בג"צ: הסירוב להכניס לישראל את הזמר הניגרי – החלטה בלתי סבירה

בדיון שהתקיים ב- 19.8.01 בעתירת האגודה לזכויות האזרח, מתחו השופטים ביקורת על משרד הפנים ואמרו כי ההחלטה לא להכניס לישראל את הזמר הניגרי פיטרס שינה מהווה פגיעה בעקרונות היסוד של המדינה

אתמול התקיים הדיון בעתירת האגודה לזכויות האזרח נגד החלטת הממונה על אשרות וזרים במשרד הפנים, שלא לאפשר את כניסתו לישראל של הזמר הניגרי פיטרס שינה ולהקתו. בדיון, שהתקיים בפני השופטים אליהו מצא, דליה דורנר ואיילה פרוקצ`יה, מתחו השופטים ביקורת חריפה לנוכח החלטת משרד הפנים, ודרשו מנציגת פרקליטות המדינה לשוב ולבדוק האם אכן תומכים שר הפנים והיועץ המשפטי לממשלה בהחלטה "בלתי סבירה" זו. בעתירה, שהוגשה לפני 12 יום בלבד, דרשה עו"ד מיכל פינצ`וק מהאגודה לזכויות האזרח לתת לזמר וללהקתו אשרת כניסה לישראל ורישיון לישיבת מעבר בת חמישה ימים, על-מנת שיוכלו להופיע בתל אביב בסוף החודש כמתוכנן.

העתירה הוגשה בעקבות החלטת הגב` כרמון, הממונה על אשרות וזרים, למנוע את כניסתו לארץ של הזמר ולהקתו, שכן לטענתה, אם יופיע הזמר בארץ, יהיה בכך משום מתן עידוד לקהילה האפריקנית, היושבת בארץ באופן בלתי חוקי, בניגוד למדיניות הממשלה. העותרים בעתירה הם איתן הלר, אזרח ישראלי חובב מוזיקת עולם, עמותת קו לעובד, המוקד לסיוע לעובדים זרים, והאגודה לזכויות האזרח.

בתגובה לעתירה, הודיעה הגב` כרמון כי משרד הפנים החליט שלא לאשר את כניסת הלהקה שכן המופע המתוכנן "הינו מפגן כוח של הקהילה האפריקאית הבלתי חוקית בישראל ונסיון לבסס לגיטימציה לשהותם הבלתי חוקית בישראל" . לטענת משרד הפנים, החלטתו עולה בקנה אחד עם החלטות הממשלה בדבר הצורך בצמצום מספרם של השוהים הבלתי חוקיים בישראל והיא מוצדקת וסבירה.

בדיון אתמול אמר ראש ההרכב, השופט מצא, כי לא יעלה על הדעת שזוהי עמדת שר הפנים, ואם כך הוא הדבר, שעליו לבוא לבית המשפט ולומר זאת. השופט מצא אף הוסיף ואמר כי "מחר בסופרמרקט מישהו יחליט שאסור למכור אוכל לעובד בלי רישיון, ואז הוא יהיה רעב – האם הוא יקום ויילך?" השופט מצא הבהיר כי מניעת קיום ההופעה בפירוש אינה הדרך לאכוף את החוק בנוגע לשהייתם בארץ של עובדים בלתי חוקיים. בסיכום דבריו הדגיש השופט מצא כי "המופע נקבע ל-30.8 והוא יתקיים ב- "30.8. השופטת דורנר ציינה כי ההחלטה וכן התגובה לעתירה פוגעות בעקרונות היסוד של מדינת ישראל. היא אמרה כי הזדעזעה לקרוא את כל ההתכתבות שקדמה לעתירה וכי הן הסגנון והן הלך המחשבה שהובילו להחלטה הם איומים ונוראים.

בדיון ניתנה לפרקליטות המדינה ארכה של יומיים להגשת הודעה משלימה, שתבהיר את עמדת השר והיועץ המשפטי לממשלה. השופטים קבעו כי במידה ושר הפנים יתמוך בהחלטה, יקיימו דיון נוסף בעתירה עוד השבוע, כאילו ניתן היום צו על-תנאי .

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי,מהגרי עבודה

סגור לתגובות.