שירות התעסוקה אינו פועל כנגד מעסיקים של עובדים זרים

כך מתברר בעקבות עתירת חופש מידע שהגישה האגודה לזכויות האזרח נגד שירות התעסוקה. המידע סותר מידע קודם שנמסר לאגודה ומצביע על ליקויים חמורים

בעקבות עתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח לפני כחודש לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים נגד שירות התעסוקה והממונה על חוק חופש המידע בשירות התעסוקה, העביר שירות התעסוקה לאגודה מידע, לפיו מאז חודש יולי 2000 לא עשה שירות התעסוקה שימוש בסמכויותיו הקבועות בחוק: לשלול אשרת העסקה, או להימנע ממתן אשרה למעסיקים של עובדים זרים, לאחר שנמצא, כי לא קיימו את התנאים שקבע שר העבודה והרווחה למתן אישור העסקה, או הוראה לפי חוק עובדים זרים, או כל חובה אחרת החלה עליו כלפי עובדיו. מידע זה סותר מידע שנמסר לעו"ד מיכל פינצ`וק מהאגודה לזכויות האזרח על-ידי הממונה על יישום חוק חופש המידע בשירות התעסוקה טרם הגשת העתירה.

מהמידע שהועבר מתברר, בין היתר, כי שירות התעסוקה אינו מבצע כל בדיקה עצמאית, אלא מחליט האם להפעיל את סמכותו רק על סמך בדיקות שמבצע אגף הפיקוח של משרד העבודה והרווחה. לטענת שירות התעסוקה, עד חודש ספטמבר 2001 לא הועבר אליו כל מידע מאגף האכיפה במשרד העבודה והרווחה. גם מידע זה סותר מידע שנמסר בע"פ לאגודה על-ידי מנהלת אגף האכיפה.

עו"ד פינצ`וק מדגישה, כי שירות התעסוקה התחייב לערוך בירור נוסף בנוגע לסתירות במידע, בטרם הסכימו הצדדים על מחיקת העתירה. עוד טוען שירות התעסוקה, כי למרות הזמן הרב שחלף והחשיבות הציבורית הרבה, טרם הספיק להתפנות ולבדוק רשימה שהועברה אליו בחודש ספטמבר 2001, ובה פירוט של אלפי קנסות מנהליים שהוטלו על מעסיקים אשר העסיקו עובדים זרים ללא היתר. כמו כן עולה מהמידע, כי בשירות התעסוקה נתקבלו 10 תלונות בלבד הקשורות לאי קיום הוראות החוק הנוגעות להעסקת עובדים זרים. השירות היפנה תלונות אלו לאגף האכיפה, אולם האגף השיב לשירות ממצאי חקירה בנוגע למקרה אחד בלבד.

העתירה הוגשה ע"י עו"ד מיכל פינצ`וק בדרישה למסור מידע בדבר מספר המעסיקים אשר, מאז חודש יולי 2001, נבדקו על-ידי שירות התעסוקה, ומספר המעסיקים אשר בעקבות הבדיקה הוחלט לבטל את אישורם להעסיק עובדים זרים או לסרב לבקשתם למתן אישור העסקה, זאת לאחר שנמצא, כי לא קיימו את התנאים שקבע שר העבודה והרווחה למתן אישור העסקה, או הוראה לפי חוק עובדים זרים, או כל חובה אחרת החלה עליו כלפי עובדיו. בעקבות הגשת העתירה, כאמור, העביר שירות התעסוקה את המידע המבוקש והעתירה נמחקה בהסכמת הצדדים.

האגודה לזכויות האזרח שבה ומדגישה את האינטרס הציבורי הרב באכיפת החוק על מעסיקי העובדים הזרים, בין היתר באמצעות שימוש שירות התעסוקה בסמכות הנתונה לו לשלול אישורי העסקה ולסרב למתן אישורים, לאחר שמצא כי המעסיק לא קיים את חובותיו לפי החוק. האגודה סבורה כי במקום להשקיע בגירוש העובדים הזרים, על הממשלה לפעול לניטרול התמריצים הכלכליים בהעסקתם, זאת על-ידי ביטול הסדרי הכבילה והגברת אכיפת החוק על המעסיקים.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש המידע,מהגרי עבודה

סגור לתגובות.