הסירוב להכניס לישראל את הזמר הניגרי נובע משיקולים זרים

האגודה לזכויות האזרח עתרה לבג"צ בעקבות סירובו של משרד הפנים לאפשר כניסתם לארץ של הזמר הניגרי פיטרס שינה ולהקתו. מניעת הופעת הזמר פוגעת בחופש הביטוי של אזרחי המדינה ושל חברי הקהילה האפריקנית

האגודה לזכויות האזרח עתרה ב- 7.8.01 לבג"צ נגד החלטתה של בתיה כרמון, הממונה על אשרות וזרים במשרד הפנים, שלא לאפשר את כניסתו לישראל של הזמר הניגרי פיטרס שינה ולהקתו. בעתירה דורשת עו"ד מיכל פינצ`וק מהאגודה לזכויות האזרח לתת לזמר וללהקתו אשרת כניסה לישראל ורישיון לישיבת מעבר על-מנת שיוכלו לקיים את הופעתם בתל אביב בסוף החודש כמתוכנן.

העתירה הוגשה בעקבות החלטת הגב` כרמון למנוע את כניסתו לארץ של הזמר ולהקתו, שכן לטענתה, אם יופיע הזמר בארץ, יהיה בכך משום מתן עידוד לקהילה האפריקנית, היושבת בארץ באופן בלתי חוקי, בניגוד למדיניות הממשלה. העותרים בעתירה הם איתן הלר, אזרח ישראלי, תושב תל-אביב, חובב מוזיקת עולם, המעונין לשמוע ולצפות בהופעת הזמר ולהקתו. הלר התאכזב מההחלטה והתקומם מנימוקיה. עותרים נוספים הם ארגוני זכויות אדם, המטפלים בין היתר בהגנה על זכויותיהם של העובדים הזרים בישראל: עמותת קו לעובד, המוקד לסיוע לעובדים זרים, והאגודה לזכויות האזרח.

הזמר פיטרס שינה, אחד הזמרים הפופולריים ביותר בניגריה ובעל מוניטין בינלאומי, הוזמן ארצה בלוויית להקתו, המונה כ- 26 איש, נגנים ורקדנים, להופיע בתאריך 30.8.01 באמפיתאטרון וואהל, תל-אביב. מועד ההופעה תואם זמן רב קודם לכן בהתאם ליומנו העמוס של האמן, המוכר מחוץ לגבולות מולדתו ומופיע במדינות רבות בעולם. כוונת האמרגנים, שהם אזרחים ישראלים ממוצא ניגרי, הייתה לחשוף בפני תושבי ישראל את תרבות המוזיקה האפריקאית במיטבה, וכן לאפשר לחבריהם, בני הקהילה האפריקאית, לבלות וליהנות לצלילי מוזיקת הג`וג`ו כפי שנהגו במולדתם.

יוזמת האמרגנים להביא ארצה אומן זר כפיטרס שינה התקבלה בשמחה ע"י מנהל המחלקה למופעים באגף התרבות והאומנויות של עיריית ת"א, הן בשל ההזדמנות לחשוף את תושבי העיר וסביבתה למופע מוזיקלי איכותי וייחודי, והן בשל ההזדמנות לשמח את בני הקהילה האפריקאית היושבת בעיר. אחד האמרגנים פנה לגב` כרמון, הממונה על אשרות וזרים במשרד הפנים, בבקשה לקבל אשרה ורשיון מעבר לשינה פיטרס וחברי להקתו מתאריך 28.8.01 עד תאריך 3.9.01, בצירוף מכתב שקיבל ממנהל המחלקה למופעים בעיריית ת"א.

בתגובה, פנתה הגב` כרמון במכתב חריף לראש עיריית תל-אביב-יפו בו היא מבקרת את החלטת העירייה לקיים את המופע "…כמחווה לבני הקהילה האפריקאית השוהה כאן שלא כחוק, לפצות אותם על הרעב התרבותי המתמשך…" את מכתבה מסיימת הגב` כרמון בדרישה מראש העיר כי פעילות העיריה תהייה תואמת למדיניות הממשלה ולחוקי ישראל. רק כשלושה שבועות לאחר מכן, לאחר מספר פניות טלפוניות, מסרה מזכירת הגב` כרמון לאמרגנים, כי הוחלט לסרב לבקשתם והעבירה מכתב ובו תשובה שלילית לבקשה לאשר את כניסת הזמר ולהקתו.

בתאריך 31.7.01 כתבה עו"ד פינצ`וק מהאגודה לזכויות האזרח אל הגב` כרמון, כי החלטתה שלא להתיר לפיטרס שונה ולהקתו להיכנס לארץ, נובעת משיקולים זרים המנוגדים לחוק הכניסה לישראל ולמטרותיו. כמו כן ציינה עו"ד פינצ`וק כי ההחלטה פוגעת בחופש הביטוי של אזרחי המדינה, של השוהים בה כדין ואף של השוהים בה שלא כדין, המעונינים לצפות בהופעת האמן. בתאריך 1.8.01 שוחחה עו"ד פינצ`וק עם הגב` כרמון והבינה מרוח השיחה ולשונה כי אין בכוונתה לשנות את החלטתה, ולפיכך הוגשה העתירה.

בעתירה טוענת עו"ד פינצ`וק כי החלטת הגב` כרמון נגועה בשיקולים זרים, למען קידום מטרה שלא הוסמכה לפעול בשבילה, ולכן מהווה חריגה מסמכות משרד הפנים. הגב` כרמון הייתה צריכה לבחון האם קיים חשש כי הזמר פיטרס שינה או אחד מחברי להקתו יסכנו את שלום הציבור או את ביטחון מדינת ישראל, או יבקשו להמשיך את השהייה בארץ באופן בלתי חוקי. שיקולים אלו בלבד הם שהיו צריכים להילקח בחשבון בעת בחינת הבקשה באופן ענייני, ללא דעה קדומה ומשוא פנים. עו"ד פינצ`וק מציינת בעתירה, כי נראה ששיקולה של הגב` כרמון אינו מתייחס כלל למבקשי האשרה המעונינים להיכנס לארץ ולהופיע בתחומיה, אלא לאנשים אחרים, בני הקהילה האפריקנית, השוהים בארץ. מתשובתה לראש עיריית ת"א-יפו, עולה כי הגב` כרמון סבורה שבכוחה של ההופעה "לשמח במעט את ליבם ולהשכיח את צרותיהם", ולכך היא מתנגדת.

עוד מציינת עו"ד פינצ`וק בעתירה את הפגיעה בזכות לחופש ביטוי, המעוגנת כזכות חוקתית בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, של העותר איתן הלר ושל אזרחים ישראלים נוספים כמותו, כמו גם זכותם של רבים אחרים השוהים בארץ כדין ושלא כדין, המעונינים לצפות בהופעה. הפגיעה בחופש הביטוי ובזכות להאזין למוזיקה במקרה זה היא חמורה ביותר שכן היא נובעת מתוכן הביטוי בלבד. העובדה כי פטריס שינה מוסיקאי אפריקאי פופולרי, המנגן מוזיקה בסגנון ג`וג`ו ממערב ניגריה, אחד מסגנונות המוסיקה הפופולרים באפריקה, היא אשר עמדה בעוכריו של האמן וגרמה להחלטת משרד הפנים למנוע את כניסתו. פגיעה גורפת כזו ובלתי סבירה בחופש
הביטוי ובכבוד האדם הינה חמורה במיוחד וצריכה הייתה להילקח בחשבון על-ידי משרד הפנים כאשר החליט לדחות את הבקשה.

לפיכך, מבקשת האגודה לזכויות האזרח בשם העותרים בעתירה כי משרד הפנים יחזור בו מהחלטתו שלא לתת אשרת כניסה לזמר ולהקתו.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי,מהגרי עבודה

סגור לתגובות.