למנוע את גירושם של האזרחים הזרים ולהשיב להם את מעמדם החוקי בישראל, מכיוון שעזיבתם את הארץ תביא לניתוקם מילדיהם הקטנים.

העתירה עוסקת במשפחות בהן אזרח זר נישא לאזרח ישראלי והחל בהליכי התאזרחות על פי הנוהל המדורג לקבלת אזרחות על ידי בני זוג של משרד הפנים. לבני הזוג נולדו ילדים, אולם טרם סיום הליכי ההתאזרחות, האורכים למעלה מ- 5 שנים, התערערו הנישואין ובני הזוג נפרדו. על פי המדיניות הנוכחית של משרד הפנים, בעקבות הגירושין מתבטלת אוטומטית זכאות האזרח הזר לאשרת שהייה ארעית בישראל, והוא נדרש לעזוב את הארץ. בארבעת המקרים בעניינם הוגשה העתירה, נדרשים בני הזוג הזרים לעזוב את הארץ, על אף העובדה שיש להם כאן ילדים קטינים רכים בשנים. על פנייתם למשרד הפנים בעניין הם נענו, כי עליהם לעזוב את הארץ, והם יוכלו להיפגש עם ילדיהם בביקורים הדדיים. כל העותרים הזרים שוהים כיום בארץ באופן בלתי חוקי, מאחר שאינם מוכנים לעזוב את הארץ ולנטוש את ילדיהם הקטנים.

כך למשל, אחת העותרות בעתירה, גב` ג`, נישאה לאזרח ישראלי, ונולד לבני הזוג ילד, שהוא כיום בן שלוש שנים. גב` ג` החלה בהליך מדורג לקבלת אזרחות ישראלית, מכוחו קיבלה אשרת שהייה ארעית בישראל. אולם, הנישואין לא עלו יפה, ובני הזוג התגרשו. כאשר ניגשו בני הזוג למשרד הפנים לעדכן את הרישום בדבר הגירושין, נלקחה מגב` ג` תעודת התושב הארעי שלה, ונאמר לה כי היא נדרשת לעזוב את הארץ. גב` ג` אינה יכולה להוציא מהארץ את בנה הפעוט, הנתון במשמורתה, וגם אילו יכלה לעשות כן, היה הדבר כרוך בניתוקו מאביו, החי בארץ. כיום היא שוהה בישראל באופן בלתי חוקי, ואינה יכולה לנהל חיים נורמליים.

בעתירה מבקשת עו"ד תגרי מבג"צ להורות למשרד הפנים לשקול באופן ענייני, על פי קריטריונים שיקבע ובהתאם לנסיבות העניין, המשך מתן מעמד זמני בישראל והקניית אזרחות או אשרות לישיבת קבע בישראל לבן הזוג הזר של אזרח ישראלי, כאשר נולדו לבני הזוג ילדים קטינים הנמצאים בישראל, עימם מקיים ההורה הזר קשר של הורות, אהבה, טיפול ותמיכה. כמו כן, מבקשת עו"ד תגרי ממשרד הפנים לעגן מדיניות זו בחקיקה או בתקנות.

בעתירה מפרטת עו"ד תגרי כיצד גורמת מדיניות זו של משרד הפנים לנזק נפשי וכלכלי בלתי הפיך לילדים קטינים, המנותקים מהוריהם בעל כורחם, ונזק חמור ביותר להורים, הנדרשים לנטוש את ילדיהם. מדיניות זו מביאה לפגיעה קשה בזכותם של הילדים הקטינים ושל ההורה הזר להמשיך ולקיים קשר משפחתי קרוב, ובאפשרות של ההורה להעניק לילדו ביטחון רגשי וכלכלי. עו"ד תגרי מדגישה, כי פגיעה זו מנוגדת לזכויות היסוד של הילדים הקטינים ושל ההורים ושוללת את הזכות לאיחוד התא המשפחתי, זכות שעוגנה באמנות בינלאומיות, עליהן חתומה מדינת ישראל, ומכובדת על-ידי מדינות מערביות רבות.

עוד מציינת עו"ד תגרי בעתירה, כי מדיניותו של משרד הפנים, על פיה מתבטלת אוטומטית זכאותו של אזרח זר, שהתגרש מבן זוגו הישראלי, למעמד חוקי בישראל, גם כאשר יש לבני הזוג ילדים משותפים, היא מדיניות נוקשה, הגורמת לפגיעה קשה בזכות היסוד להגנה על המשפחה. מדיניות זו אינה מעניקה משקל כלשהו לזכות היסוד להגנה על המשפחה, שמשרד הפנים מחויב לכבד, ולזכויות ילדים קטינים לתמיכה רגשית, טיפולית וכלכלית מצד הוריהם, לזכויות ההורים לקשר עם ילדיהם הקטינים, ולזכות הורה אחד לסיוע מצד ההורה השני בטיפול בילדים המשותפים. משרד הפנים אינו מפעיל שיקול דעת, הניתן לו בחוק האזרחות ובחוק הכניסה לישראל, ואינו רואה בקיומם של ילדים משותפים, אשר עזיבת בן הזוג הזר את הארץ תביא לניתוק הקשר עימם, שיקול המצדיק המשך מתן אשרת שהיה ישראל. עו"ד תגרי טוענת, כי משרד הפנים אינו מצביע על שיקולים כבדי משקל העשויים להצדיק את הפגיעה בילדים ובהוריהם, ולכן הופכת מדיניות זו לבלתי סבירה ובלתי מידתית, ועליה להתבטל.

האגודה לזכויות האזרח מבקשת מבג"צ לקבוע מועד לדיון דחוף בעתירה זו, מכיוון שהעותרים בעתירה, וכן אנשים נוספים שהם הורים לילדים, שוהים כעת בישראל ללא מעמד חוקי. אנשים אלה, מדגישה עו"ד תגרי, נמצאים ללא רשיון עבודה וללא זכאות להטבות סוציאליות וחשופים לסכנת גירוש. האפשרות היחידה העומדת בפניהם היא לנטוש את ילדיהם הקטינים בארץ ולצאת אותה, תוך גרימת נזק בלתי הפיך לילדים, להורה הישראלי ולעצמם.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אזרחות ותושבות,הזכות לחיי משפחה,זכויות אזרחיות,מהגרי עבודה

סגור לתגובות.