הדלפה לתקשורת של מידע חסוי על אדם – פגיעה בזכויותיו היסודיות

בפברואר 2011 התפרסמה בעיתון מעריב כתבה על ג'ואד סיאם, פעיל חברתי משכונת סילואן שבירושלים המזרחית. הכתבה התבססה כולה על מידע שנמצא בידי כוחות הביטחון ושהגיע לידי עיתון מעריב – מידע שהוגדר כמידע מודיעיני חסוי, ושלא נמסר לסיאם או לעורך דינו. מהכתבה עלה כי לגורמי הביטחון חשדות וטענות חמורים נגד סיאם, כמי ש"מארגן הפגנות אלימות נגד צה"ל" ו"מגייס צעירים לעימותים באמצעות אנשי קשר נוספים שמסייעים לו".

בעקבות הפרסום פנתה האגודה לזכויות האזרח למפקד משטרת מחוז ירושלים, בבקשה להורות על בדיקה של העברת המידע לאמצעי התקשורת. הדלפת מידע לתקשורת על חקירה משטרתית המתנהלת או על מידע מודיעיני הנאסף נגד אדם, תוך השמעת חששות וחשדות בעלמא, פוגעת באופן קשה וחמור בזכויותיו היסודיות לפרטיות, לשם טוב, להליך הוגן ולחזקת החפות.

להדלפה במקרה זה נודעת חומרה מיוחדת, לאור העובדה כי היא התבססה על חומרים חסויים, אשר הוסתרו אף ממר סיאם עצמו. הדעת אינה סובלת שהמשטרה או רשות ביטחון אחרת תמסור לתקשורת מידע סודי, אשר אף לא נמסר לאדם אליו הוא נוגע או לבא כוחו ונמנעת ממנו כל אפשרות להתמודד עימו. פרסום פוגעני כזה מהווה התנהלות לא תקינה של גורמי ביטחון וניצול מעמדם לרעה.

להלן המכתב במלואו.

‏‏01 במרץ 2011

לכבוד

ניצב אהרון פרנקו

מפקד משטרת מחוז ירושלים

בפקס: 5391466

א' נ',

הנדון: העברת מידע מודיעיני לאמצעי תקשורת תוך פגיעה בזכויות יסוד של החשוד

1.       אנו פונים אליך בבקשה להורות על קיום בדיקה בשל העברת מידע מודיעיני לאמצעי התקשורת, באופן שיש בו פגיעה בפרטיות, בשם הטוב, בחזקת החפות של חשוד ובזכות להליך הוגן.

2.       ביום שני, 21.2.11, התפרסמה בעיתון מעריב כתבה בשם "הג'וב הכפול" של הכתב יוסי אלי, על מר ג'ואד סיאם תושב סילואן ירושלים המזרחית (מצ"ב). כל הכתבה התבססה על מידע מודיעיני אשר נמצא בידי כוחות הביטחון ושהגיע לידי עיתון מעריב.

3. מהכתבה עולה כי לגורמי הביטחון חשדות וטענות חמורים נגד מר סיאם, כמי ש"מארגן הפגנות אלימות נגד צה"ל" ו"מגייס צעירים לעימותים באמצעות אנשי קשר נוספים שמסייעים לו". בכתבה הביעו גורמי הביטחון את חששם ממר סיאם בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, באומרם כי "אם לא יגורש מר סיאם וחבריו מהאזור הדבר יביא להקצנת הפעילות נגד ישראל". הכתבה כולה מבוססת על מידע שהוגדר כמידע מודיעיני חסוי, שלא נמסר עד היום לידי מר סיאם או ב"כ.

4. העברת מידע מודיעיני על ידי גורמי חקירה לתקשורת, תוך השמעת חששות וחשדות בעלמא, פוגעת באופן קשה וחמור בזכויותיו היסודיות של האדם לפרטיות, לשם טוב, להליך הוגן ולחזקת החפות. היא מנוגדת למושכלות המשפט הפלילי, אשר מחייבים קיום חקירות לבירור האמת, הגשת כתבי אישום מקום שקיימות ראיות להוכחת החשדות מעל לכל ספק סביר ומתן הזדמנות הוגנת לניהול משפט ראוי וצודק.

5.       חזקת החפות הינה מיסודות המשפט הפלילי, והיא נגזרת "מזכות היסוד של האדם לכבוד ולחירות". כך גם הזכות למשפט הוגן "בין שהיא חוסה ישירות תחת כנפיו של חוק יסוד:כבוד האדם וחירותו ובין שהיא נהנית מהשראתו" בג"צ 6972/96 התנועה למען איכות השלטון נ' היועץ המשפטי לממשלה, פ"ד נא(2) 757,  782, 784 (1997).

6. הדלפת מידע לתקשורת על חקירה משטרתית המתנהלת או על מידע מודיעיני הנאסף נגד פלוני, פוגעת קשות גם בזכותו לשם טוב. בית המשפט העליון התייחס לסוגיה זו וכתב: "יש בפירסום כזה כדי לבקוע בקיעים בחזקה האמורה [חזקת החפות] בעיניו של קורא סביר. בקיעים אלה אינם מביאים אמנם לקריסתה של חזקת החפות, אולם די בכך כי קיומם יעיב ויאפיל בעיני הקורא על טוהר מידותיו של אותו פרט כדי שהפירסום יהווה לשון הרע". ע"א 3199/93 קראוס נ' ידיעות אחרונות, פ"ד מט(2) 843, 855 (1995).

7. עוד יוער, כי מועד העברת המידע המודיעיני ופרסום הכתבה, יום לפני קיום דיון על תנאי מעצר הבית, בו שוהה מר סיאם, מעלה חשש גם לניסיון להשפיע באופן פסול על ההליכים בעניינו.

8.       להדלפה במקרה דנן נודעת חומרה מיוחדת, לאור העובדה כי היא התבססה על חומרים חסויים, אשר הוסתרו אף ממר סיאם עצמו. הדעת אינה סובלת שהמשטרה או רשות ביטחון אחרת תמסור לתקשורת מידע סודי, אשר אף לא נמסר לאדם אליו הוא נוגע או לבא כוחו ונמנעת ממנו כל אפשרות להתמודד עימו. פרסום פוגעני כזה מהווה התנהלות לא תקינה של גורמי ביטחון וניצול מעמדם לרעה. הדבר פוגע בזכויות יסוד של החשוד לשמו הטוב, לפרטיותו, לחזקת החפות ולהליך הוגן.

9.       לאור הפעילות החברתית הרחבה של מר סיאם בשכונת מגוריו סילואן, קיים חשש מוגבר שיש מי שעלול להיות מעוניין להתנכל לו. חשש המתחזק גם לאור זימנו בעבר של מר סיאום "לשיחת הזהרה" על ידי המשטרה כדי להניא אותו מפעילות חברתית קהילתית לגיטימית בה הוא נוקט. פנייה בנדון המתריעה על שימוש פסול של המשטרה באמצעי החקירה ופגיעה חמורה בעקרונות הדמוקרטיה, נשלחה על ידי האגודה לזכויות האזרח ב-22.2.10, בה התבקשה הפסקת חקירות מעין אלו לפעילים חברתיים.

10. לאור כל האמור לעיל אנו מבקשים לקיים בדיקה מיידית של נסיבות ההדלפה הלא ראויה, שנועדה לכאורה לפגוע בשמו הטוב של מר סיאם, על מנת להביא להרשעתו הציבורית, עוד בטרם התנהל משפטו. כן נבקש, כי יינקטו הצעדים המתאימים נגד המעורבים בעניין.

11. לאור רגישות הנושא, נודה לתשובתך בהקדם האפשרי.

בכבוד רב,

נסרין עליאן, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לכבוד,הזכות לפרטיות,התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.