ההחלטה לא להרחיב את סל הבריאות גוזרת את דינם של מאות חולים

האגודה לזכויות האזרח, ההסתדרות הרפואית ועמותת צ.ב.י. עתרו ב- 17.2.03 לבג"ץ נגד החלטת הממשלה לא לעדכן השנה את סל הבריאות: ההחלטה גוזרת את דינם של מאות חולים במחלות קשות

בעקבות החלטת הממשלה, שלא לעדכן השנה את סל הבריאות בתרופות וטכנולוגיות חדשות, הגישו ב- 17.2.03 האגודה לזכויות האזרח, ההסתדרות הרפואית ועמותת צ.ב.י. עתירה לבג"ץ נגד שר הבריאות, שר האוצר וממשלת ישראל בדרישה לכנס לאלתר את הוועדה הציבורית להרחבת סל הבריאות. כן נדרש בעתירה שלאחר כינוס הוועדה תורה הממשלה להכליל בסל הבריאות, על בסיס המלצות הוועדה, את כל התרופות שיימצא כי הן מצילות חיים, שאין להן חלופות, שיעילותן מוכחת מדעית ושעלותן אינה גבוהה באופן בלתי סביר ביחס לתועלתן. העתירה הוגשה על ידי עו"ד דורי ספיבק מהתכנית לזכויות אדם בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, וחבר הנהלת האגודה לזכויות האזרח.

הוועדה הציבורית להרחבה של סל הבריאות מתכנסת מדי שנה בכדי לדון בעדכונו ובהרחבתו של סל הבריאות, וזאת על מנת להתאימו למציאות המשתנה של הידע הרפואי. עקרון זה של עדכון הסל נשמר עד כה מדי שנה בשנה. השנה, לראשונה, החליטה ממשלת ישראל שלא לכנס את הוועדה ולא לדון כלל בהרחבתו של סל הבריאות. החלטה זו מעמידה בסכנה מוחשית את חייהם של חולים רבים, שהמתינו בלית-ברירה עד למועד הדיון בהרחבתו של הסל ובהכללת התרופות להן הם זקוקים לשם הגנה על גופם ולהצלת חייהם.

בין התרופות, שאישורן כלל לא הועלה לדיון, מצויות תרופות לטיפול במחלות קשות ביותר, כגון סרטן המעי הדק ולימפומה אגרסיבית, שתיהן מחלות ממאירות אגרסיביות במיוחד, שלאחרונה נמצאו להן תרופות יעילות. בשני מקרים אלה מדובר בתרופות, שכבר הוכללו בעבר בסל הבריאות, אך הן מצויות בו רק לשם טיפול במחלות אחרות ואינן ניתנות כלל לחולים במחלות הללו, זאת על אף שיעילות הטיפול בהן הוכחה מדעית. כך, למשל, במקרה של סרטן המעי הדק, שהנה מחלה נדירה, מדובר בתרופה בשם גליבק, שעלותה לחולה יחיד נאמדת בכ- 15,000 ש"ח בחודש, ומרבית החולים לא מסוגלים לממנה בעצמם. במקרה של הלימפומה האגרסיבית מדובר בתרופה הנקראת מבטרה. תרופה זו מאושרת כיום, כחלק מסל הבריאות, רק לטיפול בלימפומה אטית, זאת למרות שהיא נתגלתה כיעילה גם בטיפול בלימפומה האגרסיבית, המסוכנת עוד יותר. דוגמה נוספת הנה תחליף מזון מלא מסוג Peptamen junior לילדים בגיל שנה עד עשר שנים, הסובלים ממחלות כבד כרוניות, מבעיות עיכול שונות, מליקויים מסוימים בגדילה, ומבעיות רפואיות נוספות. תחליף מזון זה הנו הכרחי לילדים אלה ואין לו חלופות. חרף זאת הוא אינו נכלל בסל הבריאות, על אף שהוכללו בו תחליפי מזון דומים, המיועדים לתינוקות, עד גיל שנה, ולמבוגרים.

יצוין עוד, כי בעבר כבר הועלתה ביקורת קשה על ידי ראשי מערכת הבריאות על עדכון סל הבריאות רק פעם בשנה, דבר הגורם סבל רב לחולים ומעמיד את חייהם בסכנה בשל הצורך להמתין חודשים ארוכים עד למועד הדיון בהרחבתו של הסל. לצורך כך גובשו הצעות לפיהן יעודכן הסל באופן תכוף יותר מאשר אחת לשנה או, לחלופין, הוצע להקים קרן ציבורית לטיפול במקרים חריגים ודחופים במיוחד, אשר תגשר על הפער בין עדכון שנתי אחד למשנהו. עו"ד ספיבק מציין בעתירה, כי על אף ההכרה בחשיבות העניין ותמיכתו של שר הבריאות הנוכחי, לא נעשה עד כה דבר בנדון. בעתירה מודגש, כי על אחת כמה וכמה חמורה העובדה, שהשנה החליטה הממשלה שלא להרחיב כלל את סל הבריאות.

עוד מציין עו"ד ספיבק בעתירה, כי החלטתה זו של הממשלה פוגעת פגיעה קשה בזכות החוקתית לחיים ולהגנה על הגוף, המעוגנת במפורש בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. בעתירה נאמר כי החלטת הממשלה אף פוגעת בזכות לשוויון, בהיות ההחלטה מפלה בין חולים במחלות קשות מסוגים שונים, שהתרופות רק לחלקן מוכללות בסל הבריאות. כן נאמר בעתירה, שעצם ההחלטה שלא לדון כלל בהרחבתו של הסל ולהמנע מכל שיקול דעת פרטני ביחס לטכנולוגיות חדשות, אפילו לאחר שנה תמימה, חורגת מתחום הסבירות ויש לבטלה.

ד"ר יורם בלשר, יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר כי אי-עדכונו של סל הבריאות פירושו, ששעה שהרפואה מתפתחת ונותנת מענה לשורה של מחלות קשות, מדשדש סל הבריאות במקום. הוא הוסיף כי החלטת הממשלה שלא לעדכן את הסל תעמיק את הקיטוב החברתי בעם, תפגע ברקמת היחסים העדינה שבין הרופא לחולה, תחמיר את התחלואה באוכלוסיה ואף תגרום למותם של חולים.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.