שירות התעסוקה מסרב למסור מידע בעניין ביטול אשרות להעסקת עובדים זרים

אי מסירת המידע מנוגדת לחוק חופש המידע ולזכות הציבור לדעת. האגודה לזכויות האזרח עתרה לבית המשפט המחוזי בירושלים.

האגודה לזכויות האזרח עתרה ב- 13.12.01 לבית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, נגד שירות התעסוקה והממונה על חוק חופש המידע בשירות התעסוקה. העתירה הוגשה בדרישה למסור מידע בדבר מספר המעסיקים אשר, מאז חודש יולי 2001, נבדקו על-ידי שירות התעסוקה, ומספר המעסיקים אשר בעקבות הבדיקה הוחלט לבטל את אישורם להעסיק עובדים זרים או לסרב לבקשתם למתן אישור העסקה, זאת לאחר שנמצא, כי לא קיימו את התנאים שקבע שר העבודה והרווחה למתן אישור העסקה, או הוראה לפי חוק עובדים זרים, או כל חובה אחרת החלה עליו כלפי עובדיו.

בעתירה, שהוגשה על-ידי עו"ד מיכל פינצ`וק מהאגודה לזכויות האזרח, מפורטת חובת שירות התעסוקה על-פי חוק חופש המידע, למסור לעותרת מידע מדויק בדבר השימוש שעשה שירות התעסוקה בסמכותו ע"פ דין. הסמכות לשלול אשרת העסקה או להימנע ממתן אשרה הוענקה לשירות התעסוקה במסגרת תיקון לחוק שירות התעסוקה ומהווה נדבך נוסף בהסדרת תחום העסקת העובדים הזרים בישראל. התיקון משקף הכרה בצורך בכלים נוספים, לאכיפת החוק על המעסיקים, והגנה על זכויות העובדים הזרים. בעתירה מצוין, כי האגודה לזכויות האזרח רואה חשיבות רבה באכיפת החוק על מעסיקי העובדים הזרים, הן בשל הפגיעות הקשות, להן היא עדה, בזכויות העובדים הזרים, והקושי הרב של אוכלוסייה זו לעמוד על זכויותיה באופן עצמאי, והן בשל השלכות אי אכיפת החוק על היקף האבטלה בקרב תושבי ישראל, פועל יוצא מרווחיות העסקת העובד הזר.

בחלוף שנה וחצי ממועד כניסת התיקון לתוקפו, מבקשת האגודה לברר האם עשה שירות התעסוקה שימוש בסמכות החדשה שניתנה לו, או שמא, נותר התיקון לחוק בגדר "אות מתה בספר החוקים".

העתירה מוגשת לאחר שפניותיה של עו"ד פינצ`וק לשירות התעסוקה נענו באופן כללי בלבד, מבלי שהוצגו נתונים מספרים כלשהם. העדר היכולת לספק נתונים מדויקים נומק ע"י שירות התעסוקה בעובדה כי לא נוהל מעקב ממוחשב אחר פעילות ביטול ההיתרים, ועל כן איתור המקרים מצריך הקצאת משאבים בלתי סבירה. עו"ד פינצ`וק פנתה ליועץ המשפטי של שירות התעסוקה והתריעה, כי תשובת הממונה על יישום חוק חופש המידע בשירות התעסוקה, מנוגדת לחוק חופש המידע, ולהלכות בית המשפט בעניינו ומשלא נענתה, עתרה לבית המשפט.

בעתירה מפרטת עו"ד פינצ`וק כיצד מעגן ומבסס חוק חופש המידע את זכות הציבור לדעת, זכות יסוד במשטר דמוקרטי ותנאי בסיסי להגשמתו של חופש הביטוי ולמימוש זכויותיו הפוליטיות והאחרות של האדם בכל תחומי החיים. כן מציינת עו"ד פינצ`וק כי נגישות רבה יותר למידע תסייע לקידומם של ערכים חברתיים, ובהם שוויון, שלטון החוק וכיבוד זכויות האדם, וכן תאפשר בקרה טובה יותר של הציבור על מעשי השלטון. עוד מוסיפה עו"ד פינצ`וק, כי קבלת טיעון הרשות, בדבר הצורך בהקצאת משאבים בלתי סבירה עת מדובר בנתונים בנוגע להפעלת סמכות ע"פ דין, במשך תקופה קצרה של שנה וחצי בלבד, תוביל לפגיעה חמורה בחוק חופש המידע, שכל תכליתו היא הגברת נגישות הציבור למידע שבידי הרשויות, תוך שירוש נטיית הרשויות לראות במידע נכס שלהן ולא נכס המוחזק בנאמנות על ידיהן עבור הציבור ומטעמו.

לסיכום, שבה ומדגישה עו"ד פינצ`וק את האינטרס הציבורי הרב באכיפת החוק על מעסיקי העובדים הזרים, בין היתר באמצעות שימוש שירות התעסוקה בסמכות הנתונה לו לשלול אישורי העסקה ולסרב למתן אישורים, לאחר שמצא כי המעסיק לא קיים את חובותיו ע"פ דין. גילוי המידע המבוקש, טוענת עו"ד פינצ`וק, יאפשר מעקב ציבורי אחר השימוש שעושה שירות התעסוקה בסמכותו, ויזרים נתונים מדויקים יותר לשיח הציבורי. נתונים אלה חיוניים לקיום דיון מושכל בנושא העסקת העובדים הזרים והגנה על זכויותיהם, נושא התופס כיום מקום מרכזי בשיח הציבורי בישראל.

היום קבע שופט בית המשפט המחוזי בירושלים עזרא קמה דיון מוקדם בעתירה ביום 30.12.01 בשעה 00:11.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש המידע,מהגרי עבודה

סגור לתגובות.