משרד הפנים מסרב לאפשר כניסתו של זמר אפריקני לארץ

עו"ד מיכל פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח פנתה ב- 31.7.01 לבתיה כרמון ממשרד הפנים, לאחר שמשרד הפנים סירב לתת לזמר אפריקני וללהקתו אשרת כניסה לישראל, בטענה כי יש בהופעתו בארץ משום מתן עידוד ולגיטימציה לקהילה האפריקנית, היושבת בארץ באופן בלתי חוקי.

לכבוד
גב' בתיה כרמון
הממונה על מחלקת אשרות זרים
משרד הפנים
רח` הלל 24
ירושלים

שלום רב,


הנדון: מניעת כניסתו של הזמר הניגרי פיטרס שונה ולהקתו

אתמול נודע לנו, כי משרד הפנים מסרב לתת אשרת כניסה לישראל לזמר הניגרי פיטרס שונה ולהקתו, שכן על פי הטענה יש בהופעתו בארץ משום מתן עידוד ולגיטימציה לקהילה האפריקנית, היושבת בארץ באופן בלתי חוקי, בניגוד למדיניות הממשלה.
נימוקו של משרד הפנים למתן הסירוב הינו נימוק פסול, המעורר השתאות ושאט נפש. האומנם מאמין משרד הפנים, כי בקיום מופע מוזיקלי או במניעתו יש בכדי להשפיע על שהייתם של העובדים הזרים בארץ? האם מניעת הופעת הזמר ולהקתו היא היא הדרך, בה בחר המשרד להלחם בתופעת השוהים הבלתי חוקיים? קשה שלא לחוש כי לא רק השיקול, הפסול כשלעצמו, של "מניעת עידוד" לקהילה האפריקנית, עמד בבסיס ההחלטה, אלא חמור מכך, רצון המשרד ליצור דה לגיטימציה לחברי הקהילה ולתרבותם.

דומה, כי אין צורך להכביר במילים על הפגיעה הקשה בחופש הביטוי של אזרחי ישראל, של השוהים בה כדין, ואף של השוהים בה שלא כדין והמעוניינים כולם לצפות בהופעתו של האמן. פגיעה חמורה במיוחד בכבוד האדם של חברי הקהילה האפריקנית נגרמת ע"י החלטה זו, שנועדה בין היתר, למנוע ביטויים חיצוניים לתרבות האפריקנית העשירה ולפגוע בזכותם להאזין ולצפות בה. האם פרוש הדבר, כי מעתה והלאה ימנע משרד הפנים מאזרחי המדינה (שהרי גם אנו יוצאים נפסדים מסגירת שערי המדינה) ומהשוהים בה מפגשים ישירים עם יוצרים מתחומים שונים, רק בשל החשש כי הגעתם ארצה "תעודד" את קהילת העובדים הזרים מארץ מוצאם, או שמא מוגבל נימוק חריג זה לנציגי התרבות האפריקנית בלבד?

סעיף 2 לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952 קובע את סמכות שר הפנים לתת אשרה ורשיון לישיבת מעבר. לא פעם נקבע, כי גם כאשר מוענקת לרשות המנהלית סמכות רשות, כדוגמת זו המוענקת לשר הפנים בחוק הכניסה לישראל, חייבת הפעלתה להתבסס על שיקולים רלוונטים לחוק המסמיך ועליהם בלבד. מטרת חוק הכניסה לישראל היא מניעת כניסה ושהיה בלתי חוקית בישראל. בבוא הרשות להחליט האם לתת אשרת כניסה אם לאו, עליה לבחון האם קיים חשש, כי מתן האשרה יפתח פתח לשהייה בלתי חוקית של מבקש האשרה, ובענייננו, האם קיים חשש כי הזמר פיטרס שונה או מי מבין חברי להקתו יבקש להמשיך את השהייה בארץ באופן בלתי חוקי. שיקולים כגון עידוד ומתן לגיטימציה לקהילה האפריקאית בארץ הינם שיקולים זרים, הפסולים מכל וכל, ובודאי שאינם יכולים לבסס את החלטת המשרד לסרב לבקשת האשרה.

לאור כל האמור לעיל, אבקשך לאפשר לזמר פיטרס שונה ולהקתו להיכנס לארץ ולהופיע כמתוכנן.

היות שהופעותיו של שונה מתוכננות לסוף חודש אוגוסט, אבקש את תשובתך לאלתר על מנת שנוכל לשקול את המשך צעדינו המשפטיים.

בברכה,

מיכל פינצ'וק, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי,מהגרי עבודה

סגור לתגובות.